Het is 13 jul 2025 21:50

Auteur monopod
 monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 15:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
pffft soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een monopod statief aanschaffen en ik zou heel graag willen weten waar jullie goede ervaringen mee hebben.
Ik wil in ieder geval graag dat mijn 120-400mm er ook zonder problemen op gebruikt kan worden.
Wie kan mij vertellen over zijn / haar ervaringen! Bvd.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 16:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik heb zelf de Manfoto 680B met de 234RC kop. De combinatie is nu iets van 90 euro.
Is niet zo duur, niet zo zwaar, en toch wel stabiel. Ik gebruik hem in combinatie met een canon 50D en een sigma 70-200 incl 2x converter houdt die goed. Afgelopen week met een 150-500 gebruikt ook prima.
Het is denk ik ook het meest gebruikte stokje omdat de prijs meevalt en de kwaliteit echt goed te noemen is. Ik heb deze kop omdat je dan nog wel wat kunt draaien met je camera zonder dat je hem steeds moet vast zetten. Ook is de snel koppeling heel fijn.

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1846
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1687

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 18:27 
Lid
Fotografie

Ik heb de Manfrotto 681B. Deze is zwaarder uitgevoerd dan de 680 en heb ik gekocht na een internet-zoektochtje. Achteraf zou ik voor de iets lichtere versie hebben gekozen, de 680 dus :)
Net als Nagtie heb ik de 234RC kop.

monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 18:32 
Lid
Fotografie

Heb nu ook de 680B nadat ik eerst eentje van het merk National Geografic :wacko had aangeschaft maar daar brak het borgbeugeltje al gelijk vanaf, dus omgeruild voor de Manfrotto en die bevalt mij prima :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:26 
Lid
Fotografie

Ik heb al jaren een 676DigiB. Omdat ik vrijwel nooit volledig uitgeschoven fotografeer en nog dikkere lenzen erop gehad heb dan hierboven beschreven. En ook met een 234RC2

Normaal staat hij hooguit een stukje omhoog ivm een walkstool. Echter na van de week wil ik een korter model :) Dan 48cm ingeschoven.

Ik lag en wilde net iets lager maar wel kunnen pannen. Maar het enige goede en kortere ding wat ik gezien heb is de Gitzo die gemaakt is voor de Olympische spelen van Athene die vijdelige carbon en dus moet ik zwaar bloeden.

Maar kijk even hoe hoog of hoe laag je vaak gaat zitten. Een ding zoals Niels aangeeft in ingeschoven nog erg lang dacht ik. Wil je een keer zittend ondersteuning zoals je lang voetbal velden ziet dan is die misschien te lang.

Aangezien monopods vrijwel niets wegen is carbond niet echt een aanrader. Aangezien het gewichts verschil tussen vergelijkebare modellen binnen een merk in alu of carbon te verwaarlozen is en carbon dan wel vele malen meer kost.

Draag gewicht kan mee spelen maar vrijwel ieder monopod kan minimaal 4 kilo aan en dat zijn al zware jongens. En als je hem niet helemaal uitschuift zoals ik dan neemt het draag vermogen alleen maar toe.

Vergeet niet dat alleen luie fotografen vanuit 175cm staan te fotograferen en zo de achtergrond letterlijk meenemen en door je knieen met een monopod je betere achtergronden krijgt.:)

Die kantel kop is wel handig behalve als je alleen lenzen gebruikt met een statiefgondel dan is het weggegooid geld. En balhoofden op een monopod is voor mensen die graag te veel geld uitgeven en niet een monopod naar achteren of naar voren kunnen kantelen.

Afgezien van het feit dat het los draaien of losschieten van een balhoofd behoorlijk link kan zijn en je je verzekering mag aanschrijven. :)

Carbon is wel meer dempend en stel dat je veel schiet op plekken waar het hard waait, of waar veel verkeer of zware trillingen of veengrond is, dan is Carbon te overwegen.

Verder kan ik alleen maar kort zijn over klips. Vleugel moeren moet je absoluut mijden.

knijpklips of los/vastklips en draaisluitingen zijn te prefereren.

Jeroen

Laatst bijgewerkt door duckie op 26 maart 2010 20:51, in totaal 1 keer bewerkt.

monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:27 
Lid
Fotografie

Kees Luiten schreef:
Heb nu ook de 680B nadat ik eerst eentje van het merk National Geografic :wacko had aangeschaft maar daar brak het borgbeugeltje al gelijk vanaf, dus omgeruild voor de Manfrotto en die bevalt mij prima :up

De Nat's zijn Manfrotto's in opdracht. Tenminste heel veel modellen wel. En andere modellen worden in opdracht op specs door hen gemaakt. :)

Maar met een Manfrotto kan je in ieder geval overal terwereld langs een foto zaak als ook Gitzo. :)

monopod
BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 22:01 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Maar kijk even hoe hoog of hoe laag je vaak gaat zitten. Een ding zoals Niels aangeeft in ingeschoven nog erg lang dacht ik. Wil je een keer zittend ondersteuning zoals je lang voetbal velden ziet dan is die misschien te lang.

Zitten kan nog prima, maar idd liggen wordt wel een probleem. Al zou ik voor liggen en pannen denk ik eerder kiezen voor een laag statief. Maar goed dat zijn keuzes, die je alleen per situatie kunt inschatten natuurlijk.

duckie schreef:
]Draag gewicht kan mee spelen maar vrijwel ieder monopod kan minimaal 4 kilo aan en dat zijn al zware jongens. En als je hem niet helemaal uitschuift zoals ik dan neemt het draag vermogen alleen maar toe.

Denk dat je de toevoeging van een goede, en wat duurdere. Mijn eerste monopod was er 1 van 15 euro, maar die wiebelde alle kanten op.. dus daar moet je toch wel een beetje opletten.

duckie schreef:
Vergeet niet dat alleen luie fotografen vanuit 175cm staan te fotograferen en zo de achtergrond letterlijk meenemen en door je knieen met een monopod je betere achtergronden krijgt.:)

Wat een geweldige onzin!! Teneerste, jij had het over liggen, dat is pas lui.. Maar boven al is je standpunt bij elke foto anders, naar boven fotograferen werkt bij vogels absoluut niet altijd even goed, want dan heb je toch een erg donkere vogel, of een erg witte achtergrond. Dus zul je een vogel het beste horizontaal kunnen fotograferen, als die op 1,75 zit zou ik dus vooral niet door mijn knieeen gaan. Dus het is volkomen onzin dat je altijd alleen maar door je knieeen moet gaan, je moet gewoon iedere foto opnieuw bekijken.

duckie schreef:
Die kantel kop is wel handig behalve als je alleen lenzen gebruikt met een statiefgondel dan is het weggegooid geld. En balhoofden op een monopod is voor mensen die graag te veel geld uitgeven en niet een monopod naar achteren of naar voren kunnen kantelen.

Een balhoofd is heel handig bij macro fotografie, want dan moet je er soms overhangen en dat soort dingen. dus niks te maken met veel geld uitgeven, maar waarschijnlijk een andere manier van werken dan jij. Maar anders dan jij is niet perse slechter.
Ik snap echt niet wat de kantelkop te maken heeft met statiefgondels? Kun je dat nog uitleggen.

monopod
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 00:15 
Lid
Fotografie

Ja Niels dat zal ik.

1 veel mensen komen met vragen over de hoogte van hun statieven en monopods en vergeten de hoogte van de kop en de camera zelf. Een statief of monopod hoe goed ook zal altijd iets beter presteren zelfs series 6 van Gitzo als ze niet volledig uitgeschoven zijn en statieven zijn er om een camera te stabiliseren niet om de hoogte te hebben voor een fotograaf, al hoewel dat wel prettig is. Maar middenformaat en heel veel landscapers zetten hun statieven iet op max hoogte en dalen liever in om een lager maar stabieler statief te hebben als je ook weet wat de wind voor invloed heeft op de poten, dan wordt MLU soms volledig vereffend zonder dat je daar zelf het vermoeden ook maar hebt.

Het is dus makkelijk en prettig maar niet altijd nodig.

2. Het is prettiger om te kijken naar een perspectief welke op gelijke hoogte zit met het onderwerp. Niet over liggen of staan of wat dan ook. Plus dat liggen doe ik niet voor luiheid, DAT IS pas een DOMME opmerking, maar omdat anders ik A eerder opval en B omdat anders de voorgrond als een blurbalk in het beeld staat. Hoe hoger je gaat staan hoe erger dat wordt. Dat betekent niet dat ook ik met een behoorlijk uitgeschoven eenbeenstatief rond loop maar als ik hem zou laten zakken dan zou ik dus geen gras voor en achter onduidelijk krijgen maar meer achtergrond welke dermate verweg is dat die out of focus is.

3. Donkere vogels of vliegtuigen tegen een lichte achtergrond heeft NIETS met standpunt te maken maar maakt het wel moeilijker. Goed belichten maar die discussie heb ik al vaker aangekaart, is niet de camera vertrouwen en verkeerde dingen doen, dat is begrijpen wat het licht doet onder bepaalde omstandigheden en je camera daarop in stellen (zoals spotmeting bijvoorbeeld). Mij lukt dat ook niet iedere dag een heel vaak ook niet. Maar echt goede fotografen lukt dat blijkbaar wel en dat zijn namen die de mensen kennen en dat zijn blijkbaar niet Nagtie en ook zeker geen Duckie. En ook zij maken veel opnames die niet voldoen! Maar die zien we niet.

4. Een balhoofd kan makkelijk zijn maar hij kan alle kanten op en maar een kant op als je hem volledig naar een kant wil laten hangen. Een swivelhead kan maar 180 graden draaien en dus net zo makkelijk naar voren als naar achteren, is goedkoper dan een balhoofd heeft een voorspelbare richting mocht hij los schieten of als je heb los draait. Nogmaals je mag en iedereen mag een balhoofd op zijn statief zetten voor bijvoorbeeld macro fotografie. Maar daar wordt als hij al gebruik wordt bijna niet voor gebruikt. Veel mensen kopen een balhoofd van 80 euro op een statief en dan wordt hij 2x zo duur (in veel gevallen) maar iets naar achteren of naar voren hangen levert vaak al een gelijkwaardig resultaat.
Mocht dat niet geval zijn dan pas zou ik voor een swivelhead of balhoofd gaan, ipv er meteen een aan te schaffen. Dus primair is dat wel weggeooid geld. Je kunt alle accessoires wel kopen vooraf.

5. Ik heb de 234RC2 van Manfrotto gekocht om dat ik een 300D met grip en Sigma 70-300 had. En omdat je niet in portraitstand kunt fotograferen zonder statief gondel moet je wel een balhoof, drieweghoofd of kantelkop hebben om je body in een 90graden positie te krijgen. Echter inmiddels heb ik statief gondels en is om die positie te verkrijgen niet meer nodig om een kantelkop of andere kop te hebben. Sterker de kans dat er meer frictiepunten onstaan en kans bestaat op breuken, vermindering van draagvermogen ed, zie je vrijwel geen koppen onder telelenzen behalve dat een quickrelease handig is. Maar als ik de witten buizen brigade zie dan hebben ze hun telelenzen direct op een monopod of met een quickrelease die er zonderkop direct op geschroefd wordt. Verder is het wel prettig om het gewicht zo laag mogelijk op een monopod te hebben. Als je je hand op een monopod hebt en de ander op de body en dan een 600mm eraan hebben dan is een extra verhoging van een kop ertussen minder stabiel fotograferen.

Dus Niels adviezen moet je wegen en eigen onkunde en dus ook die van mij niet als modus nemen.

Maar als je ziet dat men statieven koopt en dan vrijwel niet uitschuift en dan de midden kolom wel uitschuift dan vraag ik me af waarom je met een dergelijk ding rondsleept. Accessoires zijn er om iets te bereiken niet om het probleem te verergeren.

En ik dacht dat die van jou die iets te lange was maar dat is de 679 en de 681 en die van jouw de 680 is idd maar 51cm ingeschoven en een begeerdlijkmodel. :)

Niels niet boos reageren maar probeer emotie los van ratio te zien. Jouw argument voor macro is een HEEEEEEEEEEEL goede, waar ik idd niet aan gedacht had, maar dat is geen reden om voor die percentages wel een balhoofd aan te raden. Die kun je de volgende dag ook nog kopen :)

monopod
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 00:57 
Lid
Fotografie

Ik heb geen last van emoties.. wel last van dat er geen smileys kunnen bij snel reageren. Dat liggen was natuurlijk een grap.

Een aantal dingen stel je hier vrij stellig, terwijl dat niet zo stellig te stellen is. Ik gebruik mijn kantel kop altijd met een statief gondel, maar gebruik hem om de poot verticaal te kunnen zetten en de camera te kunnen zwenken..
Ik zal niet gauw een balhoofd adviseren vind ze heel irritant, maar als de TS daar wel interesse in zou hebben, dan is dat dus niet perse weggegooid geld.

Behalve dat een donker vogel tegen een lichte lucht lastig is te belichten, is ook het standpunt niet al te geweldig. Heb stapels met vogels van onder, maar zit er geen 1 bij die mooi is.
Ik ben het met je eens dat niet alleen de hoogte maar ook de laagte van een statief belangrijk kan zijn, maar ook hier geld dat het een kwestie is van waarvoor het gebruikt wordt.

monopod
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 01:09 
Lid
Fotografie

Niels een puntkomma met een haakje is al jaren een smiley ook in snel reageren :)

Maar gooi jij je camera dan ondanks een statiefgondel naar links en rechts om portraitstand te krijgen en dan het gewicht buiten de centrale gewichts verdeling? Een statiefgondel is nu juist niet alleen om hem vast te maken aan een statief de lens dan. Maar juist ook om zonder gewichtskanteling snel te kunnen wisselen van format.

monopod
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 01:34 
Lid
Fotografie

Nee, als je de de kop nu eens een kwart slag draait? dan kun je ineens naar voren en achteren kantelen.
Volgens mij is dat ook de manier om de RC op de beste manier op de gondel te bevestigen.

monopod
BerichtGeplaatst: 27 maart 2010 01:42 
Lid
Fotografie

Ik heb de RC2 en die staat dan met het pijljte op de CR plaatje bij lange lenzen en gondel gebruik naar voren en dan staat hij bij mij dus voor links en rechts om maar dat hij naar voren staat onder een andere gebruik of te wel bij montage onder de body of grip en dan een kwart gedraaid is net zoals jij beschrijft dan zal dat mede komen door het macro gebruik en het minder gevaarlijk zijn van door lazeren of hoe zeg je dat.

monopod
BerichtGeplaatst: 29 maart 2010 23:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
bedankt voor jullie reacties, ik heb geloof ik nu wel een aardig beeld van de dingen die belangrijk zijn.
Ik ben weer een stap verder :up

monopod
BerichtGeplaatst: 29 maart 2010 23:37 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik heb de RC2 en die staat dan met het pijljte op de CR plaatje bij lange lenzen en gondel gebruik naar voren en dan staat hij bij mij dus voor links en rechts om maar dat hij naar voren staat onder een andere gebruik of te wel bij montage onder de body of grip en dan een kwart gedraaid is net zoals jij beschrijft dan zal dat mede komen door het macro gebruik en het minder gevaarlijk zijn van door lazeren of hoe zeg je dat.

Als je het zo uitlegt snap ik je verhaal niet, maar zal eens foto maken van wat ik bedoel.

monopod
BerichtGeplaatst: 30 maart 2010 09:39 
Lid
Fotografie

Het RC plaatje heeft 2 pijltjes aan de onderkant. 1 richting de lengte en 1 richting de breedte. Het is immers een rechthoek. Bij lange lenzen moet je dus de lengte richting nemen en daardoor staat de kop die eronder zit dan altijd in de linksom rechtsom positie, en of je je monopod nu draait of niet de lens blijft in links om rechsom positie. Als je een kortere lens op het RC plaatje zet dan staat het rechthoekje dus anders gedraaid en dus kan je dan de kop naar voren en naar achteren laten kantelen. Deze settings zijn natuurlijk omdat je een camera met kortelens misschien idd eerder naar vooren en naar achteren wilt laten kantelen en dat door het gewicht dit ook kan. En dat de langere lenzen dus anders neer gezet worden. Dat betekent niet dat je je RC op welke manier dan ook mag plaatsen maar kijk eens onderop waar de vleugelmoer zit. En nog langere lenzen gebruiken de 234 niet want een statief gondel rechtstreeks gaat ook en draaien in een gondel is veiliger en qua gewicht ook prettiger dan links of rechtsom waardoor het gewicht buiten het midden komt.
Ik heb gisteren een Gitzo GM2341 gekocht overigens en die ga ik straks over 15 minuten uitproberen :)

Jeroen

monopod
BerichtGeplaatst: 02 apr 2010 00:01 
Lid
Fotografie

Ik heb mijn Manfrotto verkocht als ook de 234RC2 erbij.

Ik heb mij getrakteerd op een Gitzo GM2341 en een Manfrotto 323. Dat is de bovenkant van een 234RC2. Die heb ik direct op de GM2341 geschroefd. Dus nu heb ik weer een snelkoppeling. De Gitzo is behoorlijk afgeprijst bij K-E. Hij is steviger dan mijn vorige 676DigiB, alhoewel ik die vrijwel nooit geheel uitschoof voor mijn fotografie, en daar zal wel geen verandering in komen, maar het heeft toch wel een voordeel.

Namelijk nu kan ik het onderste deel wel uitgeschoven laten en kan ik de hoogte bepalen aan de bovenste stelring. De Gitzo is van Alu maar een Carbon versie is 3x zo duur en maar een paar gram lichter. Ik heb er 89 euro voor betaald en er zit ook nog een broekklip op wat handig is om hem even aan je zak of riem te laten hangen.

Ik wilde dit toch nog even melden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp