Het is 10 jun 2025 06:17

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Welke CF card ?
 Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 17 jul 2010 22:40 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zit te twijfelen tussen de Sandisk CF Extreem of Extreem Pro. Is dat verschil nou echt merkbaar ? Want het scheelt toch flink wat geld. En ik lees dat er soms maar 8 % verschil in snelheid inzit afhankelijk van de camera die je gebruikt.

Iemand die mij raad kan geven ?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 17 jul 2010 22:51 
Lid
Fotografie

Ligt aan je camera.

Kijk ook eens op www.robgalbraith.com, daar staan diverse kaarten getest in diverse camera's.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 17 jul 2010 23:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Voor wat voor fotografie wil je het gaan gebruiken? Voor (professionele) sportfotografen, is het misschien de moeite waard, maar anders denk ik dat je met een gewone extreem prima toe gaat komen. De kosten van de extreem pro zijn echt enorm, en de vraag is of je dat wel nodig gaat hebben.
Een gewone extreem zit op een max. 60mb/s, een extreem pro max. 90mb/s.
Hou hierbij in het achterhoofd dat dit maximale snelheden zijn, en niet perse minimale snelheden (wat kan resulteren in nihil verschil, afhankelijk van je camera).

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 00:07 
Lid
Fotografie

Dag Kelly,

Kijk die link eens na, er is geen camera die 90mb/s kan schrijven. 60 ook niet ;)
Het verschil merk je in de snelste camera zo goed als niet, tenzij je echt slome kaarten erin gaat zetten.

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 00:28 
Lid
Fotografie

Ik heb volgens mij zelfs nog ultra's ik doe vooral vogel dingen in raw en heel soms mis ik een foto omdat mijn buffer wordt weggeschreven.. maar dat heb ik opgelost met een 2de camera.

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 00:43 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
:offtopic: Niels je hebt vakantie! ;)

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 13:42 
Lid

Dankje voor de site rbfoto.
Ik heb de camera gevonden maar ze hebben de laatste nieuwe Sandisk cards niet er bij staan. Ik neem aan dat die nog sneller zijn dan de oude. Ik denk dat ik ga voor deze :

http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=30819

@Kelly ,

Ik ga niet veel sport fotografie doen. Die CF Extreme Pro kaarten zijn echt belachelijk duur.
De 64GB kost 624 euro. Daar koop ik liever een fisheye lens of flitser voor. Dan ben je zelfs nog goedkoper uit.
@Nagtie
Zelf heb ik ook SD Ultra's. Die zijn erg snel , maar voor een FX camera heb ik liever iets dat wat sneller is.

Bedankt voor de hulp ;).

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 14:18 
Lid
Fotografie

Kijk eens op deze site: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
(helaas voor jou staan daar de D40 en de D3000 niet bij), maar het geeft wel een duidelijk beeld dat nieuwer en sneller niet altijd het beste voor jouw camera is.

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 15:14 
Lid

Dat klopt , maar ik was ook niet op zoek naar een kaart voor de D40 of D3000. Ik ben eentje aan het zoeken om te bestellen met de D700. De D40 en D3000 ondersteunen niet eens CF.
Daar heb ik een aantal Ultra kaartjes voor.
Maar de nieuwe Sandisk kaartjes hebben geen cijfer meer volgens mij. Daar staat niks op , alleen maar UDMA 5. En niet het gebruikelijke III of IV.
Die Extreems zijn 60mb/s dus dat lijkt mij toch ruim genoeg voor niet sport fotografie ?

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 19:28 
Lid
Fotografie

Met de D3 merk ik geen verschil tussen 30mb/s en 60mb/s.
Fotografeer veel voetbal en in JPG kun je onbeperkt schieten, in NEF schiet ie bij 9 beelden per seconde er een 16 platen in die ie in luttele seconden weer wegschrijft. Geen verschil tussen snelle of snellere kaart (misschien in plaats van 5 seconden om de buffer te legen, 6 seconden maar daar merk je weinig van aangezien je in dat geval in plaats van 16 in de buffer er 14 weg kan schieten).

Maar je moet het helemaal zelf weten, het is jouw geld :)

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 19:46 
Lid

Aangezien er waarschijnlijk niet veel verschil zit tussen de D3 en D700 qua schrijf snelheid neem ik aan , ga ik dan maar kijken voor de 30mb/s , dat zijn dus de Ultra kaarten.
Er staat bij dat het 400X speed is ? Is dat een marketing term of zit daar ook nog wat belangrijks achter ? Die 30mb/s kaarten zijn namelijk 200X speed en de 60mb/s kaartjes zijn 400X speed.

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 19:52 
Lid
Fotografie

Allemaal leuk en aardig die snelle kaarten maar welke camera is in staat om snelheden van 60mb/s te halen? Ik kijk alleen naar de specificaties van de camera en pas daar m'n kaartjes op aan. Daardoor bespaar ik "flink veel" geld :)

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 21:52 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Storm schreef:
Allemaal leuk en aardig die snelle kaarten maar welke camera is in staat om snelheden van 60mb/s te halen? Ik kijk alleen naar de specificaties van de camera en pas daar m'n kaartjes op aan. Daardoor bespaar ik "flink veel" geld :)

Zoals Storm al aangeeft gewoon kijken wat de camera aankan en meer heeft toch geen zin,maar goed als je geld teveel hebt dan hoor ik het graag ;) :rof

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 22:30 
Lid

Als ik geld teveel had , dan had ik er denk ik niet naar gevraagd maar direct het duurste gekocht :rof .
Helaas...
Ik ga toch maar voor de ultra cards.
Deze hier zo : http://kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=30824

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 18 jul 2010 23:19 
Lid
Fotografie

FotoBart schreef:
Als ik geld teveel had , dan had ik er denk ik niet naar gevraagd maar direct het duurste gekocht :rof Helaas...
Zoals al eerder is aangegeven is dit niet de slimste optie. Aan de andere kant... een heleboel auto's zitten vol met pk's die nooit zullen worden aangewend, eenvoudig omdat het niet kan op onze snelwegen :)

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 01:00 
Lid
Fotografie

Daar waar het wel mag kan het ook niet. Afgelopen weekend duitsland doorkruist met gemiddeld 45 km/u (zonders stops) dus ook in duitsland is een 45km auto meer dan genoeg.

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 18:58 
Lid
Fotografie

Welnu ik was met 130KmH bezig maar vanuit flensburg vliegen ze je voorbij :)

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 22:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Maar een supersnelle kaart is weer wel handig als je de kaart uit de camera haalt. Trek je beelden maar eens van een trage kaart of van een snelle, dan merk je het verschil wel.

Verders is het eigenlijk niet zo belangrijk wat je in je camera stopt. Natuurlijk is er wel wat verschil te merken, maar dan praat je over de camera's die ook voldoende snel kunnen wegschrijven (zoals eerder gezegd is er geen camera die sneller schrijft dan dat een kaartje van 60mb/s doet, althans NOG niet)

Ik werk sinds kort met 60 mb/s en heb daarvoor altijd met 30 mb/s gewerkt. Net als RBFoto doe ik veel voetbal, dus veel beelden per seconde. Er gaan er bij mij op RAW ongeveer 30 in de buffer en die schiet ik zelden echt vol. Maar tussen de 30 en 60 mb/s merk je weinig verschil hoor. 60 is ietsjes sneller, maar als dat het verschil moet maken, dan moet ik me ook voor m´n kop slaan dat ik mijn buffer gevuld heb, want als ik net ietsjes eerder die ene foto nodig heb, dan moet ik wachten op nummer 2 en 3 en 4. En die kom ik dan ook tekort.
(Ik wil een camera met een grotere buffer :( )

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010 22:47 
Lid
Fotografie

Voor amateurs is de transporttijd van de foto in de camera naar het geheugenkaartje belangrijker dan de tijd voor het naar de PC uploaden van de foto's. Ik durf (zonder hard bewijs) nog wel de stelling aan dat een iets tragere kaart (20Mbps) ook snel genoeg is. De leveranciers van camera's zien volgens mij in de verkoop van supersnelle geheugenkaartjes een lucratief handeltje om het verlies op de camera nog een beetje goed te maken....

Welke CF card ?
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010 15:25 
Lid
Fotografie

Ssssssst de snelheden die op de kaarten staan zijn de snelheden die je met USB of Firwire krijgt bij transport. Voor menigeen kaart is idd een UltraII kaart snelgenoeg. Alleen voor burstmode gebruik en filmen zou ik minimaal een extreme III kaart aanraden.

Als je gewoon foto's maakt dan zijn de originele Sandisk de blauwe dus, ook snel genoeg. Immers al zou de camera er 2 seconden over doen, dan nog heb je meer dan genoeg bufferruimte in de camera om de volgende foto te maken. Zelf snel achter elkaar wegschrijven is dan geen issue.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende