Manfrotto 055 pro met een 804RC2 wordt vrijwel door alle grote jongens aangeboden voor een deal prijs van 130 euro. En vrijwel alle mensen hebben er een. Ik zelf een niet pro wat inhoud dat de middenzuil anders erin zit en dat er vleugel moeren ipv klips opzitten. Lekker zwaar en goed in de wind te gebruiken maar wel te zwaar om er mee in de duinen te gaan wandelen. Dan is de 190 serie aan te raden en dan heb je van beide nog de carbon uitvoeringen.
Gitzo is de Rolls Royce onder de statieven maar vind ik een beetje overdone om mee te beginnen. Tenzij je geld genoeg hebt en meteen voor een super statief wilt gaan en heel erg veel eisend bent.
Dus ga je berg beklimmen of vanuit de zee opnames van het land maken op de pool en in de shara dan is Gitzo misschien iets betrouwbaarder.
Ik zelf heb dus de Manfrotto en inmiddels een 488RC2 kop erop en een Giottos MT9241 met daarop een 486RC2 voor op reis of in de auto. Ik laat daarvan echter het onderste deel ingeschoven maar voor vliegtuigreizen goed en ook voor in zee ed. Gebruikt in de zee bij Fuerteventura om kitesurfers en windsurfers te fotograferen dus zout en zee zand geraakt

Goed afgespoeld en nu ook als 2e statief in dienst voor flitsers. Daarbij zit daar een draagriem, tas en onderhouds set erbij en die is om en nabij de 100 euro maar zonder kop.
Ergo Gitzo als je veeleisend bent en de top
Manfrotto heel dicht tegen de top en overal verkrijgbaar en super.
Giotto's net iets minder dan Manfrotto maar je krijgt net iets meer erbij aan accessoires dus een afweging.
Veel andere merken als Slik, Hama, Vanguard, Velbon (op de shepra series na) vallen door de mand in diverse testen. Feissol is nog iets om naar te kijken maar daar willen de koppen nog wel eens van afbreken.
Mijn advies zou deze toch echt de Manfrotto 055 met een 804RC2 of 496RC2