Als Canonier zou ik alleen voor de Canon flitsers gaan. En alleen als je voor een fractie minder iets wilt naar Metz gaan. Dat is het enige echte merk en doet het extreem goed. Ik zelf heb een ST-E2, 430EX, 430EXII en 580EXII. Die laatste is absoluut het beste. Nooit verkeerde belichting en altijd en overal krachtig genoeg. Maar ik ben begonnen met de 430EX omdat ik later 100% compatibel wilde zijn met het draadloze systeem van Canon en niet het geld had voor een 550EX. Maar de 580EXII is dermate veel beter dan de 430EX I of II maar kost je wel een vermogen. Als je af en toe wat wilt flitsen en wel krachtig wil hebben voor weinig dan zou je Sigma kunnen overwegen. Echter, die zit vaak naast de belichtingsmeter, en kan niet communiceren met Canon of Metz draadloos. En er zijn nog een paar onhebbelijkheden, maar goed de sterkste Sigma kost dan ook een stuk minder. En je moet je dus afvragen wil ik 100% compatibel wil ik gebruik maken van het Canon draadloze systeem wat ik met een ST-E2 doe en jij met je camera aan kunt sturen dan is een Metz of Canon wel aan te raden. Wil je met draadloze triggers gaan werken dan zou je kunnen overwegen om Nikon flitsers te kopen SB24 maar die zijn ook niet meer erg goedkoop en zijn niet met je 600D aan te sturen en ook niet op je 600D te gebruiken als flitser op de body zelf, maar een oplossing voor strobist flitsen.
Zelf zou ik geld uitgeven en voor de Canon gaan of voor Metz die wel met Canon overweg kan. Maar het kleine beetje dat je meer uitgeeft aan de Canon vs Metz is te verwaarlozen. De topper uit de Metz lijn heeft wel iets bijzonders namelijk een kleine flitser in de body van de flitser. Hiermee flitsje dus iets in op het onderwerp terwijl de flitskop gewoon als bounce gebruikt kan worden. Iets wat weer erg interessant kan zijn voor portrait of bruiloftsfotografie.
Ik zelf ben dus klein begonnen en heb steeds iets bij gekocht. Vergeet niet dat flitsers langer meegaan en dus in investering zijn voor langere periode en voor gebruik op meerdere generatie camera's Canon is dan 100% compatible en Metz via een USB update en Sigma min of meer. Maar ik zou die zo wie zo links laten.
|