Misschien niet meer zo up to date maar toch.
Ik zag in een fotoblad van april een testje met wat UV filters. En behalve dat sensoren tegenwoordig, alsook lenzen coatings en filters hebben die UV licht absorberen is het voor UV blokkeren dus niet meer nodig. En ik zelf ben ook voor zonnekappen en alleen filters als er rondvliegend spul is.
Maar waarvoor ik reageer. In die test bleek dus niet alleen de scherpte minder te worden bij veel heel veel UV filters maar ook het licht werd geblokt. Ik schrok er enorm van. De voorbeelden lieten zien dat alleen B+W en Hoya vrijwel geen detecteerbare achteruitgang teweeg brachten maar allemaal behalve de B+W ook licht tegen hielden en niet in de catagorie 1/3 stop maar een volle licht stop. HAMA en Marumi ed waren dus bijna ND filters!!!!!????!!!!
Ik gebruik dus een B+W MRC variant op mijn lenzen voor blubber, bier of water, zand ed dus op strand en bij een eventuele rally. HOYA is oa de glas leverancier van Sigma, Tokina, Tamron en veel brillen glazen en is dan ook een aanrader voor dergelijke lenzen, echter B+W daar zweert 90% bij bij gebruik van Canon L glas. Wat de voorkeur voor Minolta/Sony of Nikon is weet ik niet. Echter voor mijn nieuwe Sigma 150-500 DG OS HSM ga ik dus voor het eerst een 86mm HOYA kopen

en dan de allerduurste om die licht afval te voorkomen.