Het is 14 mei 2025 19:22

Auteur Welk toestel raden jullie mij aan ?
 Welk toestel raden jullie mij aan ?
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 20:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hey allemaal,

Ik ben vollop aan het sparen voor een nieuw toestel. Ik heb nu een kodak Z740 (een vrij simpel toestelletje) dus ik zou mij heel graag een beter toestel aanschaffen. :jump

Mijn budget zou zo'n 700 Euro zijn. Ik heb wel al gemerkt dat het dikwijls de body alleen is dat je aankoopt en dat je de lenzen apart moet aankopen. Maar er zijn precies ook kits verkrijgbaar. Wat raden jullie aan ? En is dit budget hoog genoeg voor een degelijk toestel ?

Ik ben al eens aan het rondneuzen geweest, maar er zijn zoveel verschillende toestellen te verkrijgen dat ik het niet zo goed meer weet :S

Mijn voorkeur van merk gaat vooral uit naar ofwel Canon of Nikon.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een Canod 40D of 400d of 450D, en bij Nikon een 70 of 80D enz....

Ik had graag jullie proffesionele mening gehad....

Thanx!!!!!
Wendy

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008 21:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Citaat:
...En is dit budget hoog genoeg voor een degelijk toestel? ...
Ik ben al eens aan het rondneuzen geweest, maar er zijn zoveel verschillende toestellen te verkrijgen dat ik het niet zo goed meer weet...
Volgens mij geef je al zelf het antwoord op je vraag :)

400D-450D en D70-D80: oud model-nieuw model :)
Verschil zit in het algemeen in:
- aantal pixels
- betere ruisbeheersing
- groter scherm

Mijn mening:
- natuurlijk kun je een leuk setje kopen voor je € 700,-
- het lukt niet om een topset te kopen. Een toplens bijvoorbeeld kost je al meer dan € 1000,- Of je dit ook nodig hebt, is nog maar de vraag. Met een minder dure lens kun je ook hele mooie foto's maken.
- Body is afhankelijk van wat je wilt. In het algemeen kun je met de meeste bodies wel van alles en nog wat instellen.
- Dure bodies zijn gemaakt van magnesium en met de toegepaste sluiter kunnen meer foto's worden gemaakt.
- Goedkope bodies wegen daarentegen weer minder.
- Dure lenzen zijn naast het feit dat ze duur zijn, ook nog eens zwaar. In hoeverre je het kwaliteitsverschil merkt, daar kun je nog wel eens vraagtekens bij zetten.
- Kies wel een lens die past bij "jouw" type fotografie. Als je hoofdzakelijk richt op macro, denk dan aan de aanschaf van een macrolens. Als je veel van portretten houd, zorg dan dat 85mm in je zoombereik zit. Als je veel van groothoek houdt, zorg dan dat je een groothoekbereik in je lens hebt zitten.
- pak eens een body vast. Je zult zien dat niet elke body even lekker in de hand ligt.
- Kijk eens naar de knoppen en de draaiwieltjes. Hoe vind je de bediening?
- Een groot scherm is handig

Succes!
:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 26 sep 2008 00:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je zult in principe wat kwaliteit betreft geen miskoop doen, zowel Nikon als Canon hebben hun zaakjes goed op orde.

Het belangrijkste is in mijn ogen het comfort waarmee je werkt. Zitten de knoppen voor jou op een logische plek, houd de body fijn vast als je in een vreemde houding staat te fotograferen, voelt het degelijk en stabiel aan. Ik vind dat Nikon erg ergonomisch in de hand ligt, terwijl ik Canon kwa lay-out echt onmogelijk vind. Maar voor elke Nikon-gebruiker is er ook een Canon gebruiker die precies het omgekeerde vind.

Ga dus eens naar een winkel, en probeer verschillende toestellen uit.

Voor 700 euro heb je een prima set, helemaal als je naar de tweedehands markt gaat kijken. Mijn eerste spiegelreflex was een tweedehands, en die is nog steeds goed in gebruik door mijn vriendin. (Nikon D50) Diezelfde vriendin heeft mij inmiddels een D80 cadeau gedaan, wat een prachtige camera is. In combinatie met een 18-135 of 18-70 heb je al een mooie all-round set.

Je kunt natuurlijk ook gelijk kijken voor een iets betere lens, uit ervaring weet ik dat de kitlenzen al snel niet meer genoeg kwaliteit leveren omdat je kritischer wordt.
Opties zijn bijvoorbeeld de Tamron 17-50 f/2.8 (lichtsterk en ragscherp) De Sigma 17-70 f/2.8-4 of 17-50.
Tweedehands moet je hiervoor zo tussen de 2 á 300 euro voor rekenen, wat niet bijzonder veel is voor een degelijk objectief waar je langer mee vooruit kan dan een kitlens.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 26 sep 2008 00:40 
Lid
Fotografie

Nikon, Canon, Sony etc: allemaal goed.
Het is verstandig om te kijken of je een goede tweede hands te pakken kunt krijgen en een wat beter objectief erbij. Kan wel voor ongeveer dat bedrag.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2008 16:04 
Lid
Fotografie

Kijk eens op KIESKEURIG en zoek eens naar de toestellen waar je interesse voor hebt (al dan niet als kit met lens). Je kan ze dan ook allemaal naast elkaar vergelijken. Je kan er ook vinden waar ze het goedkoopste te kopen zijn. Meestal kan je er de meest recente toestellen al vinden. Ook de moeite is eens de reviews van andere gebruikers over jouw keuze te lezen. Daar kan je ook veel informatie uithalen.

Greetz, Peter

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp