Even algemeen want van Pentax weet ik weinig..
je hebt bij objectieven grofweg 3 standen, groothoek, standaard en tele. De verdeling is simpel, 50 is standaard, door een 50mm objectief zou je het zelfde moeten zijn als door je ogen. alles onder de 50mm is groothoek, waarmee je dus meer op de foto krijg. (normaal gezien voor landschappen) en alles boven de 50mm is tele. (uiteenlopende doelen, van portret tot vogels, tot macro.
Nu heb je 2 soorten objectieven, de primes. deze hebben 1 brandpunt voordeel is dat ze over het algemeen scherper, en mooier beeld geven dan zooms, ze zijn vaak ook wat goedkoper, maar het wordt al gauw appels met peren vergelijken. Je hebt dus ook zoom lenzen, tegenover een prime is dit altijd een compromise. Je zult net wat minder kwaliteit krijgen, maar je hoeft maar 1 objectief te kopen om een groot bereik te krijgen. dat maakt het uiteindelijk toch goedkoper.
Dan zeg je nog dat je niet alles begrijpt wat er op een objectief staat. eigenlijk wel belangrijk om te weten, en zal het daarom heel kort uitleggen, maar aangezien het de basis van de fotografie wordt het een heel lang verhaal als ik het helemaal uitleg.
Ik pak er even 1 objectief bij.. Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 Di-II LD Aspherical (IF) MACRO Tamron: de fabrikant van het objectief AF: autofocus, de meeste lenzen hebben tegen woordig standaard AF, op een enkel merk na, maar dat zijn gek genoeg vaak juist de duurdere, of oudere oostblok merken. Die zul je in jou range niet veel tegen komen. 18-250mm: de brandpunt, hier dus van groothoek (18 is minder dan 50mm t/m tele, (250 is meer dan 50) f/3.5-6.3: de maximale diafragma opening. Bij veel zoom verloopt naar mate je verder inzoomt, dus op 18mm zal het 3.5 zijn, op 50mm ws 4 op 100mm 5.6 en dan op 250mm 6.3 (of zo). Het geeft aan hoeveel licht er binnen komt op je sensor. waarbij geld hoe lager het getal hoe meer licht, en hoe hoger hoe minder. Dit is belangrijk om te weten, om een aantal reden. Bij weinig licht wil je zoveel mogelijk licht op je sensor, dus wil je een zo laag mogelijk Fgetal. Bij snelle dingen geld het zelde. Maar ook gebruikt de camera licht om scherp te stellen, krijgt hij dus meer licht, ziet hij meer contrast kan die beter scherp stellen. Veel pro's en gevorderde amateurs hebben daarom F2 of F2.8 objectieven. Di-II: Geeft aan dat het gaat om een obectief die is geoptimaliseerd voor een crop camera en dat het het 2de model is. Deze gegevens hebben bij elke fabrikant een andere naam. LD Aspherical (IF): Zegt iets over het soort glas. het is geoptimaliseerd glas met speciale coatings om het nog mooier te maken. Ook hier heeft elke fabrikant zijn eigen naam voor. MACRO: Macro is het vergroot fotograferen van dingetjes, dat zou met dit objectief kunnen, verwacht daar niet veel van, het houd meer in dat je mooi dichtbij kan fotograferen.
Wat zou mijn advies nu zijn: Zonder objectieven van Pentax te kennen, zou ik adviseren om meer dan 1 objectief te kopen. Dit omdat wanneer je te veel zoom hebt je teveel compromise krijgt. Ik weet niet wat je vaak fotografeert, maar normaal is een setje van 18 tot ca 300mm voor iedereen bruikbaar, wil je echt 1 specifiek iets fotograferen, zoals vogels, of portretten dan zou ik specifiek daar 1 objectief op uitzoeken, nadeel is wel dat die vaak heel andere prijzen kennen.
Maar ga op zoek naar een objectief van 18mm tot maximaal 85mm. Bijna allemerken hebben een 18-55mm in het assortiment, maar daarnaast vaak ook een beter alternatief. Daarnaast op zoek naar een telezoom, bijvoorbeeld een 70-300, of een 55-200 of iets dergelijks.
Over het algemeen wordt gesteld dat je maximaal 3x zoom moet nemen omdat je anders veel kwaliteit gaat inleveren. Dit is niet helemaa heilig, maar je kunt je dan wel voorstellen dat een 18-200 met ruim 10x zoom wel heel veel kwaliteit verlies gaat geven. Overigens zijn er ook met de 18-200 schitterende beelden te maken, maar je zult dan moeten weten wat je doet, wat je objectief kan, en het weer mee moeten hebben. Dus hoewel ze vaak bij de mediamarkt worden verkocht aan beginners, denk ik dat wil je niet teleurgesteld worden in je spiegelreflex, dit juist objectieven zijn voor de fotograaf die weet waar hij mee bezig is. Al kun je dat ook als beginner leren natuurlijk.
Houdt er rekening mee dat een goed objectief veel verschil maakt. een dure camera met een goedkope lens zal in de regel mindere resultaten geven dan een wat goedkopere camera met een dure lens. Dit komt omdat de goedkope objectieve niet alles haalt uit wat je camera kan. en andersom dus wel. Daarnaast koop je een objectief vaak voor heel lang, terwijl een camera na ca 5 a 10 jaar op is.
|