Ja Niels dat zal ik.
1 veel mensen komen met vragen over de hoogte van hun statieven en monopods en vergeten de hoogte van de kop en de camera zelf. Een statief of monopod hoe goed ook zal altijd iets beter presteren zelfs series 6 van Gitzo als ze niet volledig uitgeschoven zijn en statieven zijn er om een camera te stabiliseren niet om de hoogte te hebben voor een fotograaf, al hoewel dat wel prettig is. Maar middenformaat en heel veel landscapers zetten hun statieven iet op max hoogte en dalen liever in om een lager maar stabieler statief te hebben als je ook weet wat de wind voor invloed heeft op de poten, dan wordt MLU soms volledig vereffend zonder dat je daar zelf het vermoeden ook maar hebt.
Het is dus makkelijk en prettig maar niet altijd nodig.
2. Het is prettiger om te kijken naar een perspectief welke op gelijke hoogte zit met het onderwerp. Niet over liggen of staan of wat dan ook. Plus dat liggen doe ik niet voor luiheid, DAT IS pas een DOMME opmerking, maar omdat anders ik A eerder opval en B omdat anders de voorgrond als een blurbalk in het beeld staat. Hoe hoger je gaat staan hoe erger dat wordt. Dat betekent niet dat ook ik met een behoorlijk uitgeschoven eenbeenstatief rond loop maar als ik hem zou laten zakken dan zou ik dus geen gras voor en achter onduidelijk krijgen maar meer achtergrond welke dermate verweg is dat die out of focus is.
3. Donkere vogels of vliegtuigen tegen een lichte achtergrond heeft NIETS met standpunt te maken maar maakt het wel moeilijker. Goed belichten maar die discussie heb ik al vaker aangekaart, is niet de camera vertrouwen en verkeerde dingen doen, dat is begrijpen wat het licht doet onder bepaalde omstandigheden en je camera daarop in stellen (zoals spotmeting bijvoorbeeld). Mij lukt dat ook niet iedere dag een heel vaak ook niet. Maar echt goede fotografen lukt dat blijkbaar wel en dat zijn namen die de mensen kennen en dat zijn blijkbaar niet Nagtie en ook zeker geen Duckie. En ook zij maken veel opnames die niet voldoen! Maar die zien we niet.
4. Een balhoofd kan makkelijk zijn maar hij kan alle kanten op en maar een kant op als je hem volledig naar een kant wil laten hangen. Een swivelhead kan maar 180 graden draaien en dus net zo makkelijk naar voren als naar achteren, is goedkoper dan een balhoofd heeft een voorspelbare richting mocht hij los schieten of als je heb los draait. Nogmaals je mag en iedereen mag een balhoofd op zijn statief zetten voor bijvoorbeeld macro fotografie. Maar daar wordt als hij al gebruik wordt bijna niet voor gebruikt. Veel mensen kopen een balhoofd van 80 euro op een statief en dan wordt hij 2x zo duur (in veel gevallen) maar iets naar achteren of naar voren hangen levert vaak al een gelijkwaardig resultaat.
Mocht dat niet geval zijn dan pas zou ik voor een swivelhead of balhoofd gaan, ipv er meteen een aan te schaffen. Dus primair is dat wel weggeooid geld. Je kunt alle accessoires wel kopen vooraf.
5. Ik heb de 234RC2 van Manfrotto gekocht om dat ik een 300D met grip en Sigma 70-300 had. En omdat je niet in portraitstand kunt fotograferen zonder statief gondel moet je wel een balhoof, drieweghoofd of kantelkop hebben om je body in een 90graden positie te krijgen. Echter inmiddels heb ik statief gondels en is om die positie te verkrijgen niet meer nodig om een kantelkop of andere kop te hebben. Sterker de kans dat er meer frictiepunten onstaan en kans bestaat op breuken, vermindering van draagvermogen ed, zie je vrijwel geen koppen onder telelenzen behalve dat een quickrelease handig is. Maar als ik de witten buizen brigade zie dan hebben ze hun telelenzen direct op een monopod of met een quickrelease die er zonderkop direct op geschroefd wordt. Verder is het wel prettig om het gewicht zo laag mogelijk op een monopod te hebben. Als je je hand op een monopod hebt en de ander op de body en dan een 600mm eraan hebben dan is een extra verhoging van een kop ertussen minder stabiel fotograferen.
Dus Niels adviezen moet je wegen en eigen onkunde en dus ook die van mij niet als modus nemen.
Maar als je ziet dat men statieven koopt en dan vrijwel niet uitschuift en dan de midden kolom wel uitschuift dan vraag ik me af waarom je met een dergelijk ding rondsleept. Accessoires zijn er om iets te bereiken niet om het probleem te verergeren.
En ik dacht dat die van jou die iets te lange was maar dat is de 679 en de 681 en die van jouw de 680 is idd maar 51cm ingeschoven en een begeerdlijkmodel.

Niels niet boos reageren maar probeer emotie los van ratio te zien. Jouw argument voor macro is een HEEEEEEEEEEEL goede, waar ik idd niet aan gedacht had, maar dat is geen reden om voor die percentages wel een balhoofd aan te raden. Die kun je de volgende dag ook nog kopen