Het is 22 jun 2025 19:48

Auteur Canon 60D of 7D
 Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 05 nov 2011 18:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn 40d is op, hij heeft het begeven, nu heb ik hem wel opgestuurd naar Rofa in den haag en als het niet te gek veel kost laat ik hem maken. Voor als reserve camera.

Nu twijfel ik enorm tussen de 7D en en de 60D.

Hebben jullie advies??

Ik fotografeer het meest dieren(in beweging) en hondenshows. Dit laatste is denk wat het verschil maakt tussen deze 2 camera's. Maar omdat de 60D vrij nieuw is heb ik geen idee of hij dezelfde kwaliteit binnen foto's levert.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 05 nov 2011 18:57 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
7d is het snelheidskanon te noemen, na de 1d serie van canon..

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 11:34 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ben je tevreden met de prestaties je huidige camera?

Profiel op dit foto forum
 Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 11:41 
Lid
Fotografie

Persoonlijk....zou ik naar de 7D neigen. De 7D is zeg maar een upgrade vanaf de 40D...de 60D is óók een upgrade, maar als camera eigenlijk een stapje "lager" in het segment als dat de 40D was.

Helemaal voor de dieren in beweging lijkt het me de 7D een voordeel te hebben.

Maar uiteindelijk zijn het beide goede camera's. De vraag is dus of de extra's van de 7D voor jou het prijsverschil waard zijn ;)

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 18:32 
Lid
Fotografie

Ja daar zit ik dus ook mee met het behoorlijk prijs verschil en waarvoor ik de camera heb. Gewoon wat foto's maken van mijn hondjes miss net iets fanatieker dan een gemiddelde hondenbezitter.

Ik ben heel erg tevreden met de 40D, wat ik dan weer leuk vind van de 60D is dat ik er mee kan filmen. De 40d komt voor mij wat te kort in de hallen, ik loop veels shows en die hallen zijn niet altijd optimaal belicht. Ik had al een enorme vooruitgang met de 50mm F1.8 maar de bewegende honden blijft moeilijk. Dus komt het er op neer dat ik voor die 25 shows die ik in een jaar loop 400 euro meer betaal (60d vind ik voor 800, 7d voor 1200) En ik las dat de 60D betere foto's geeft in hogere resoluties als de 40D.

Voor die 400 euro kan ik ook een hoop andere leuke dingen doen!!

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 20:36 
Lid

Ik heb mijn 7D weggedaan en een 60D gekocht en nog geen moment spijt gehad, ik kwam ook van de 40D en vond de foto's van de 7D echt tegenvallen ivm de 40D, veel minder scherp, kleuren niet zo goed en zelfs ruis op 100iso, nu van de 60D ben ik super tevreden. De 7D is inderdaad sneller maar voor mij is dat niet zo belangrijk omdat ik meestal studio of portret doe. Het kan natuurlijk zijn dat ik een slecht exemplaar had. Succes met je keuze!

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 06 nov 2011 23:42 
Lid
Fotografie

Oke toch wel leuk om te lezen:-) Maar ik heb begin dit jaar foto's mogen maken met de 7D van een bevriende fotograaf en die foto's hebben me niet meer los gelaten en daardoor twijfel ik ook zo. Maar na goed nadenken ga ik toch voor die 60D. Ik ga nu eens kijken waar hij het goedkoopste te bestellen is!!

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 11:41 
Lid
Fotografie

Voor jouw toepassing en dat prijsverschil zou ik ook voor een 60D gaan! Een meer dan goede camera...en de extra's van de 7D heb je dan helemaal niet nodig.

Als je die nog niet hebt zou je er dan een goede (canon)flits bij kunnen halen, die je erg kan helpen in de hallen. ISO omhoog, niet te hard flitsen...heb je betere beelden, waar de sfeer nog steeds in zit :)

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 12:16 
Lid
Fotografie

Ik heb een goedkope flitser metz 36AF-4c.

Misschien hebben jullie advies om die te verbeteren?? Ik heb deze aangeschaft voor de bruilofd van mijn schoonzusje en zwager en moet zeggen had best goede foto's. Heb hem in leeuwarden voor het eerst meegenomen naar een show en de expo hallen waren extreem slecht qua licht heb er veel fotografeven over gehoort...had dus ook bagger foto's!!

Maar ben dan benieuwd naar welke flitser ik dan zou moeten kopen

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 12:56 
Lid
Fotografie

Ben niet zo thuis in de Canon flitser helaas...maar als de fitser aangestuurd kan worden dmv TTL lichtmeting dan zit je in principe goed.

De truuk is vervolgens om je flits niet ál het werk te laten doen, maar mee te laten werken in het geheel. Hele dure flitsters hebben (allerlei) extra functies, maar uiteindelijk zal je met een degelijke TTL flitser altijd goede resultaten moeten kunnen halen.

Voor in (manege) hallen zou ik zeggen...altijd direct flitsen en geen "omni bounce" kapjes gebruiken (je ziet het ze vaak doen, zelfs de zogenaamde "pro's"), want een omnibounce heeft geen enkel nut als je niets hebt om tegen te bouncen...het zal daarom alleen je flitslicht maar onnodig temperen, waardoor je filts harder moet werken.

Des te meer power je van je flits vraagt...des te langer duurt het voor de flits om weer "op te laden", des te langer is de flitstijd (wat bewegende honden bevriezen bijvoorbeeld moeilijker maakt) en des te eerder zijn je batterijen leeg...wat ik que ruis prestaties van een 60D gezien heb moet je zéker niet bang zijn om op ISO3200 te schieten. En dan heb je al een pak minder (of soms geen) flitslicht nodig...ik schiet hondenkeuringen in manegehallen op ISO2000 - ISO4000 veelal zonder flits...met diafragma waarden van 1.4 - 2.8.

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 15:22 
Lid
Fotografie

nieuwer, duurder of gecompliceerder fototoestel is geen garantie voor betere pics he? ik begrijp ook niet, dat een 7d onscherp zou zijn? zijn er dan ook scherpe dslr´s..? :dk

lens die je er aan hangt en je eigen kennis en kunde zal veel meer de doorslag geven..meer fps wil niet zeggen dat je meer ´treffers´ hebt.meestal is het zo dat je met meer fps, er tegelijkertijd ook meer kan weggooien..meer af-punten dan? maakt ook niet zo heel veel uit, de 7d is bezaaid met AF-sensoren, maar het is wel de kwestie van de juiste te gebruiken, en daar gaat het vaak mis op..duurder toestel is meer customizable aan je eigen voorkeuren dan een instap of mid-range dslr, maar voor je het weet, gaat zo´n toestel met jou aan de gang dan andersom..wie ooit es een allereerste keer met een 1dmkIII of hoger aan de gang gegaan is, zal wel weten wat ik bedoel..zelfs het instructieboekje van mijn analoge EOS-3 is 3x zo dik als dat van mijn simpele sony a200 dslr..dat was voor mij toendertijd in eerste instantie een stap terug, want voordat ik alles es doorhad, was ik een week verder, en soms vind ik nog dat er teveel instelbaar is aan dat ding..

een goede flitser is de 580 EX II, da´s dan meteen ook de duurste, maar dan heb je ook wel wat..

toestel of lens maken geen foto´s, dat doe je zelf.. beter toestel of lens, KUNNEN het leven makkelijker of aangenamer maken, maar het is niet zo, dat je pics automatisch verbeteren met duurder materiaal..(als het zo zou zijn, dan had ik allang een nieuwe 1d X besteld.. :sar )

60d is meer dan zat, wil je er meer euri´s tegenaan knallen, dan kun je nog altijd voor een 7d gaan, of hoger..soms lijkt het wel alsof iedereen meteen voor het allerduurste toestel wil gaan, in de hoop, dat dan alles wel goed zal komen, maar als je een beetje logisch nadenkt, dan heeft de helft zo´n kanon geeneens nodig..eerst weten waarvoor je echt dit of dat nodig hebt, daarna kun je nog altijd beslissen of je voor duurder materiaal gaat of niet..ben je full-time beroeps, dan stel je andere eisen aan je materiaal, dan dat je af en toe es wat plaatjes voor de hobby maakt, sterker nog er zijn genoeg fulll-time beroeps, die met goedkoper materiaal dan de 1d pro-series hun boterham verdienen..ik sta soms echt verbaasd, met welk zwaar geschut sommige amateurs komen aan rollen, net alsof duurder per definitie beter zou zijn..zo werkt het natuurlijk niet..ik doe de laatste tijd behoorlijk veel betaald opdracht werk, en daarvoor gebruik ik nog steeds mijn sony´tje..zolang die het nog doet, gebruik ik hem tot hij uit mekaar valt..vrijdag heb ik een trouw te doen, en ik heb een 2e body te leen van iemand voor die dag, ik ga echt niet voor de fun zomaar ff een 2e body erbij kopen..dan moet ik toch echt nog meer opdrachten hebben, voordat ik duurder of zwaarder materiaal ga aanschaffen..laatste opdracht was trouwens best wel grappig, ik stond daar met mijn amateur-dingetje, tussen de jongens met hun d3´s en dito peperdure lensjes, en mijn foto´s werden daarom wel geplaatst en die van hun niet.... :D

als de platen naar tevredenheid worden afgeleverd, is er niemand die vraagt naar welk toestel je gebruikt hebt....

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 15:29 
Lid
Fotografie

Chay schreef:
Ik heb een goedkope flitser metz 36AF-4c.

Misschien hebben jullie advies om die te verbeteren?? Ik heb deze aangeschaft voor de bruilofd van mijn schoonzusje en zwager en moet zeggen had best goede foto's. Heb hem in leeuwarden voor het eerst meegenomen naar een show en de expo hallen waren extreem slecht qua licht heb er veel fotografeven over gehoort...had dus ook bagger foto's!!

Maar ben dan benieuwd naar welke flitser ik dan zou moeten kopen

ik doe veel indoor hondenshows, en ik gebruik eigenlijk nooit een flitser.. 70-200 2.8 erop,lichtsterke standaardzoom of een lichtsterke prime, en de iso wat omhoog gooien, en wat het allerbelangrijkste is, je witbalans correct zetten..grote hallen blinken uit in kl#te-verlichting, dus dan is het zaak om je toestel goed in te stellen.. vervolgens kun je naar hartelust je pics maken..en altijd ff uitproberen, voordat je echt aan de slag gaat..ik zie zo vaak mensen met popupflitsers of een lichte flits proberen een hele zaal bij te lichten, maar 9 vd 10x werkt dat dus voor geen meter..

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 16:35 
Lid
Fotografie

Sjinouk, ik ben het wel met je eens hoor wat betreft het duurdere toestel geen betere foto's maakt, dat de fotograaf dat moet leren. Alleen bij die binnenshows fotografeert denk elke fotograaf toch wel met wat hogere ISO waardes en daar is volgens mij de ene body sterker in dan de andere.

En mijn 40d deed het voor mij prima alleen is deze nu voor de 3e keer stuk. Ik ben er dan wel een beetje klaar mee. Ik laat hem maken als dit niet te veel kost maar dan is ie voor backup. En een 40d is nieuw niet meer te koop dus vandaar mijn vraag waarvoor te kiezen.

Ik heb op shows eigelijk altijd een goed plekje( ere ring is niet echt te plek waar een beauceron presteert:-) op een enkele keer nagelaten!!) Dus ik zet altijd de 50mm F1.8 er op, heb ff een 75mm F1.8 gehad maar irriteerde me dat ik te ver van de ring af moest gaan staan.

de resultaten waren voor mij altijd redelijk...maar kan altijd beter toch??

Hij is besteld....de 60D!!

Ik kan beter gaan sparen voor de 70-200 F1.8 die heb ik nu in F4.0 en voor buitenfoto's van de honden hoef ik geen andere vind deze geweldig.

Bedankt allemaal voor de adviezen

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 17:02 
Lid
Fotografie

Mooi stuk Sjinouck...een waarheid als een koe :)

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 18:38 
Lid
Fotografie

canon 60d, was ook niet helemaal de opvolger van de 40d en 50d.. eigenlijk was het een stapje terug, in vergelijking met diezelfde 40d/50d.. de 7d kwam ongeveer rond dezelfde tijd uit..7d en 60d vervingen eigenlijk samen de al eerder genoemde 40-50d..waarom canon dit gedaan heeft, blijft me een raadsel eigenlijk..velen waren niet blij met de 60d, die eigenlijk niet veel toegevoegde waarde had tov de 40/50d..

ik weet niet wat er mis is met de 40d, van topicstarter, wellicht een ERR99 probleem oid? en anders omkijken voor een goede gebruikte 40/50d of zo.. (of je moet perse nieuw willen natuurlijk)heb zelf nog wel gewerkt met een 40d, blijft toch een behoorlijk goed stukkie gereedschap vind ik.. :upc ooit es bezig geweest met een leen-40d met een 300mm 2.8 L erop, en dat ging als een trein vond ik.. :jump

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 18:43 
Lid
Fotografie

Naast alles wat gezegd is: met flitslicht moet je ook leren werken. Dat gaat niet zomaar 1, 2,3... :)

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 18:45 
Lid
Fotografie

Chay schreef:
Sjinouk, ik ben het wel met je eens hoor wat betreft het duurdere toestel geen betere foto's maakt, dat de fotograaf dat moet leren. Alleen bij die binnenshows fotografeert denk elke fotograaf toch wel met wat hogere ISO waardes en daar is volgens mij de ene body sterker in dan de andere.

En mijn 40d deed het voor mij prima alleen is deze nu voor de 3e keer stuk. Ik ben er dan wel een beetje klaar mee. Ik laat hem maken als dit niet te veel kost maar dan is ie voor backup. En een 40d is nieuw niet meer te koop dus vandaar mijn vraag waarvoor te kiezen.

Ik heb op shows eigelijk altijd een goed plekje( ere ring is niet echt te plek waar een beauceron presteert:-) op een enkele keer nagelaten!!) Dus ik zet altijd de 50mm F1.8 er op, heb ff een 75mm F1.8 gehad maar irriteerde me dat ik te ver van de ring af moest gaan staan.

de resultaten waren voor mij altijd redelijk...maar kan altijd beter toch??

Hij is besteld....de 60D!!

Ik kan beter gaan sparen voor de 70-200 F1.8 die heb ik nu in F4.0 en voor buitenfoto's van de honden hoef ik geen andere vind deze geweldig.

Bedankt allemaal voor de adviezen

ik gebruik zelf een vd slechtst presterende dslr´s op high iso, en dat is de sony a200 met een ccd-sensortje erin.. iso 800 of 1600 is echter nog redelijk goed te doen, al moet je dan wel goed op je belichting letten.. ruis wordt soms nogal overdreven hoor, ruis wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door verkeerde belichting.. als je de fabrikanten zou moeten geloven kon je vroeger met een dslr niets boven iso 800 beginnen.. er zijn voorbeelden te over, met nikon d200´s, sony alpha´s uit de eerste lichting en canon 20d´s of 400d´s die het tegendeel bewijzen..een 70-200 2.8 is een prima allround lens, die voor zowat alles bruikbaar is.. tis niet voro niets, dat dit naast een 24-70 2.8 zowat bij iedere beroeps standaard in de tas zit..alle skan altijd beter natuurlijk, ik ontken dat ook niet, en als je zelf vindt, dat er niets meer uit te halen is, dan is upgraden altijd nog een optie natuurlijk..natuurlijk zie ik ook wel verschil tussen mijn ouwe a200 en bv een veel nieuwere canon 550 d, die veel beter presteert op hi-iso, natuurlijk wel...met ee nikon d3s of canon 5dmkII heb je ook veel minder ruis dan o een crop-body, verschil moet er zijn natuurlijk.. ;)

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 18:58 
Lid
Fotografie

Ik wil graag een nieuwe body zodat ik garantie heb vandaar dat ik de keuze 40/50d niet heb die zijn in de winkel niet te krijgen daar had ik al omgevraagt. Ik heb niet echt geluk gehad met die 40d die heeft 3 keer een error 404 gehad en nu zit volgens mij het spiegeltje los als ik een fot maak zie ik een schermpje langs klikken en als ik in de body kijk zit het spiegeltje los miss een simpele ingreep maar hij heeft me nu tot 4 keer toe laten staan. de 1e keer zelfs tijdens een shoot voor de club die heb ik afgemaakt met een 1000d(overige zijn deze foto's allemaal gepubliceerd op een A3 kalender en waren best goed)

Ik heb hem nu gekocht dus of ik er blij mee zal worden zal moeten blijken, ik kijk in elk geval uit naar de komst van hem deze week!!

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 20:18 
Lid

Sjinouk, ik gebruik de 17-55Is 2.8 lens of de canon 50mm 1.4 en zelfs mijn leraar die zelf met een canon 5D markII werkt, kreeg geen scherpe foto uit mijn 7D met de 50mm 1.4 lens, met de 17-55 ging het inderdaad iets beter, maar toch, mijn 40D maakte met de 50mm lens haarscherpe foto's, dus ik denk echt niet dat het aan het manneke ligt hoor, zelf heb ik ook de kans gehad om met een 5D markII te fotograferen en dat ging vanzelf, mooie camera maar helaas voor mij te duur.

Canon 60D of 7D
BerichtGeplaatst: 07 nov 2011 22:04 
Moderator
Fotografie

Menno[schaef hier op 't forum] fotografeert met een 7D volgens mij.....bekijk es wat van zijn foto's. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp