Het is 16 mei 2025 14:44

Auteur Tele Converter
 Tele Converter
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 17:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hallo,

Ik ben de laatste tijd wat aan het kijken naar een tele converter. Ik ben niet van plan gelijk volgende week een te gaan kopen maar het lijkt me wel de moeite waard.
200 mm is mij vaak nog wel iets te weinig en ik wil wel graag wat gaan doen met vogels (op de foto zetten dus :) ).
Nou is mijn vraag dus naar ervaringen met de sigma 70-200 f2.8 met een TC.
Het lieftst koop ik een 2.0 extender maar als dat zwaar afgeraden word is een 1.4 ook nog een keuze natuurlijk. Mijn voorkeur gaat iig uit naar een 2.0.
Alvast bedankt.
Groeten,
Niels

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tele Converter
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:00 
Lid
Fotografie

Voor zover ik iets van extenders/converters weet :) kun je de 2x gerust laten liggen. En de Sigma's eigen versie is erg goed in combinatie met de Sigma lens. Verder is de Kenko 1.4 de beste keuze als je niet voor een eigen merk gaat. Bij Canon gebruik is dit een super combinatie met haar eigen 70-200 series.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tele Converter
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:06 
Lid
Fotografie

Kwaliteit van de combinatie zou ik op internet eens opzoeken.
De 70-200mm van Nikon in combinatie met de 2x convertor levert je gewoon slechte plaatjes op. Met een 1.7x converter moet je ook oppassen, want op bepaalde brandpuntafstanden zelfde verhaal. In combinatie met de D700 levert deze converter wel goede resultaten. Met de nieuwe 70-200mm van Nikon bereik je wel in combinatie met de nieuwe converters goede resultaten.
Dus... even googlen en je weet welke combinatie wel en welke combinatie niet goede resultaten leveren.

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:15 
Lid
Fotografie

Dan zou ik dus (helaas misschien) toch voor een 1.4 moeten gaan.
Ik heb trouwens een 40d, dus een Canon.
1.7x had ik niet eens gevonden. Wel van gehoord, maar dat is alles.

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 18:46 
Lid
Fotografie

Hier iets meer over Canon maar dan meer met Canon of ander spul tussen beide Canon's

viewtopic.php?f=96&t=19159&hilit=extender

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:44 
Lid
Fotografie

In combinatie met een Canon 100 mm/2.0 en een Canon 70-200/2.8 MK 2 heb ik gewerkt met een Kenko 1.4 TC.

2 stoppen diafragmeren en de beeldoverdracht is fraai.

Kwalitatief gezien staat de Kenko op 1 lijn met de Canon 1.4 TC versie 2. Deze maand komt van Canon versie 3 uit.

Groet
Anno

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Tele Converter
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:50 
Lid

mss es kijken naar de 400 mm

grts
Korandoke

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 14:46 
Lid
Fotografie

Bij mij was de Soligor=Kenko gewoon op f/5.6 dus 1 stop zonder extra diafragma gewoon goed, net zoals mijn 70-200 op f/4 open ook erg goed is.

Maar het belang is dat je bron materiaal goed is. Een extender/teleconverter vergroot alles dus ook de mindere eigenschappen van een lens. :)

Het is eigenlijk een oplossing voor primes uit professionele series om pro's in het veld af en toe wat ruimte te geven zonder extra gewicht mee te hoeven nemen. Echter een echte langere lens is uiteraard beter. Dat de consument nu juist converters wil ivm niet gewichtbesparing maar vanuit financiele overwegingen is een reden om voor Soligor/Kenko/Tamron/Tokina extenders te onwikkelen die wel op veel lenzen passen zodat je wat meer bereik krijgt. Echter zijn de meeste telezooms uit de consumenten klasse al niet veel soeps en dat wordt dan nog een keer versterkt, nog los van het verlies aan licht en daarin zijn consumenten telezooms ook geen ster.

Jouw Sigma daarentegen kan erg goed gebruikt worden met een Kenko of Soligor 1.4 DG PRO of zoals de Traumflieger test liet zien de nieuwe budget 1.7 series van Kenko. En dan dus op f/4 of f5.6 afhankelijk van een 1.4 of 1.7 gewoon bijna de gewende scherpte ed van je lens behouden.

Echter een uitsnede van een scherpe foto is vaak net zo goed als een foto genomen met een converter.

Onder goede licht kwaliteit dus kan je ook gewoon croppen. Echter als je bijvoorbeeld een F 16 wilt fotograferen tegen een grijze lucht dan wint een converter het van een crop. Aangezien je dan met spotmeting een betere belichting kunt krijgen van het oppervlak van een F 16 tov een globale meting en dan croppen. Echter voor dierentuin gebruik ed is een Crop net zo betrouwbaar, maar kan misschien negatief zijn voor restant opnames qua pixelgrootte. Een hongerige MP camera is dan wel handig aangezien een Canon 350D/20/30D dan niet veel over laat na croppen en dan een misschien 300D resolutie overlaat. Wat opzich ook geen probleem hoeft te zijn bij 10x15 opnames, maar er zijn zat mensen die wel op A4 willen afrdrukken en niet op 3 meter willen beoordelen. :)

Mag ik derhalve vragen waarom je een converter wilt, en wanneer je hem denkt te willen gaan gebruiken ?

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 14:48 
Lid
Fotografie

1.4x of 1.7x dedicated sigma converter kopen..2x converters werken eigenlijk alleen maar goed met lichtsterke tele-primes.. zoals bv een 300mm 2.8 canon-l met een originele canon 2x converter oid.... met 3rd party zoomlenzen is het gewoon geen doen..

kwaliteit en licht verlies je sowieso met een converter.. het is wel ´iets´ goedkoper, dan een vette teleprime, dus keuzes dienen gemaakt te worden..

voordeel van een converter icm een 300mm is dat je die converter eraf kunt halen,en ook nog normaal op 300mm kunt shooten, en dat gaat met een vette 400-500-600 of meer mm niet.

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 19:53 
Lid

Geslacht: Vrouw
Hey,

ik heb zelf de canon 70-200 2.8 met de 2x converter. Levert wel mooie beelden op vanaf f8, f5.6 vind ik echt niet scherp... En natuurlijk bij weinig licht gaat dit wel zowiso geen mooie beelden geven.. Ik heb wel een aantal voorbeeldfoto's met de converter, als je wil kan ik ze wel doormailen ofzo; Ik heb ook wel gemerkt dat gewoon een foto croppen bijna hetzelfde resultaat geeft.. Ik heb zelf ook veel opgezocht enzo voor ik de converter gekocht heb, maar heb er zeker geen spijt van..

Nathalie

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 27 nov 2010 00:42 
Lid
Fotografie

Hallo,

Van wat ik uit alle reacties opmaak, en wat ik ook op internet veel lees, is dat een 1.4 best goed tot heel goed werkt. Dat is dan opgelost; een 1.4 extender kan!
Maar dan nog de 2x. Op internet, en hier ook wel, lees ik daar heel verschillend over. Ik weet dus niet zo goed wat ik hier mee moet. Een 2x vind ik namelijk wel interessanter, 5.6 is goed en 400mm is prima! Maar als dit zwaar ten kosten gaat van de kwaliteit doe ik dit niet!

korandoke schreef:
mss es kijken naar de 400 mm

grts
Korandoke

Dit kost gelijk wel weer heel erg veel. De goedkoopste (van canon) is ong. 1200-1300 euro. Dit is heel iets anders dan 250 euro voor een extender! Maar als dit heel veel beter is is het misschien een idee om hier voor te gaan sparen.

Niels

Tele Converter
BerichtGeplaatst: 07 dec 2010 13:30 
Lid
Fotografie

Ik heb niet met de f/2.8 gefotografeerd, maar wel met de 70-200 f/4 met een EF 2.0x MkI en met mijn 200mmL met de EF 2.0x MkII en ook in combinatie met de EF 2.0 en 1.4x MkII beide, samen op 560mm

Dit is dus uit de hand 560mm met een EF 200mm L USM f/2.8 met een EF 2.0xMkII+EF 1.4xMkII
Fotografie
Hier een crop vandezelfde foto.
Fotografie

En hier een opname van mijn EF 70-200 f/4 L USM met een EF 2.0x MkI uit de hand en dus op f/8 volopen.
Fotografie

Fotografie

En hier nog 2 opnames van de EF 200mm LUSM f/2.8 met de EF 2.0xMkI

Fotografie

Fotografie

Ik hoop dat je wat hebt aan deze voorbeelden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp