hoi!
jouw nikon d3000 heeft geen ingebouwde scherpstelmotor, dus je zult moeten omkijken naar af-s lenzen..
(waarom nikon er nog steeds voor kiest, om zowel modellen uit te brengen met ingebouwde motor, als zonder is mij tot op heden een raadsel, maar goed, het is nu eenmaal zo..)
de goedkoopste nieuwe nikkor micro af-s is een 60mm f/2.8 ED micro, voor 374 euro bij cameranu.nl.. nadeeltje kan wel zijn, dat je voor vliegende beessies wel erg kort op je onderwerp moet gaan zitten, waardoor ze mss afgeschrikt zouden kunnen worden.. (en hij heeft geen VR, wat voor uit de hand schieten toch wel es een nadeel zou kunnen zijn)
iets duurder zijn de af-s DX micro 85mm f/3.5 ED VR (419 euri) en de af-s micro 105 f/2.8 G (gelded) voor 627 euri.
goedkopere alternatieven in het 105mm bereik zijn de sigma´s en evt de tamrons, maar ik weet niet of die compatible zijn met de d3000..
ik gebruik zelf een 70-200 2.8 met tussenringen (bij gebrek aan beter, al staat een echte macro nog op het verlanglijstje) maar het nadeel daarvan is, dat het eigenlijk nooit de resultaten geeft zoals bij een echte macro-lens..
beperkte scherptediepte, en op MF is het al helemaal een ramp..ik loop zelf dus telkens t eklooien met zoomen, en tegelijkertijd manueel scherp te stellen, terwijl de scherpte nog steeds tegenvalt (met soms 2 of 3 tussenringen ertussen..

)
mss dat je 2e hands nog eentje kunt vinden, op bv e-bay of marktplaats, maar macro-lenzen blijven gewoon duur, ook 2e hands..
hoe´langer´ je macro-lens, des te meer werkafstand je hebt, en des te meer zullen bv vliegende beestjes niet opgeschrikt worden..
voor plantjes etc, maakt de lengte in mm´s niet zo heel veel uit..
nikon is en blijft gewoon erg duur..wel goed, dat wel!