Het is 18 mei 2025 15:17

Auteur Manfrotto 055XDB + 804RC2 en bewegingsonscherpte?
 Manfrotto 055XDB + 804RC2 en bewegingsonscherpte?
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 02:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vandaag mijn Manfrotto 055 XDB + 804RC2 statief binnengekregen. Nog weinig gebruikt maar ben tegen twee punten aangelopen.

1) Mijn battery-grip zit in de weg wanneer ik de camera met 100-400 lens op het statief wil bevestigen. Nu moet ik eerst de grip eraf halen, de camera erop klikken en vervolgens de grip weer erop zetten. Komt dit bekend voor? Het zou me namelijk verbazen als Manfrotto hier niet aan gedacht zou hebben...

2) Met een langere sluitertijd (2 sec) is er duidelijk sprake van hinderlijke bewegingsonscherpte (100-400 op 100mm). Deze onscherpte is herhaaldelijk afwezig wanneer ik via Liveview afdruk. Bij beide opnamen maakte ik gebruik van de timer. Kan het "klappen" van de spiegel voor deze bewegingsonscherpte zorgen?

Naast de bovenstaande punten is de eerste indruk van het statief overigens prima. Komende week zal ik het één en ander uitgebreider testen.

p.s. nu zit ik eraan te denken dat ik IS niet heb afgezet... Morgen eens proberen of dit scherpere beelden oplevert.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 09:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
1) Ja, dat had/heb ik ook. Niet zo makkelijk in het ontwerp, maar oplossing is om het hele zaakje achterstevoren te monteren dat de hendels aan de voorkant zitten

2) IS uit? Altijd doen met een 100-400 op statief, anders probeert hij zichzelf te corrigeren. Dat kan wel eens het probleem zijn.
Als dat het probleem niet oplost, dan is de functie mirror lock-up jouw vriendje. het klappen van de spiegel kan namelijk zeker voor onscherpte zorgen, zeker met zulke sluitertijden. En aangezien je het met liveview niet hebt....

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 13:56 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je reactie Jeroen!

1) Inderdaad niet zo gemakkelijk in het ontwerp. Maar dat is nog wel op te lossen en gaat niet ten koste van de kwaliteit.

2) Probleem is inderdaad opgelost door IS af te zetten! Nu niet vergeten om er elke keer aan te denken.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2011 22:08 
Lid
Fotografie

ik ga helemaal mee. Vooral puntje 1 :) wat idd een fu..ing dom ontwerp van die driewegkop. Ben uit eindelijk voor een balhoofd gegaan.

En dat van IS ook en zeker via live view waarbij iedere trilling bizar uit vergroot wordt. MLU is zeker handig wanneer het kan. Verder kan ik je aanraden om niet altijd alle poten volledig uit te schuiven en zeker niet de centre kolom.

Maar soms is de onderste sectie dicht te laten of om wel uit te schuiven maar de hellings hoek vlakker te zetten bij wind ed. Ok je statief wordt lager, maar liever een stabiel iets en vieze knieen, dan conform het gilde altijd maar rechtop te fotograferen. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp