Ik lees niet helemaal wat jij leest in dat stuk Pedro.
Citaat:
Indien u in opdracht van iemand een foto van hem of haar maakt, berust het auteursrecht bij
u. Dat auteursrecht is echter onderhevig aan een zekere beperking. U mag een dergelijk
portret namelijk niet openbaar maken zonder toestemming van de geportretteerde. Zelfs
heeft u, na het overlijden van de geportretteerde, nog gedurende tien jaar de toestemming
van de nabestaanden nodig. U mag een in opdracht gemaakte foto dus bijvoorbeeld niet
zonder deze toestemming op een tentoonstellingen hangen.
Dat is dus in opdracht. Heb je dus een foto gemaakt in opdracht, mag je die niet zomaar ergens openbaar maken (tonen op internet, ergens ophangen etc).
Citaat:
Bij portretten niet in opdracht liggen de zaken iets anders. In principe mag u deze foto's openbaar maken zondertoestemming van de geportretteerde. Als u dus op een Spakenburgse dag een foto maakt van een in Spakenburgse klederdracht getooide schone, hebt u de vrijheid die foto openbaar te
maken en dus bijvoorbeeld op een tentoonstelling te hangen. Maar pas op "U mag dat niet
doen, voorzover een redelijk belang van de geportretteerde zich daartegen verzet". Wat een
redelijk belang is zal van geval tot geval kunnen verschillen en bij conflict door de rechter
uitgemaakt moeten worden. Er zijn al heel wat processen over deze vraag gevoerd!
Wanneer een foto niet in opdracht is gemaakt, zou het VOLGENS DIT STUK dus wel mogen, met in acht neming dat je de persoon er netjes op hebt staan.
Zou kunnen, maar ik betwijfel het toch een beetje. Volgens mij heb ik her en ook gelezen dat je toestemming nodig hebt van een persoon om een willekeurig gemaakte foto te tonen. Ik weet zo 1, 2, 3 alleen ff niet meer waar.