Het is 17 mei 2025 06:03

Auteur Lenskeuze
 Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 18:39 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Op dit moment heb ik een Canon 350D met 18-55 kitlens en Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM lens. Hier fotografeer ik nu sinds een jaar of 3 mee (vooral portret en actiefoto's).

Nu zoek ik eigenlijk een zoomlens die een beetje tussen deze twee in zit qua zoom. Bijvoorbeeld voor een stedentrip of vakantie; gebouwen, portretfoto's, close-ups en foto's van het uitzicht.. En omdat ik niet echt weet welke lens ik het beste kan kopen, dacht ik dat jullie misschien advies hadden. Ik wil er liever niet meer dan €300 voor uitgeven.

Heeft iemand tips of ideeën voor mij?

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 19:14 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
denk dat de 28-75 van Tamron een hele goede keuze is. Kost bij Ke 328

Andere keuze zou de 17-85 IS USM 272 zijn technisch wat beter, maar de beeld kwaliteit van de Tamron is haast onovertroffen

de 28-135 is ook nog een keuze 360 geloof ik. Net objectief, maar al weer wat ouder, en niet door iedereen even goed gevonden.

Mijn keuze zou de tamron zijn. (die heb ik zelf) En gezien zijn prijs is kan die verassend goed concurreren met zijn canon equivalent. Niet wat betrefd snelheid en geluidloosheid, wat dat is die gewoon niet, maar de beeldkwaliteit is zo goed als het zelfde.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 20:20 
Lid
Fotografie

Yup de 28-75 van Tamron heb ik ook, en is een zeer fijn objectief :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 20:22 
Lid
Fotografie

Als ik je tekst heel letterlijk moet nemen, dan ben je dus op zoek naar een 55-70mm lens :rof

Oke, denk dat de 28-75 geen slecht advies is.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 20:28 
Lid
Fotografie

En qua zoemen is de Tamron ook goed :)

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 06 jan 2011 20:56 
Lid

Bedankt voor alle reacties!

Henry schreef:
Als ik je tekst heel letterlijk moet nemen, dan ben je dus op zoek naar een 55-70mm lens :rof

Tja, ik weet eigenlijk zelf niet echt wat de beste lens is voor op vakantie of tijdens een reis.. :blush Maar ik merk nu vaker tijdens vakantie of een dagje uit dat ik de hele tijd mijn 2 lenzen meesleep en telkens moet omwisselen, wat ik tijdens bijvoorbeeld een familiedagje af en toe lastig vind. Vandaar dus dat ik een lens zoek "er tussen in".

Is de Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS misschien ook een goede optie? Bij Kamera-express voor €269.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 12:49 
Lid
Fotografie

Die gaat je denk ik tegen vallen icm je 70-200. Ik zou een EF-S 15-85 IS kopen en je kitlens proberen te slijten.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 13:12 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Een 28-75 zou ik niet nemen voor dit doel. Op jouw (crop) camera houd je totaal geen groothoek over voor je gebouwen en overzichts fotos.

De Canon 17-85 zou dan een veel betere optie zijn voor jouw budget:

http://www.kamera-express.nl/Objectieve ... rlands.htm

Wat de 18-135 betreft, in de regel moet je er vanuit gaan dat hoe groter het zoom bereik is, hoe minder goed de beeldkwaliteit. Hoeveel verschil er daadwerkelijk in beeldkwaliteit tussen de 17-85 en de 18-135 zit durf ik niet te zeggen. Maar ik zou zeggen, probeer ze allebei eens uit bij de winkel. Dan is je keuze snel zat gemaakt ;)

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 13:29 
Lid

klopt 28mm is te veel.
dat gaat je echt tegenvallen...

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 15:21 
Lid
Fotografie

Oke...

Wat volgens mij heel belangrijk is in de juiste keuze is waar jouw voorkeur naar uit gaat. Hoe je er van om veel in het telebereik te zitten of in het groothoekbereik, of misschien vind je allebei wel leuk.
Als dit duidelijk is, dan is de keuze voor een juiste lens eenvoudig te maken: eens groothoekzoomlens, een telezoomlens of een allroundlens. Ik schrif zoomlens, maar dit kan dus ook een prime (vaste brandountsafstand lens) zijn.

Ik kan me namelijk best vootstellen dat een 18-200mm een goede keuze kan zijn. Een 18-200mm lens heeft wel zijn beperkingen, maar als je daar omheen werkt, is er niks mis mee :) nou ja... Misschien alleen zijn prijs.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 14:43 
Lid

Bedankt voor alle reacties :)

De Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS staat mij wel aan.. Qua zoom ideaal, want de anderen vind ik nét iets te weinig zoom hebben. Het zal misschien wat tegenvallen ivm mijn 70-200, maar ik moet met mijn budget rekening houden. De lens (bulk versie) is bij cameranu.nl te koop voor €249.

Ik denk er nog even over na maar het ziet er naar uit dat dat 'm wordt..

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 20:15 
Lid
Fotografie

Ik zie persoonlijk niet zo in waarom het gat tussen de 55 en 70mm gevuld zou moeten worden.
Niet echt gangbare brandpunten wmb. Vraag jezelf dus goed af of het wel noodzaak is.
Anders wellicht beter om je 17-55 kit te vervangen door een 17-85 of iets dergelijks.
Scheelt ook weer een lens meenemen.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 21:56 
Lid
Fotografie

Reko schreef:
Ik zie persoonlijk niet zo in waarom het gat tussen de 55 en 70mm gevuld zou moeten worden.
Niet echt gangbare brandpunten wmb. Vraag jezelf dus goed af of het wel noodzaak is.
Anders wellicht beter om je 17-55 kit te vervangen door een 17-85 of iets dergelijks.
Scheelt ook weer een lens meenemen.

Ga wel mee over dat gat, maar moet zeggen dat mijn 70-200 en mijn 17-40 die ik met dat 'gat' veel gebruikte en idd een stapje naar voren of naar achteren was voldoende.

Sinds ik echter een standaard zoom heb, al wat langer dan vandaag overigens :) , is mijn 24-70 bijna vast gelast op mijn primaire camera en neem ik of de 17-40 of 70-200 mee of mee op mijn 2e body.

Niet omdat gat maar omdat ik met een standaard zoem meer vastleg dan ik voorheen kon vermoeden.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 18:17 
Lid
Fotografie

Volgens mij wordt TS iets te letterlijk begrepen en wil ze niet het gat tussen de twee vullen, maar een "gemiddelde" hebben van wat ze al heeft.

Qua bereik zou ik dan op de 24-105 uitkomen...maar die is iets duurder als het voorgestelde budget.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 18:48 
Lid
Fotografie

:blush of TS was niet helemaal duidelijk en licht het nog even toe :angel

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 18:56 
Lid
Fotografie

De TS Geeft aan een objectief te willen dat all round is voor oa op vakantie. Dan is de 18-55 niet praktisch en de 70-200 ook niet. je gebruikt op het strand vaak de 18mm en voro het vakantie portretje de 70mm.
Ik herken de situatie, zelf gebruik ik daarvoor toch de 28-75, maar ben geen groothoek fan.

Ik denk dat de 18-135 voor deze doeleinde een goed objectief is.

Ik zou er alleen ver nadenken of je dan je 70-200 nog gaat gebruiken, of blijdt kiezen voor het praktische doel.
In dat geval is het misschien een idee alles te verkopen, en een kwalitatief beter objectief aan te schaffen.

Heb je de 70-200 veel ingebruik juist op de 200mm is dat geen oplossing natuurlijk.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 19:04 
Lid

Het klopt wat Nagtie zegt :up ik zoek een soort "all round" voor o.a. op vakantie of dagjes weg.

Ik heb de 70-200 veel in gebruik. Ik fotografeer voornamelijk windhonden in actie ( bijvoorbeeld op de renbaan) , waarbij ik de 70-200 zoom ook wel vaak nodig heb. Deze lens wil ik dus zeker niet verkopen.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 19:28 
Lid
Fotografie

18/250 van Sigma , ben je van een hoop gewissel af. Zou de kitlens btw snel van de hand doen , is vaak erg lam glaswerk.

Lenskeuze
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 19:32 
Lid
Fotografie

Ik ken de sigma die je noemt niet.. Maar meestal zijn die mega zooms niet veel beter dan de kitlens.

Dan is het idd geen optie om te gaan voor 1 goed objectief met meer zoom. Ik denk dat gezien je budget het een goede keuze is.
Misschien kun je kijken of je de 18-135 ergens kan huren. De kwaliteit vand it objectief is namelijk wel 2 maatjes minder dan de 7-200 die je nu hebt. Als je je irriteerd aan de resultaten gebruik je hem ws alsnog niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp