Het is 16 mei 2025 15:11

Auteur Externe flitser, welke voor nikon?
 Externe flitser, welke voor nikon?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 21:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Mijn volgende aankoop zal een externe flitser worden, nog niet voor meteen maar dit is denk ik wel een must voor de fotograaf...
Ik neem zoveel foto's met de ingebouwde flitser maar dan heb je rode ogen en direct flitslicht wat bleke plekken op het gezicht geven, met een externe flitser heb je dat volgens mijn broer niet?
Hij heeft een SB-600 en dat raadt hij mij ook aan maar wat vinden jullie nu een goeie externe flitser qua prijs-kwaliteit?
Kwestie van de juiste keuze te maken.. ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 21:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
No brainer, Nikon Speedlite en dus niet bij andere merken gaan kijken. Wat je broer zegt klopt wel ongeveer. Door dat de lichtbron verder van de as van je lens zit is de kans minder groot op rode ogen. Indirect flitsen helpt nog meer. Een SB600 is een goede om mee te beginnen, de 800 of 900 zijn ultimates maar niet direct nodig.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 21:45 
Lid
Fotografie

BT schreef:
met een externe flitser heb je dat volgens mijn broer niet?

De kans is kleiner, maar het kan nog steeds. De flitsbron zit verder van de as van de lens, wat de kans op rode ogen verminderd. Maar zodra je onderwerp ver weg is, bestaat de kans nog steeds als het verders vrij donker is. Zul je in de praktijk echter niet zo snel tegen aanlopen, heb het zelf 1 keer meegemaakt, en dat was alweer lang gelden (toen RKC promoveerde naar de ere-divisie, dus anderhalf jaar geleden)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 22:08 
Lid
Fotografie

Ik zou voor de SB900 gaan als je geld te veel hebt, anders de SB800 nemen.
De SB600 kan niet als commander worden ingezet, de SB800 wel. Daarnaast is de SB800 wat krachtiger dan de SB600 en is de lichtverdeling iets mooier. De lichtverdeling van de SB900 is trouwens nog mooier dan die van de SB800. De SB900 is ook geschikt voor de full frame camera's (D700 bijvoorbeeld), iets waar de SB800 en de SB600 iets minder geschikt voor zijn (lichtafval in de hoeken).

Omdat de SB900 is uitgebracht kun je de SB800 ook nog eens goedkoop op Marktplaats vinden.
Omdat iedereen wel een flitser koopt, maar er bijna niks mee doet (strobisten uitgezonderd), koop je op Marktplaats bijna 100% een zo goed als nieuwe flitser :)

BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 22:17 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties! :up

Henry, mss heel dom maar wat is dat, als commander worden ingezet? :blush

Ik heb al eens rongesnuffeld op 2dehands en kapaza (marktplaats is nederland) en er staat niets...
Zal even moeten sparen vrees ik en als ik lang genoeg kan wachten spaar ik mss door voor een 800...
Zal eens rondkijken naar prijzen.

BerichtGeplaatst: 18 nov 2010 22:19 
Lid
Fotografie

Als je met meerdere flitsers gaat werken, dan kun je de flitsers draadloos aansturen. Dit aansturen gebeurd in commander mode. De SB600 kent deze mode niet :)

Omdat mijn camera een popup flitser heeft die ik ook in commander mode kan zetten, kan ik (omdat ik twee SB800's heb) deze twee SB800's draadloos remote aansturen.

In Nederland kost een SB800 op dit moment tweedehands zo'n 200 euro :)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 10:16 
Lid
Fotografie

Compare Nikon SB-900 vs SB-800 vs SB-600
Compare Nikon SB-900 vs. SB-800
Beide engelstalige sites, maar geeft wel een aardige indruk.
Alleen snap ik niet dat beide sites zeggen dat de SB-900 geen D-TTL, TTL Auto Flash of Manual hebben, want dat heeft die gewoon ook. Al is i-TTL natuurlijk perfect, maar als Slave is bijvoorbeeld Manual wel erg prettig.
Overigens: Ik heb de SB-900 en ben er errug blij mee! :)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 15:59 
Lid
Fotografie

De sb600 is een prima flitser en zeker als je lekker wilt beginnen met het e.e.a en niet meteen een jaar lang droog brood met water wilt nuttigen :P
Nee maar zonder gekheid; de sb800 is geloof ik inmiddels zelfde prijsklasse als de sb600 dus dan kan de sb800 interessant zijn vanwege o.a commander.
De sb900 is wel weer een grotere aanslag op je portemonnee, maar als dat geen probleem is.....
Ik denk ook dat het er heel erg afhangt van wat je plannen in de toekomst zijn.
Ik heb zelf de sb600 en het draadloos aansturen doe ik met een cactussetje, die optie heb je ook nog.
Zelf ben ik niet van plan om buiten de hobby zone van de fotografie te komen en denk ik vooral in leuke spullen icm budget, dus kijk voor jezelf ook daar naar.
Welke keuze je ook maakt; iig zal je de 3 opties in mijn ogen geen miskoop doen als hobby fotograaf.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 16:02 
Lid
Fotografie

p.s als je al graag met de interne flitser bezig wil zijn probeer dit eens om een beetje minder hard te flitsen, is iig iets voor de time being; diffuserkapje
(kan overigens ook met een stuk wit papier, plastic bekertje etc)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:09 
Lid
Fotografie

mido schreef:
p.s als je al graag met de interne flitser bezig wil zijn probeer dit eens om een beetje minder hard te flitsen, is iig iets voor de time being; diffuserkapje
(kan overigens ook met een stuk wit papier, plastic bekertje etc)

Wauw bedankt mido!!
Ik ben meteen naar een fotograaf geweest om een filmrolletje en heb het al gemaakt! :cool
Heb er ook al foto's mee zitten nemen en je ziet geen harde flits meer in de foto's, tof! :upc
Morgen eens uittesten met nog wat meer daglicht want tegen dat ik het af had en kon testen was het al behoorlijk donker weer.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:11 
Lid
Fotografie

Al de anderen, ook heel erg bedankt voor de tips en de uitleg, hier kan ik zeker wat mee!
Het wordt de SB-600 of de SB-800, ik wil idd geen jaar lang droog brood eten! :P ;)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:20 
Lid
Fotografie

SB600 en SB800 zijn beide goede flitsers. Als je niet van plan bent om meerdere flitsers aan te schaffen, dan is het enige verschil het richtgetal. SB600 heeft een richtgetal van 30 en de SB800 een richtgetal van 38.

Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser.

Daarnaast is de lichtbundel van de SB800 (zoals ik ook al eerder zei) iets mooier / egaler van opbouw.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:37 
Lid
Fotografie

Jongens,.. ik lees hier een hoop, maar ik wil toch wel even zeggen dat de SB-600 WEL gebruikt kan worden als slave !! dwz de flitser kan WEL gebruikt worden als de pop-up flitser in command modus staat. en wordt dan dus gewoon draadloos aangestuurd vanuit de pop-up flitser.

Het enige wat niet kan met de SB-600 is wanneer de flitser on-camera gebruikt wordt er vervolgens andere flitsers mee aansturen.

Dus,... command modus NIET, maar slave mode WEL

;)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:55 
Lid
Fotografie

Martinvh, heb je helemaal gelijk in. De SB600 kan wel als slave, maar niet als commander worden ingezet.

Echter... van niet iedere Nikon camera kan volgens mij de pop-up in commander mode fungeren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de D60, D50, D40, D5000 of de D3000. Zo kunnen bijvoorbeeld de D700, D300, D300S, D200, D90, D80, D70s, en D70 dit wel.

Laatst bijgewerkt door Henry op 19 nov 2010 18:58, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:56 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Martinvh, heb je helemaal gelijk in. De SB600 kan wel als slave, maar niet als commander worden ingezet.

Echter... van niet iedere Nikon camera kan volgens mij de pop-up in commander mode fungeren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de D50, de D5000 of de D3000. Zo kunnen bijvoorbeeld de D700, D300, D300S, D200, D90, D80, D70s, en D70 dit wel.

klopt Henry, de D40 en D40x kunnen dit beide ook niet.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 18:58 
Lid
Fotografie

Martinvh, dat had ik ook net gevonden, evenals de D60.
Ik had ze aan het lijstje toegevoegd, maar zag bij het bevestigen dat jij alweer een nieuwe reactie had geplaatst. Laat desondanks de D40 en D60 lekker in het eerdere rijtje staan :P

BerichtGeplaatst: 19 nov 2010 19:20 
Lid
Fotografie

BT schreef:
Wauw bedankt mido!!
Ik ben meteen naar een fotograaf geweest om een filmrolletje en heb het al gemaakt! :cool
Heb er ook al foto's mee zitten nemen en je ziet geen harde flits meer in de foto's, tof! :upc
Morgen eens uittesten met nog wat meer daglicht want tegen dat ik het af had en kon testen was het al behoorlijk donker weer.

Graag gedaan :)
Veel succes en plezier met testen en uitvoeren ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp