Het is 16 mei 2025 14:29

Auteur weinig scherpte diepte
 weinig scherpte diepte
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 20:18 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik wil in eerste instantie voor de kitlenzen gaan 18-55 IS en 55-250IS. Maar kan ik met beide lenzen heel weinig scherpte diepte bereiken?
Dit wil ik nl. nu met de overstap naar spiegelreflex onder andere wel gaan bereiken.

Hoop dat jullie het antwoord kennen of mij bv een voorbeeld foto kunnen laten zien gemaakt met 1 van de genoemde lenzen.

Bedankt weer!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 weinig scherpte diepte
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 20:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hoi, scherpte(on0)diepte bereik je met een groot diafragma in relatie met de lengte van de lens.
Een groothoek geeft dus de grootste scherptediepte en hoe groter de groothoek hoe groter het diafragma moet zijn. Extreme groothoek van goede kwaliteit heeft zelfs een diafragma van 1.4, maar da kan je in je portemonnee de bodem zien. Hoe langer de tele, hoe minder scherptediepte, zelfs met een klein diafragma van bijv f11. En dan om de zaak compleet te maken hangt het ook nog af van de afstand tussen de chip en het onderwerp. Hoe verder weg, hoe meer scherptediepte. Tot zover de fotografische algemene kennis. Misschien maakt dit de keuze makkelijker. Een foto met een dof is dus pas te beoordelen als je de lenssoort, het diafragma en de afstand tot het onderwerp weet! Succes.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 weinig scherpte diepte
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 22:13 
Lid
Fotografie

Als je het verhaal van gjdenbesten begrijpt, dan kun je dus met een 55-250mm op 250mm en de kortst mogelijke scherpstelafstand een hele beperkte scherptediepte realiseren.

Als je de theorie nog niet helemaal beheerst, dan kun je natuurlijk ook hier een en ander uitproberen:

weinig scherpte diepte
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 22:33 
Lid

Geslacht: Vrouw
bedankt voor jullie reacties. De theorie is op zich duidelijk (workshop bij Wolves gevolgd ;) ). Maar ik moet natuurlijk e.e.a. in de praktijk gaan brengen. Op mijn huidige camera een behoorlijke zoom met een groot diafragma, veel scherpte diepte. Minder scherpte diepte kon ik alleen bereiken door de macrostand te gebruiken en op bijvoorbeeld een bloemetje flink in te zoomen.

weinig scherpte diepte
BerichtGeplaatst: 03 okt 2010 22:40 
Lid
Fotografie

Oke :)
Als je absoluut gaat kijken, dan bereik je dus de kleinst mogelijke scherptediepe met lichtsterke primelenzen (dus met een groot diafragma / kleine f-waarde).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp