Christiaan schreef:
Target187, begrijp me niet verkeerd hoor die 18-70 was goed qua bereik echter qua bouw en vertekening niet, dat is de reden dat ik daar niet tevreden over was, niet het bereikt (had ik er niet bij gezet :$) Lens wisselen is het probleem niet, 't is meer dat ik een groot hoek wil met nét dat beetje tele meer.
Als je niet van vertekening houd. (..en wie doet dat wel..) Zou ik zeker wegblijven van dergelijke 'super-zooms'.
Hetgene wat je als compromis krijgt bij een objectief met een dergelijk groot bereik is vertekening, onscherpte en vaak ook meer aberratie (purple firing).
Zelf zou ik dus liever mijn bereik (van groothoek naar tele) willen splitsen in een aantal verschillende objectieven.
In jou geval zou ik dus naast de 18-50 op zoek gaan naar een tele (bijv. 50-200) en een groothoek (bijv. 10-20). Wellicht zul je ze niet beide tegelijk kunnen aanschaffen, dan moet je keuzes maken.
Uiteraard kun je ook op zoek naar iets van een 18-70 of 18-85, dat ik qua beeldkwaliteit vaak ook nog goed te doen, maar dan koop je iets in hetzelfde bereik wat je nu ook al hebt. (en iets extra) terwijl je, als ik het goed begrijp redelijk tevreden ben over je huidige (kit)lens. Zelf zou ik dan liever dat geld uitgeven aan meer bereik (50-200 ipv 18-85 bijv. )