Bij mij was de Soligor=Kenko gewoon op f/5.6 dus 1 stop zonder extra diafragma gewoon goed, net zoals mijn 70-200 op f/4 open ook erg goed is.
Maar het belang is dat je bron materiaal goed is. Een extender/teleconverter vergroot alles dus ook de mindere eigenschappen van een lens.

Het is eigenlijk een oplossing voor primes uit professionele series om pro's in het veld af en toe wat ruimte te geven zonder extra gewicht mee te hoeven nemen. Echter een echte langere lens is uiteraard beter. Dat de consument nu juist converters wil ivm niet gewichtbesparing maar vanuit financiele overwegingen is een reden om voor Soligor/Kenko/Tamron/Tokina extenders te onwikkelen die wel op veel lenzen passen zodat je wat meer bereik krijgt. Echter zijn de meeste telezooms uit de consumenten klasse al niet veel soeps en dat wordt dan nog een keer versterkt, nog los van het verlies aan licht en daarin zijn consumenten telezooms ook geen ster.
Jouw Sigma daarentegen kan erg goed gebruikt worden met een Kenko of Soligor 1.4 DG PRO of zoals de Traumflieger test liet zien de nieuwe budget 1.7 series van Kenko. En dan dus op f/4 of f5.6 afhankelijk van een 1.4 of 1.7 gewoon bijna de gewende scherpte ed van je lens behouden.
Echter een uitsnede van een scherpe foto is vaak net zo goed als een foto genomen met een converter.
Onder goede licht kwaliteit dus kan je ook gewoon croppen. Echter als je bijvoorbeeld een F 16 wilt fotograferen tegen een grijze lucht dan wint een converter het van een crop. Aangezien je dan met spotmeting een betere belichting kunt krijgen van het oppervlak van een F 16 tov een globale meting en dan croppen. Echter voor dierentuin gebruik ed is een Crop net zo betrouwbaar, maar kan misschien negatief zijn voor restant opnames qua pixelgrootte. Een hongerige MP camera is dan wel handig aangezien een Canon 350D/20/30D dan niet veel over laat na croppen en dan een misschien 300D resolutie overlaat. Wat opzich ook geen probleem hoeft te zijn bij 10x15 opnames, maar er zijn zat mensen die wel op A4 willen afrdrukken en niet op 3 meter willen beoordelen.

Mag ik derhalve vragen waarom je een converter wilt, en wanneer je hem denkt te willen gaan gebruiken ?