de enige keren dat ik een uv of (liever nog) een skylightfilter gebruik, is op analoog..ik heb een uv op mijn 19-35mm zitten, maar af en toe haal ik hem er ook af, omdat ik ook op analoog te maken krijg met flare.. ik prefereer skylight filters, omdat de kleuren dan net iets voller worden..heel af en toe zet ik wel eens een skylight filter op de lens als ik digitala bezig ben, maar dan alleen voor het effect.. het is heel subtiel, en ik vermoed dat het nog geeneens nodig is ook..
en zoals al eerder gezegd is hier, krassen komen voornamelijk door teveel en verkeerd poetsen.. er wordt als een gek gepoetst, terwijl je het meeste van stof of vuil geeneens ziet als je afdrukt..(of je moet veel tegenlichtfotografie doen)
in bepaalde omstandigheden kan ik me voorstellen dat je er een uv voor zet, maar dan sta je ook echt in barre omstandigheden, of bestaat het gevaar van opspatende stenen tijdens een rallye of zo..
voor de rest, gewoon je kap erop zetten.. het eerste wat ik bij mijn laatste aanschaf kocht (canon EF 75-300), was de kap, en de uv-filters mogen ze lekker in hun ### stoppen..uv-filters hebben gene enkel nut op digitaal, en als je dan toch een filter ervoor wilt zetten, koop dan een goed beschermingsfilter ipv een goedkoop uv-tje..
ik heb inleg filters voor leica lenzen liggen, en die zijn 100x zo goed als al die japanse rotzooi (echt glas en niet die goedkope plastic troep), en zelfs die gebruik ik maar zelden..glas is harder dan je denkt, zeker met die coatings van tegenwoordig.. en ook op mijn leica lenzen heb ik altijd de kap erop zitten..gen krasje te zien hoor.. en ik trash mijn zooi behoorlijk..

gooien en smijten..het kan behoorlijk wat verduren.. we maken mekaar alleen maar bang met al dat gedoe over krasjes en zo..amen!