Tja dan ga ik het nog een stukje ingewikkelder maken, en wel over de body.
De D5000 is een erg mooie camera, maar wel met een MAAR. Want in de D5000 zit geen scherpstelmotor en dat betekend dat je altijd aan dure objectieven vast zit. Je zal dan altijd, als je autofocus wilt hebben, een objectief aan moeten schaffen waar een scherpstelmotor in zit, Af-s heet dit bij Nikon.
Ik persoonlijk zou dan toch iets meer uitgeven en gaan voor het broertje nl. de D90. Daar zit een scherpstelmotor in, en hierdoor kan je de meest gekke objectieven aanschaffen.
Deze heb ik zelf ook en ik heb laatst voor heel weinig geld een tweedehands Sigma 400mm aan kunnen schaffen. Deze zal geen autofocus hebben op de D5000 maar wel dus op de D90.
Verder is de keuze van objectieven best wel lastig, maar de 18-55 en 55-200 zijn echt niet slecht. Ik heb zelf de 18-55 en kan daar prima foto's mee maken. De 18-105 zal daar niet zoveel van afwijken, maar vaak is het wel zo dat hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit wordt op de langste mm.
De 18-55 heeft dan ook minder zoom, maar ik denk dat juist een voordeel is.
Uitzondering is hier de 18-200 op, maar die is razend duur, en voor vogels dan ook weer net te kort. Daar heb je dan toch echt wel de 70-300mm voor nodig minimaal.
Neem maar eens een kijkje op onze site:
http://picasaweb.google.nl/lokafotoKijk dan helemaal onderaan, daar vind je voorbeelden met de 18-55, maar ook heel veel met de 70-300.
Groetjes Karin