Het is 22 jul 2025 01:29

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Statief aanschaffen
 Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo, ik heb eigenlijk een vraag, watvoor statief moet ik kopen?
Natuurlijk heb ik op internet zelf al veel gezocht maar het is me allemaal maar onduidelijk.
Veel mensen raden de merken "Manfrotto" of "Gitzo" aan.
Ik heb nu thuis geen statief afgezien van een HAMA statief van zo'n 15 euro die ik gebruikte voor mijn compact camera.
Daar durf ik mijn 1000D toch echt niet op te zetten.

Nu is mijn vraag dus, watvoor statief zou geschikt voor mij zijn?
Het moet een beetje een all-rounder zijn, maar ik ga waarschijnlijk de meeste foto's maken in de natuur en dan voornamelijk vogels en misschien wat macro/landschappen.
De maximale hoogte is niet zo erg, ik kan me ook wel bukken (en zo groot ben ik nu ook weer niet :P)
Ik kan natuurlijk nu wel een goedkoop statief kopen wat redelijk goed is, of ik geef iets meer geld uit waardoor ik nog zeker een tijd vooruit kan met mijn statief.

Ik heb wel wat tips gelezen op internet maar ik heb eigenlijk geen idee wat nu de beste keuze is, daarom dat ik hier nog wat meer informatie probeer te krijgen.

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 21:58 
Lid
Fotografie

Manfrotto 055 pro met een 804RC2 wordt vrijwel door alle grote jongens aangeboden voor een deal prijs van 130 euro. En vrijwel alle mensen hebben er een. Ik zelf een niet pro wat inhoud dat de middenzuil anders erin zit en dat er vleugel moeren ipv klips opzitten. Lekker zwaar en goed in de wind te gebruiken maar wel te zwaar om er mee in de duinen te gaan wandelen. Dan is de 190 serie aan te raden en dan heb je van beide nog de carbon uitvoeringen.

Gitzo is de Rolls Royce onder de statieven maar vind ik een beetje overdone om mee te beginnen. Tenzij je geld genoeg hebt en meteen voor een super statief wilt gaan en heel erg veel eisend bent.

Dus ga je berg beklimmen of vanuit de zee opnames van het land maken op de pool en in de shara dan is Gitzo misschien iets betrouwbaarder.

Ik zelf heb dus de Manfrotto en inmiddels een 488RC2 kop erop en een Giottos MT9241 met daarop een 486RC2 voor op reis of in de auto. Ik laat daarvan echter het onderste deel ingeschoven maar voor vliegtuigreizen goed en ook voor in zee ed. Gebruikt in de zee bij Fuerteventura om kitesurfers en windsurfers te fotograferen dus zout en zee zand geraakt :) Goed afgespoeld en nu ook als 2e statief in dienst voor flitsers. Daarbij zit daar een draagriem, tas en onderhouds set erbij en die is om en nabij de 100 euro maar zonder kop.

Ergo Gitzo als je veeleisend bent en de top
Manfrotto heel dicht tegen de top en overal verkrijgbaar en super.
Giotto's net iets minder dan Manfrotto maar je krijgt net iets meer erbij aan accessoires dus een afweging.

Veel andere merken als Slik, Hama, Vanguard, Velbon (op de shepra series na) vallen door de mand in diverse testen. Feissol is nog iets om naar te kijken maar daar willen de koppen nog wel eens van afbreken.

Mijn advies zou deze toch echt de Manfrotto 055 met een 804RC2 of 496RC2

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 26 apr 2010 22:12 
Lid
Fotografie

Ik ben niet van plan om binnekort naar de sahara te gaan ofzo en heb ook niet bepaald geld genoeg dus een Gitzo statief lijkt me wat overbodig.
Verder lijkt de Manfrotto 055 me wel een mooi model, in principe zou het ook goed zijn als ik deze ergens 2e hands kan krijgen als hij er nog goed uitziet.
Wel al eens op marktplaats gekeken maar kon daar geen Manfrotto vinden.
Denk dat het dus toch een nieuwe word, maarja daarmee kan ik dan wel een hele tijd vooruit hopelijk.

Echt een virus dat fotograferen, het begint bij een body en een lens en het lijkt maar niet op te houden :P.
Maar wel leuk gelukkig.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 17:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Je moet even goed bedenken wat je er precies mee wilt. Gezien je camera zul je niet echt een statief nodig hebben dat een heel zwaar gewicht kan tillen, maar mocht je je statief in de toekomst ook nog willen gebruiken (met misschien een andere camera & zwaardere objectieven), is dat wel iets wat je in het achterhoofd kunt houden.
Er zijn statieven die waar je de poten zo breed van kan doen, dat het statief bijna op de grond komt, wat mss makkelijk kan zijn bij je macro.
Verder zou ik ook een beetje kijken naar het gewicht van het statief, al je er veel gebruik van gaat maken en hier veel mee gaat sjouwen, zal je hem misschien eerder thuis laten als het een zwaar model is. En dat is dan ook wel weer jammer van je geld. Kun je misschien toch beter in een (duurder) lichter statief investeren.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 17:50 
Lid
Fotografie

Kelly schreef:
Je moet even goed bedenken wat je er precies mee wilt. Gezien je camera zul je niet echt een statief nodig hebben dat een heel zwaar gewicht kan tillen, maar mocht je je statief in de toekomst ook nog willen gebruiken (met misschien een andere camera & zwaardere objectieven), is dat wel iets wat je in het achterhoofd kunt houden.
Er zijn statieven die waar je de poten zo breed van kan doen, dat het statief bijna op de grond komt, wat mss makkelijk kan zijn bij je macro.
Verder zou ik ook een beetje kijken naar het gewicht van het statief, al je er veel gebruik van gaat maken en hier veel mee gaat sjouwen, zal je hem misschien eerder thuis laten als het een zwaar model is. En dat is dan ook wel weer jammer van je geld. Kun je misschien toch beter in een (duurder) lichter statief investeren.

Ja inderdaad, ik kan nu beter wat meer in een statief investeren zodat ik er ook jaren mee vooruit kan dan dat ik nu een statief koop waar niet genoeg gewicht op kan, als ik dan ooit een nieuwe camera of een zwaarder objectief koop dat ik hem dan niet meer kan gebruiken.
De eerste tijd ben ik nog niet van plan om een nieuwe camera te kopen of om een zwaar objectief aan te schaffen.

De manfrotto 055 Pro weegt 2,4kg en zijn maximale draaggewicht is 7 kilo, hiermee kan ik dus zeker een tijd vooruit.

Ik ben nu wat aan het googelen op de Manfrotto 055 pro, maar klopt het dat er een pro versie is en een XDB versie? Is hier verschil tussen? Op Fotokonijnenberg staat namelijk alleen de XDB versie.
Ow, op Fotokonijnenberg staan verschillende versies van de 055, de pro versies zijn toch een heel pak duurder.
Ik zie oa 055 XB, 055 XDB, 055 XV.
In de gewichten zit niet veel verschil, de prijs daarentegen wel wat.
Welke moet ik nu pakken?
Ik denk dat de 055 XDB goed genoeg is?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/48783/manfrotto_055_xdb-804_rc2_statief_combi.html

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 19:19 
Lid
Fotografie

Ja die bedoel ik. Het verschil tussen pro en gewoon is dat deze vleugelmoeren heeft en dat de pro knijpsluitingen heeft en de middenzuil kan in 2en en kantelen en dat kan bij de gewone niet. De namen veranderen steeds. Maar het model wijzigd vrijwel niet. Mijn model heette toendertijd 055CLB wat stond voor 055 ClassicBlack.

Maar mijn model en dus alle manfrotto's kun je in de loop dertijd ook aanpassen. zoals de mijne hier met legguards en een draagriem en inmiddels heeft hij als zijn 3e balhoofd :)

Fotografie

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 19:31 
Lid
Fotografie

Ok, de Manfrotto 055 XDB is voor mij volgensmij ruim voldoende.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/48783/manfrotto_055_xdb-804_rc2_statief_combi.html
Volgensmij exact dezelfde alleen heeft deze geen foam aan het bovenste deel van de poten? (als dat foam is, waar het wel op lijkt)

Nee dus, de minimale hoogte van de 055 XDB is 48 cm terwijl die van jou 5 cm is.
Dan toch maar wat meer euro's uitgeven want het lijkt me toch wel fijn om laag genoeg te kunnen.

Zal de 190x Pro B niet net zo goed zijn voor mijn doeleinden?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... atief.html

(alleen dan nog ergens een set zien te vinden, die zijn goedkoper dan een los hoofd + statief maar ik kan nog niet echt wat vinden.)

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 20:13 
Lid
Fotografie

Ik denk het wel :D

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 20:22 
Lid
Fotografie

euhm de 055 heb ik ook..
Ik heb een ouder model.. die van mij kan tot op de grond.. en als ik een gat graaf nog lager. dat kan de nieuw ook. Door heel simpel de midden buis er uit te halen en er aan de onderkant in te doen.
Je camera hangt nu onderste boven, maar een foto is zo gedraaid.
dat lijkt eng maar die buis kan je camera goed houden. Zo niet dan zie die hem ik hem er ook niet in gewone stand opzetten.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 20:40 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
.... Zo niet dan zie die hem ik hem er ook niet in gewone stand opzetten.

Ik heb je al vaker onzin zien typen, maar deze is wel heel erg fraai :D

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 21:02 
Lid
Fotografie

Haha inderdaad Henry.
Ik denk dat ik voor de 190XDB ga, dit denk ik vooral omdat ik niet zo héél veel macro fotografie wil gaan doen, als ik dan een keer dicht bij de grond moet zijn kan ik nog altijd de middenzuil omkeren.
De 190 serie is lichter als de 055 serie las ik in het eerste bericht van Duckie, dit is denk ik wel ideaal omdat ik vaak op pad ben met mijn camera en dan soms aardig wat meters afleg.
Dit statief kost 92 euro op Kamera-Express, waar het bij Fotokonijnenberg 110,40 kost.
Je hebt wel sets op Fotokonijnenberg maar deze zijn alleen met videokop voor de prijs van 169 euro.
Ik wil hem dus gaan bestellen bij Kamera-Express.
Ik wil er dan ook nog een kop bij bestellen, ik denk dat een ballhoofd het makkelijkste werkt, mits het van goede kwaliteit is, ik zit er dus ook aan te denken om een Manfrotto 496RC2 ballhoofd bij te bestellen voor €67,99.
Hierdoor kom ik dus op een totaalprijs van 160 euro.

Zijn er mensen met ervaring op Kamera-Express?
Worden hun beloftes waargemaakt? "Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, morgen in huis!"
Alvast bedankt!

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2010 21:14 
Lid
Fotografie

Je kunt zoals ik al aangaf de handel aanpassen. Op de foto zit al een korte middenzuil tov de lange middenzuil. De legguards en de draagriem en eventuele andere dopjes of spikes zijn allemaal dingen die nu juist weer eens iets te vragen opleverd voor je verjaardag en ook nog voor een bedrag waarvoor je het durft te vragen. Verjaardag kado's onder de 30 euro die zinvol zijn daarvan zijn er maar heel weinig :)

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 01:08 
Lid
Fotografie

Kamera Express en Konijnenberg; daar heb ik vaker via internet bestellingen gedaan. Geen problemen me :)

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 06:32 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Kamera Express en Konijnenberg; daar heb ik vaker via internet bestellingen gedaan. Geen problemen me :)

Ok, bedankt had ook al veel goede reviews gelezen op internet over kamera express.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 10:14 
Lid
Fotografie

kamera express is gewoon een groot gerenomeerd bedrijf. Als het op voorraad is het bijna zeker de andere dag daar. hooguit met wat vertraging van TNT.

De 190 is ook minder stevig.. met een 1000D ws voldoende, maar als je over een paar een 70D neemt met een zware pro telelens, ik weet je plannen natuurlijk niet, maar een goed statief gaat 100 jaar mee.

Ik zelf ben geen liefhebber van balhoofden.. mijn grootste probleem er mee, is dat een camera met objectief vaak best zwaar is om op een balltje te dragen als die los is. ik heb dan ook een drie weg kop.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 13:17 
Lid
Fotografie

Ik wil gaan voor de 190 omdat ik daar toch nog wel een aantal jaar mee vooruit kan, ben nog zeker niet van plan om al over een jaar of 2 een nieuwe body te nemen aangezien ik pas net begonnen ben met fotografie.

Qua kop, het lijkt me wel makkelijker om met een balhoofd te werken met fotografie in de natuur, van vogels etc. omdat je hier maar 1 knop hoeft vast te draaien inplaats van 3+, maar misschien zijn er mensen met ervaring die me hierover meer kunnen vertellen.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 13:28 
Lid
Fotografie

Ach net even een paar voorbeelden gezien van een 1DMkIV met een 400mm f/2.8 op een 190. Geen enkel fibratietje waargenomen.

Het draag vermogen moet af een toe ook met een pallet zout genomen worden. :)

Maar de 055 is wle degelijker, maar misschien meer iets voor studio of als je relatief dichtbij je onderwerp kunt komen. Anders is de 190 net iets hanteerbaarder voor de doorgewinterde rugzak met daarachterop zijn/haar tripod.

Balhoofden daarentegen daar moet je ook het draagvermogen met een of meerdere pallets zout nemen. Zo kan ik makkelijk meer gewicht op een statief kwijt dan hij aangeeft zonder doorzakken maar moet ik een 8 kilo draagvermogen balhoofd hebben om doorzakken te voorkomen. Zo ben ik wel aan een 484RC2, 486RC2 en een 484RC2 gekomen :) Alleen wel doordat het vermogen van 4 kilo en 6 kilo toch te weinig is voor een xxD met grip en 24-70 of 70-200 met extender, raar maar waar.

Let dus daarop bij de aangschaf. Ga je dus voor een balhoofd neem dan aub 498RC2 of minimaal de 496RC2 (de opvolgers van resp. 488RC2 en 486RC2) Daarbij hebben beide opvolgers een kleine verstel schroef waardoor je fractionele aanpassingen kan doen zonder bang te hoeven zijn zoals Niels al aangaf, dat de hele combinatie om sodemietert.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 13:34 
Lid
Fotografie

Ik ga waarschijnlijk voor de 190 met een 496RC2 balhoofd, een balhoofd lijkt me gewoon praktischer aangezien ik veel in de natuur rondloop en ik hem dan toch wel snel moet kunnen instellen (hierin moet je natuurlijk ook wel wat handigheid krijgen denk ik)
Vanmiddag even bestellen denk ik.

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 16:27 
Lid
Fotografie

Dan kun je nu al voor je verjaardag, de draagriem, legguards en spikes op je lijstje zetten. :)

Statief aanschaffen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 16:29 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Dan kun je nu al voor je verjaardag, de draagriem, legguards en spikes op je lijstje zetten. :)

Ja, alleen dat duurt nog even, ik ben namelijk op 12 april jarig.
Heb het statief + balhoofd zojuist trouwens besteld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende