Het is 08 jul 2025 20:40

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Aanschaf dslr
 Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 16:34 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hoi iedereen,

Over een niet al te lange tijd wil ik mijn eerste spiegelreflexcamera aanschaffen.
Het merk ben ik nog niet aan uit.
Mijn budget is tussen de 400 a 600 euro.
Ik ben al wel fanatiek reviews en specificaties op internet aan het lezen en ga binnenkort naar een aantal fotozaken.

Vaak zie ik spiegelreflexen die incl. een 18-55 mm lens zijn.
Ik weet dat 18 mm een groothoek is maar wat kan ik er nog meer mee fotograferen?
Ook zijn er camera's die incl. bv. 55-200 mm hebben.

Het liefst fotografeer ik architectuur, portret foto's van mens en/of dier en natuur foto's.
Dit zijn alvast een paar vragen.
Het kan zijn dat er tzt. nog een paar bijkomen.

Vriendelijke groet,

Pieter

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 16:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je kunt alles met een 18-55mm fotograferen :)
Soms is het handig om meer zoom-capaciteit te hebben, bijvoorbeeld als je vogeltjes wilt fotograferen. Dan is een 55-200mm handig.
Voor portretfotografie wordt vaak 80mm als standaard aangehouden.
Als je macrofoto's wilt maken, gaat dat het beste met een macrolens.
Al met al: in de fotografie kun je goed je geld kwijt :)
Als ik jou was, dan zou ik een spiegelreflex camera nemen met 2 lenzen:
- een standaard zoomlens (bijvoorbeeld de 18-55mm)
- een telezoomlens (bijvoorbeeld de 55-200mm)
De rest kan later altijd nog.

Vergeet niet een memorycard aan te schaffen :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 17:14 
Lid
Fotografie

Het merk en type maakt allemaal niet zoveel uit. Je kunt met de goedkoopste camera schitterende foto's als je maar weet wat je doet. Dat weten wat je doet komt vanzelf wel. De canon 1000d is volgens mij een goede instapper binnen je budget. Maar is wel vrij klein en dan is het de vraag of die lekker in de hand ligt. De 450d en de 500d zijn ook goed, tot zelfa iets beter.
Wat betrefd lens denk ik dat als je met natuur landschappen bedoelt je het beste de 18-85 erbij kan kiezen voor portrettwn zou ik meer dan 55mm willen. Als je vogels bedoeld dan zijn er dan zijn er verschillende opties. Bijv. 18-55is 18-85. En die combineren met 55-250, 70-300 van canon of tamron of de 75-300.

Bedenk wel dat alles zijn geld waard is. Dus een kitlens van100 euro kun je niet vergelijken met de pro lenzen van een paar duizend euro. Maar voor 100 euro kun je met de kitlens prima foto's maken. Zeker om te beginnen...

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 18:18 
Lid

gelet op je budget, en je wensen: waarom niet een hybride overwegen.

bijvoorbeeld de nikon coolpix p90 (binnenkort de p100). toevallig staat er vandaag een aankondiging op deze site van nieuwe coolpix toestellen.

zoombereik van 25 tot 600mm en macro-functies. geen wisselen van lenzen nodig en de prijs: rond 300 euro....

ik heb overigens zelf een nikon d60. met 18-55 en 55-200mm lens. (toen 700 euro)

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 18:57 
Lid
Fotografie

er zit toch echt wel verschil tussen een hybride en een slr camera.
Het zoombereik is het zelfde en de mogelijkheid tot instellen, vaak raw instellingen.

Maar de omgang met licht en iso is wel wel echt heel anders, en daar zit ook de grote beperking, want de sensoren zijn een paar mm's bij de bridge camera's terwijl je juist die sensor zo hart nodig hebt om mooie platen te maken bij wat slechter licht.

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 19:50 
Lid
Fotografie

Er zijn leuke instapmodelletjes van verschillende merken die met deze twee zoomlenzen worden aangeboden in de prijscategorie waarin jij zoekt :)

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 19:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Leuke instapper met 2 objectieven en 50 euro retour.
Ben je voor 449 een leuke instapper rijker :)

http://www.cameranu.nl/artikel/46993/So ... 5-200.html

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 20:18 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Tja allebei hebben ze (hybride en dslr) zo hun voor en nadelen.
Qua budget zie ik niet in waarom een hybride beter zou kunnen, ik heb met het zelfde budget de nikon d60 gekocht met de 18-55mm kitlens(ik had daarvoor al een hybride camera) en er zijn meer instap dslr's in deze prijsklasse.
Ik ben begonnen met de kitlens omdat deze zo icm body aangeboden werd en ik echt geen flauw idee had wat wat was en hoe alles zo'n beetje in elkaar steekt.....mijn ervaring is ook om zelf na gebruik dit zelf te ervaren.
Inmiddels heb ik de 18-55 omgeruild voor een andere kitlens :wacko :P de 18-105mm. Ik miste na de 55mm te snel te veel mm en de 18-200 vond ik echt tien keer niets omdat versie 2 ook creep in de lens heeft toen ik m ging testen, super irritant.
Vrijdag ga ik een 35mm 1.8 halen en dan is het voor mij voorlopig wel best zo.
Ik heb tot nog toe in de praktijk geen behoefte aan meer zoom bereik, daarnaast is het in mijn geval zo dat ik pas kwalitatief betere lenzen zou willen aanschaffen als ik ooit overstap op een wat geavenceerder dslr en ik ook echt verschillen zie in kwaliteit van lenzen.
Waar ik heen wil; gezien je budget zou ik een leuke body die jij fijn in de handen vind liggen en waarmee je al snel overweg kan wat betreft het menu enzo met een standaard kitlens aanschaffen.
Vandaaruit ervaren en doorsparen voor je volgende lens, zodat je het goed aan kan passen aan de wensen die je hebt.
Maar goed dat is mijn visie, mss heb je heel duidelijke voorkeur voor een bepaald soort footgrafie waar je zeker weet dat je het grotere bereik van 55-200 bijv zeker wel kan gebruiken, dan zou je idd de combi kunnen doen.
Succes met zoeken....en vooral vinden :D :foto

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 21:22 
Lid
Fotografie

ik heb ook een paar linkjes met opties die je zou kunnen doen. Ik weet dus niet wat je met natuur bedoeld, dus dat maakt het een stapje lastiger.

Canon 1000D incl 17-85mm Het objectief is erg goed, en bruikbaar voor je doelen. Alleen dan is er weinig tele, dus voor wild en vogels niet geschikt. Wel kwalitatief het beste objectief in mijn rijtje. Helaas 50 euro boven budget.
klik

Canon 1000D invl 18-55mm IS +70-300mm De 18-55IS is veel beter dan die zonder IS. daarnaast de 70-300mm is een redelijk tele objectief. bruikbaar voor vogel fotografie.

klik cam+18-55IS E439,-
qua tele zijn er meerder opties
canon 75-300 E119,- in totaal E558,-
Tamron 70-300 E129,- in totaal E568,-
Canon 75-300USM E179 in totaal 618

Van deze objectieven zou ik kiezen voor de tamron. Is mooi objectief en niet te duur, dan heb je nog 30 euro over om je kaartjes en tasje te kopen.

Je kunt dit soort objectieven ook heel goed 2dehands kopen. Het zijn veelal beginners opbjectieven, en na wat ervaring wordt die vaak ingeruild voor een meer pro objectief. dus op je tele objectief kun je wat besparen. Kies niet voor de Sigma, die is namelijk erg soft.

Als je 2de hands kijkt kun je ook de 70-300 IS USM proberen te kopen. Deze is een stuk duurder, maar een nog iets groter stuk beter.

Zoals je ziet veel canon, maar dat heb ik zelf, en dat ken ik. Ik kan je ook wel Nikon camera laten zien maar daar heb ik verder niks over te vertellen.

Ik vind Canon een prettig merk, en qua technisch verschil maakt het allemaal weinig uit. De ene keer komt Nikon met iets spannends nieuw, en dan ee half jaar later canon weer, met iets nog spannenders. En zo wisselt dat af, een aantal ander merken die hobbelen daar achteraan.
Een groot voordeel van Canon boven Nikon vind ik de prijs. ZOals ik al zei is Nikon een prima merk, maar alles is een stukje duurder.

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 22:53 
Lid
Fotografie

Goede adviezen van Nagtie :up

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 22:30 
Lid

Hier ben ik weer...

Ik heb nog geen dslr maar ik ben dit weekend naar kamera express geweest en een verkoper wees mij i.v.m. op het merk Olympus met name de E-620.
Heeft iemand ervaring met met dit type of met het merk?

Vriendelijke groet,

Pieter

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 22:56 
Lid
Fotografie

Ik vind het grote nadeel van Olympus dat het een kleinere sensor heeft. Deze heeft een crop factor van 2x wat inhoudt dat een 200mm er uit ziet als een 400mm. Dat kan leuk zijn met vogels.

Maar er kleven 2 nadelen aan, bij groothoek, moet je wel heel veel groothoek hebben. En die zijn duur!
Andere nadeel is dat de sensor kleiner is, maar net zoveel pixels heeft, Met als gevolg dat je een grote kans op ruis hebt,

Mijn vader had er jaren 1 die liep wel erg achter met wat er toen was, maar goed hoe Olympus het nu doet weet ik eigenlijk niet. Wel vond ik dat door het systeem er niet zo veel B merk objectieven zijn. Met als gevolg dat een beter objectief vaak erg duur is.

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 23:07 
Lid

Ik had wel gedacht dat het moeilijk was om een dslr te kopen maar het wordt er niet eenvoudiger op.. In iedergeval bedankt voor je eerlijke advies Nagtie.

Vriendelijke groet,

Pieter

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 01:33 
Lid
Fotografie

De aanschaf van een DSLR is altijd moeilijk, zeker als je ook nog niet weet voor welk merk je gaat. Wat wel heel belangrijk is, is je keuze van objectieven. Eigenlijk blijven er dan nog maar twee merken over en wel Canon of Nikon. Daar heb je de meeste keuze mee. Kijk ook goed wat eventueel de prijzen van objectieven zijn, want die ga je later nog meer aanschaffen.

Dan voor wat betreft de Canon kan ik je geen advies geven, maar let op met Nikon, want de D60, D3000 en D5000 hebben geen scherpstelmotor in de body. Hierdoor wordt je keuze in objectieven weer beperkter. Je zal dan altijd een objectief moeten nemen met een scherpstelmotor erin. En daar mag je dan ook behoorlijk voor betalen.
Ik weet niet of dat ook voor Canon zo is, maar dat kunnen anderen je zo weer vertellen, zelf heb ik nl. een Nikon camera.

In elk geval als je voor Nikon zou gaan, geef dan liever iets meer uit en ga voor een D90, dan ben je voorlopig klaar. Echter zal je dan iets langer moeten sparen en alleen een 18-55 kunnen nemen. Of een tweedehands D80.

Groetjes Karin

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 12:38 
Lid
Fotografie

@Loka, qua lens keuze is er voor Sony hedendaags ook veel verkrijgbaar. Sony is zelf ook bezig het assortiment uit te breiden en de AF modellen van Minolta passen natuurlijk + alle B-merken komen ook steeds meer met een Sony mount. Groot voordeel is dat de Minolta lenzen weer lekker goedkoop zijn en toch zeker goede platen geven. Ik denk dat als het voor hobby gebruik is Sony ook echt wel een goede keuze is,(naast Nikon en Canon) en dat zeg ik niet alleen omdat ik zelf een Sony gebruiker ben.

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 12:42 
Lid
Fotografie

Voor Sony is inderdaad een prima en groot objectievenarsenaal te verkrijgen :)

http://www.dyxum.com/

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 12:59 
Lid
Fotografie

Ah, dat wist ik dus niet, komt natuurlijk ook omdat we nu al een hele tijd Nikon hebben, dus kijk je ook niet meer zo naar andere merken. Excuses hiervoor.

Groetjes Karin

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 13:00 
Lid
Fotografie

Dat komt door het NAS heb ik laatst geleerd ;) :)

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 13:07 
Lid
Fotografie

:rof

Groetjes Karin

Aanschaf dslr
BerichtGeplaatst: 22 feb 2010 13:08 
Lid
Fotografie

:haha

;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende