duckie schreef:
Simpel dat Sony het in de body heeft is omdat ze dat als Steadyshot al hadden. En ook Sony is ervan overtuigd dat stabilisatie in de lens beter (is) en een rustigers zoekerbeeld geeft. Een reden waarom juist Nikon en Canon daarbij blijven terwijl het veel goedkoper zou zijn voor hen om het in de body eenmalig te plaatsen. Het zou me niet verbazen dat ze daarvoor gaan kiezen bij de entrylevel lenzen en bodies van de toekomst.
Daar zijn natuurlijk ook al copyright van gezien, waarbij Canon een systeem heeft om het te combineren.
Ik fotografeer nu 5 jaar, en heb geen objectieven met IS. Simpel omdat ik het te weinig vind toevoegen. Tuurlijk het scheelt een paar stops, maar wanneer je niet meer zonder kunt is het licht vaak al dusdanig dat ik de foto zo ie zo niet neem.
De in body is wel wat minder sterk dan in het objectief, maar goed het is wel mooi genomen wanneer het erin zit. Canon heeft tegenwoordig een leuke range goedkope objectieven met IS. Denk aan de 18-55IS, 55-250IS, 70-300IS en de 28-135IS. Deze objectieven zijn niet duur, en niet veel duurder dan de equivalenten van Sony zonder IS. Het is overigens niet zo dat een objectief zonder IS het zelfde is als eentje met maar dan zonder IS. Het is vaak een totaal andere lens, en de kwaliteit neemt eigenlijk altijd toe. Voorbeeldje De 70-300 van canon is een mooi objectief maar vooral lekker goedkoop. De 70-300IS is een wereld lens, die qua scherpte te vergelijken is met de 70-200 F4.
Welk merk je moet kiezen kan ik niet voor je bepalen, maar dat je voelt ipv luisteren naar de verkoper is zeer positief. Meestal is wat groter fijn in de hand, al denk ik wanneer je de 1000D lekker in de hand vind liggen je geen 1d moet nemen, want die zal dan heel groot zijn.
Ga op je gevoel af en kies tussen Sony, Nikon, en Canon.
Per saldo zijn ze allemaal het zelfde. de 1 heeft een knopje om koffie te zetten, en de andere thee, het maakt dus allemaal weinig uit. Lust je graag koffie heb je er geen nodig die thee zet, en andersom.
Wat duckie zegt, is ook waar, probeer de 1000D links te laten liggen, hij is idd lekker goedkoop, maar dat is dan ook het enige voordeel. Het is een nieuwe camera met sterk verouderde onderdelen. Dus denk aan 2de hands 450D.. heb je net wat meer camera voor het zelfde budget.