Het is 17 mei 2025 16:38

Auteur Velbon DF 60 statief
 Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wie heeft er ervaring met de Velbon statief type DF 60

Ik hoor het graag.

Groet!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:30 
Lid
Fotografie

Velbon, gelukkig niet.

De enige Velbon's die je kunt nemen en goed zijn, zijn de Velbon Sherpa PRO series, en dus alleen de PRO series van de Sherpa lijn. De rest is te licht, vaak met een vaste kantelkop en een draai mechanisme van flimsy quality.

Ik weet niet wat je wilt uitgeven maar een statief van kwaliteit kost vrijwel altijd 100 euro of meer. Meestal zijn statieven en zeker deze die jij bedoeld dermate licht en trillings gevoelig dat je er niet mee bereikt wat je wilt: een stilstaand beeld.

Manfrotto is de meest veilige keuze, ook als je later wilt uitbreiden.

Maar een zeer goed alternatief voor minder is het nederlandse REDGED verkrijgbaar bij Cameraland. Herkenbaar aan de Photodrome kleuren :0

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:38 
Lid
Fotografie

OK bedankt voor je snelle antwoord.

Ik had een bedrag in gedacht van max €80,-

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten. Ik zie ook statieven waar een haak aan zit voor je tas (stabiliteit neem ik aan) Is dit van belang?

Ik hoor het wederom graag!

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:40 
Lid
Fotografie

Voor €80 heb je nix , helaas! Heb zelf net een Manfrotto 055XProb met Pano balhoofd gekocht. Kost een paar knaken , maar daar heb je dan ook tig x meer plezier en gemak van.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:46 
Lid
Fotografie

Ik heb nu een statief waar ik niet tevreden over bent. Ik vind het niet stabiel genoeg. Om een foto te maken moet ik altijd met afstandbediening werken. Niet erg maar wil ook wel eens zonder.

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:48 
Lid
Fotografie

Die haak is handig omdat je dan trekkracht toevoegt aan de stabiliteit.

Ik heb een keer met een Loodzware Manfrotto bij Bergen in de duinen gestaan en toen hing er een tas onder van 25 kilo en nog stonden de poten te vibreren door de wind die er langs vloog. En dat zie je niet maar merk je wel aan de opnames die toch bewegings onscherpte hebben. Of als je heel licht met je vingertoppen licht tegen de poten aanvoelt en dan voel je het trillen.

En dit is exemplarisch als in komt erg weinig voor met manfrotto ed. Maar met de Velbon, en ik heb er ook een :) namelijk mijn eerste van 40 euro, maar wat een waardeloze rotzooi.

Echt velbond heeft maar een goed product de Sherpa PRO series, en dat is gek dat ze zeer betaalbare carbon statieven hebben die betaalbaar en goed zijn, een de overgrote rest van hun producten zijn te waardeloos voor woorden.

Deze is goed en betaalbaar en voor 80 euro echter moet je er dan nog een bal of drieweg hoofd bijkopen. En ik zou een balhoofd aanraden.

http://www.cameraland.nl/product/588/14803/
http://www.cameraland.nl/product/600/14816/

de balhoofd heeft ook een quickrelease plate waarbij je makkelijk je camera kunt plaatsen en verwijderen zonder te hoeven draaien ed.

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 20:58 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Deze is goed en betaalbaar en voor 80 euro echter moet je er dan nog een bal of drieweg hoofd bijkopen. En ik zou een balhoofd aanraden.

Wat is het verschil hierin. En waarom raadt je een balhoofd aan?

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 21:04 
Lid
Fotografie

A het statief is ontworpen door denkers en gebouwd door goedkope handjes en niet met de gedachte veel voor weinig, maar goed voor weinig :) En B er kan dus een andere kop op het statief dan een vaste kop.

Een balhoofd is wiedeliger als je hem los schroeft maar je kunt hem sneller in de exacte positie zetten dan een drieweg kop. Daar moet je soms alle 3 de stelbouten verdraaien. Daarbij neemt een balhoofd minder ruimte in, en dus soms makkelijker mee te nemen in een koffer voor op reis. En je zult zien dat drieweg koppen vrijwel altijd op budget systemen zitten en balhoofden op meer gebruikers systemen.

Maar een drieweg hoofd is weet te prefereren bij studio werk omdat je dan vaak maar 1 stand hoeft aan te passen en dus precieser kan zijn. Verder heb ik ervaring met statief drieweg koppen en met lenzen met een statiefgondel en een body met batterijgrip en dan heb ik al met een paar merken gemerkt dat je dan de kop 180 graden moet draaien om die combinatie te gebruiken. Mensen die een dergelijke combi hebben hebben dit ook onder vonden.

Maar niets is goed, sommige dingen zijn handig.

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 21:05 
Lid
Fotografie

Ik heb een heel goedkoop statief, maar ik gebruik hem dan ook nauwelijks. Als ik het statief gebruik, dan is dit ook nog eens binnenshuis. Ben je van plan er mee "op pad te gaan", dan zou ik zeker een degelijk statief aanschaffen. Je kunt dan (inclusief kop) zomaar een kleine € 700,- tot € 1.000,- armer zijn...

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 04 jan 2012 21:13 
Lid
Fotografie

Maar voor dat geld zit er zeker ook wel een lekker ding bij in bikini of niet Henry? :)

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 01:26 
Lid
Fotografie

ik heb zelf een velbon sherpa, model weet ik niet meteen voor de geest te halen, maar voor mijn ding is het stevig genoeg.. koop niet ene al te goedkoop statief.. ben zelf es in de fout gegaan met een of ander flutding en je bent er binnen week achter dat het niks is... je gaat toch niet je dure gear op een of ander flutstatief zetten zeker? zorg dat je statief meer kan als je zwaarste combi. hang ook af vna wat je doet, ik kan me voorstellen, dat als je urbex doet, en je veel moet klimmen en klauteren en groothoeklenzen gebruikt, dat je dan voor iets lichters gaat, maar voor de rest, koop niet te goedkoop, wanr dat wordt duurkoop..

mijn statief is ook niet de duurste, maar ik gebruik ook zeer weinig een statief, dus voor mij was dat een weloverwogen keuze..soms pleur ik de zooi op statief, maar dan alleen by night.. dus voor mij maakte het niet zo heel veel uit.. zelfde geldt ook voor mijn monopod.. incidenteel gebruik, als ik hem meer zou gebruiken, zou ik duurder hebben gekocht..

mijn eisen zijn: traploos verstelbare poten, poten moeten ook helemaal platgelegd kunnen worden, de kolom moet deelbaar en traploos verstelbaar zijn, grondplaat moet afneembaar zijn, en alles moet metaal zijn.. plastic sucks.. camera moet je kunnen kantelen, liefst ook traploos verstelbaar.. allerlei draaiwieltjes en andere shit is niet ana mij besteed. poten moeten stevig zijn en niet meteen doorzakken.. geloof mij nou maar, wat in de winkel stevig lijkt kan in het veld en na maanden zwaar gebruik ineens doorzakken.. en dat zuigt bigtime.

licht statief kan mooi zijn om mee rond te lopen, maar zorg dan wel voor een haak waar je je statief mee kunt verzwaren, anders waait de boel zo weg.. iedere trilling zie je terug in je pic.

waterpasje kan ook enorm handig zijn, maar is geen absolute noodzaak.. uitlijnen kan je ook via je zoeker of evf...

je kunt idd een duur statief kopen, maar alles hangt af van je zwaarste combi en waarvoor je eea wilt gebruiken.. een vogelaar met een dikke 500mm zal andere eisen stellen aan een statief dan een casual landscaper met een groothoeklens.. ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 11:47 
Lid
Fotografie

Ik zal hem niet vaak gebruiken. Meer op vakantie ed.
Een statief tussen de 700 en 1000 heb ik er niet voor over. Ver buiten me budget.

Het hoeft voor mij niet de top te zijn die de profs gebruiken. Maar wel stabiel. Vandaar de Velbon DF 60. Die is redelijk scherp geprijst. En ik zag dat je hem cadeau kreeg bij een abbo van zoom.

Bedankt voor de tips voor zover!! :good2

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 16:02 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Maar voor dat geld zit er zeker ook wel een lekker ding bij in bikini of niet Henry? :)

Jawel, maar die mag je dan weer niet vasthouden. Als ze een beetje handig is dan kan ze wel helpen bij het demonstreren hoe stijf de constructie is (...). Als je je daardoor teveel laat beïnvloeden, dan ben je dus al snel zo'n € 700,- tot € 1.000,- armer voor iets wat je net zo vaak als die handige draadloze ontspanner gebruikt :dash

Velbon DF 60 statief
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012 17:10 
Lid
Fotografie

LOL