Het is 12 jun 2025 10:33

Auteur Nikon D5000 kit AF-S DX 18-105 VR of toch niet?
 Nikon D5000 kit AF-S DX 18-105 VR of toch niet?
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 21:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na het meer willen dan mijn huidige Panasonic Lumix FZ8 ben ik al een hele poos aan het zoeken naar een DSLR.

Ik heb al diverse camera's vast gehad en of het nou en Canon of een Nikon is, vind ik het met vasthouden niet vanaf hangen.
Ze liggen beide goed in de hand en het ene type wat lekkerder dan het andere.
Maar bij mijn overstap is het allemaal even wennen.

Dus wilde ik mijn selectie kleiner maken door naar de lenzen te kijken die als kit erbij zitten.
Nu is mijn oog gevallen op de Nikon D5000 kit AF-S DX 18-105 VR.
Met de achterliggende gedachte dat ik dan een objectief heb dat ik niet snel hoef te wisselen vanwege het bereik.
En de vergelijkbare Canon eos 550d is een stuk duurder.
Tevens als ik naar andere camera's zoek met zo'n soort lens erbij vind ik die niet echt of een gelijk wat duurdere 18-200.
Mijn budget is voor een body plus lens is max. €700,- maar dan moet het ook echt goed zijn.

Verder vind ik de body van een Canon wat mooier er uit zien en Sony durf ik niet zo aan.
Zit ik met mijn keuze nu een beetje goed of doe ik mezelf voor dit geld te kort?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 20:16 
Lid
Fotografie

Maakt niet veel uit: Nikon, Canon of Sony. De kwaliteit van deze camera's is goed en van alle drie de merken is genoeg aan lenzen te koop (nieuw en tweedehands).
Als ik naar de 18-105mm lens kijk, dan is dit een groothoek tot redelijk tele.
De vraag is of je hiermee uit de voeten kan. Als je kleine vogeltjes wilt fotograferen, dan is de 105mm een beetje weinig. Of je je met deze keuze tekort doet, is dus niet goed vast te stellen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 23:06 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
(Even van Canon uitgaande)

Om te beginnen zou de volgende set lenzen wel aardig zijn:
- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 iS (~90-100 euro)
- Canon EF-S 55-250 F/4-5.6 iS (~220 euro)

Dan ben je dus zo'n 300 euro kwijt voor lenzen. Dit zijn goede lenzen en beiden met Image Stabilizer, dus ook wel handig ;)

Aangezien je budget rond de 700 ligt, hou je dan nog 400 euro voor een body over. Hier zou de 450D dan mooi bij passen.
Als je alles los koopt dan kom je er overheen, maar de 450D met 18-55 iS in een set en de losse 55-250 erbij, moet je wel rond de 700 uit kunnen komen.
(ik heb toentertijd 479 bij de Makro betaald voor de 450D met 18-55 iS).

Eventueel zou je de 55-250 kunnen wisselen met een 75-300, maar aangezien dat een lens is voor een grotere sensor, krijg je te maken met een crop factor (1.6).
Dit houdt in dat je beeld "gezoomed" wordt waardoor je een 120-480 "bereik" krijgt (zie google voor uitleg over crop factor).
Hiermee zou je dus het bereik van 55mm tot 120mm missen met deze set, en dat is best een veel voorkomend bereik....

Nikon is over het algemeen wat duurder, maar daar zal ook best een vergelijkbare set voor bestaan...

BerichtGeplaatst: 29 jun 2010 23:17 
Lid
Fotografie

Bedank voor de info.
Ik zal op den duur wel willen uitbreiden dat wel, maar om in te stappen zou de Nikon D5000 dus wel wat zijn.
Er zie namelijk ook wel kitjes met een 18-55mm en een 55-200mm, maar daar lees ik niet zo lovende verhalen over als de 18-105mm.

Voor kleine vogeltjes of iets dergelijks zal ik dan toch al snel iets als een 70-300mm nodig hebben of niet?
Die kan ik dan altijd nog aanschaffen.
Of is er een beter instap mogelijkheid?

Die crop factor moet ik met uitbreiden nog rekening houden ja, daar ben ik nog niet zo in thuis.

Ik heb de Canon 450D ook al meerdere malen vastgehad en over nagedacht, maar kom steeds weer terug bij de Nikon.
Misschien staar ik me wel te veel blind op de specs. en de verglijking met de D90

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 00:12 
Lid
Fotografie

Ik ken de 18-55 en de 55-200 niet, net zo min als de 18-105.
Ik heb wel het volgende artikel gevonden (van Ken Rockwell):

I'd pass on this 18-105mm lens. It's too expensive for what you get. $400 for a plastic mount lens? Not from my wallet, but if you want a light, do-almost everything lens for a DX camera and don't mind the price, this could be your ticket.

I would forget the 18-135mm since it lacks VR.

Personally I love the more expensive 18-200mm VR because it does just about everything. For only about $250 more ($650 total), the 18-200mm VR could be the only lens you ever need.

I prefer both the 18-55mm and 18-55mm VR lenses, which are both sharper and a fraction of the price! I use them when I go on vacation and want light weight. In all honesty, I don't like long lenses. The best photos come from getting close enough, not from throwing more money into a longer lens to shoot from farther away. You can make great portraits with these 18-55 lenses, and geesh, how many head shots do you need anyway? I usually shoot my people pictures at shorter zoom settings than 55mm anyway

Als je voorlopig geen andere lenzen wilt kopen, dan heb je denk ik meer plezier van de 18-200mm. Ik heb deze ook en hij bevalt me goed. Er is recent een versie II uitgebracht die beter is dan versie I. Wel even goed opletten op het verschil als je deze koopt.

:)

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 05:46 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik ken de 18-200 niet, maar ik heb de Sigma 18-250 OS en de Canon 55-250 iS beiden gehad, en de 55-250 is beduidend scherper over het hele bereik.
In het midden is de Sigma ook wel scherp, maar richting de 18mm en helemaal richting de 250mm is het stukken minder.
Op zich is het qua bruikbaarheid wel stukken handiger om een 18-250 te hebben, maar dit is wel iets wat je je moet realiseren van een superzoom lens.

Wat die vogeltjes betreft zul je eerder richting de 400mm moeten denk ik.
Ik heb het bereik tot 250mm gehad, en dat was zeker te weinig om vogeltjes goed op de foto te kunnen zetten (tenzij ze op 2 meter afstand zitten).
een 70-200 met extender zou een optie kunnen zijn, maar dan heb je het al over hele andere prijzen ;)

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 17:10 
Lid
Fotografie

Ik heb dat stukje van Ken Rockwell ook gelezen, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens (de prijzen dan).
De 18-105mm kost hier gemiddeld €200,- en de 18-200mm zo'n €600,-

Ik zou de camera ook wel willen met die 18-200mm, maar dan kost de kit zo rond de €1000,-.

Ik wil gewoon instappen met een goeie camera en lens met redelijk bereik voor max €700,-
En dan kijk ik later wel welke lens bij mij past om uit te breiden.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2010 23:03 
Lid
Fotografie

Tja dan ga ik het nog een stukje ingewikkelder maken, en wel over de body.
De D5000 is een erg mooie camera, maar wel met een MAAR. Want in de D5000 zit geen scherpstelmotor en dat betekend dat je altijd aan dure objectieven vast zit. Je zal dan altijd, als je autofocus wilt hebben, een objectief aan moeten schaffen waar een scherpstelmotor in zit, Af-s heet dit bij Nikon.
Ik persoonlijk zou dan toch iets meer uitgeven en gaan voor het broertje nl. de D90. Daar zit een scherpstelmotor in, en hierdoor kan je de meest gekke objectieven aanschaffen.
Deze heb ik zelf ook en ik heb laatst voor heel weinig geld een tweedehands Sigma 400mm aan kunnen schaffen. Deze zal geen autofocus hebben op de D5000 maar wel dus op de D90.
Verder is de keuze van objectieven best wel lastig, maar de 18-55 en 55-200 zijn echt niet slecht. Ik heb zelf de 18-55 en kan daar prima foto's mee maken. De 18-105 zal daar niet zoveel van afwijken, maar vaak is het wel zo dat hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit wordt op de langste mm.
De 18-55 heeft dan ook minder zoom, maar ik denk dat juist een voordeel is.
Uitzondering is hier de 18-200 op, maar die is razend duur, en voor vogels dan ook weer net te kort. Daar heb je dan toch echt wel de 70-300mm voor nodig minimaal.
Neem maar eens een kijkje op onze site: http://picasaweb.google.nl/lokafoto
Kijk dan helemaal onderaan, daar vind je voorbeelden met de 18-55, maar ook heel veel met de 70-300.

Groetjes Karin

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 01 jul 2010 20:31 
Lid
Fotografie

Iedereen bedankt voor de adviezen, maar ik ben toch voor de d5000 gegaan met de 18-105mm.
Ik kwam er toch steeds weer op terug en hij was netjes geprijsd.
Hier mijn eerste foto.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp