Ik heb er ook een gehad. Waarom? Ik wist ook nog niet wat ik wilde. Wilde van alles, maar wilde er geen geld aan uitgeven. Zo een hele rij sigma's en canon's gehad. En deze natuurlijk omdat ik dan ook een IS lens had.
Opzich een leuke lens met een eerste generatie IS die zegt 3 stops maar in realiteit eerder 1 a 1.5 stops kan compenseren.
Hij is verder niet lichtsterk, maar dat is met moderne camera's te compensern door een hoger ISO te kiezen dan voormogelijk was tentijde van de introductie van deze lens. Wat meteen een antwoord geeft op je vraag of hij snel genoeg is. Onder ISO 100 waarschijnlijk niet maar met ISO 400 of 800 geen enkel probleem.
Ik vond hem verder wobblely zoals de engelsen zeggen. Hij heeft een dubbele buis die uitschuift en wiebelt, maar dat heeft verder geen effect op het eindresultaat. De lens heeft een gouden rand en komt uit de echte USM catagorie.
Let op het is echter een oudje. Een uit de tijd van de analoge camera's die nog steeds geproduceerd wordt of gewoon in veelvoud nog bestaat. Hij is verder wat kort voor landschappen want 28mm levert al snel een 45mm beeld op. Op zich niet zo erg want ik schiet ook landschappen met een 200mm maar doorsnee is een 17/18mm handiger.
De lens is dus ouder en al 2x vervangen. Eerst is er voor de EF 28-135IS de EF-S 17-85IS gekomen, en deze is inmiddels ook alweer vervangen door de EF S-15-85IS.
Voordeel is wel dat de EF 28-135IS op alle EOSsen past en zeker geen slechte lens is. Ik zou heb optisch in ieder geval best willen hebben als walkaround, want ik zit te twijfelen om deze of zijn vervanger de EF S 17-85IS te kopen voor dagjes uit.
En dat naar mijn Canon L zoom en prime lenzen.