ik heb zelf een velbon sherpa, model weet ik niet meteen voor de geest te halen, maar voor mijn ding is het stevig genoeg.. koop niet ene al te goedkoop statief.. ben zelf es in de fout gegaan met een of ander flutding en je bent er binnen week achter dat het niks is... je gaat toch niet je dure gear op een of ander flutstatief zetten zeker? zorg dat je statief meer kan als je zwaarste combi. hang ook af vna wat je doet, ik kan me voorstellen, dat als je urbex doet, en je veel moet klimmen en klauteren en groothoeklenzen gebruikt, dat je dan voor iets lichters gaat, maar voor de rest, koop niet te goedkoop, wanr dat wordt duurkoop..
mijn statief is ook niet de duurste, maar ik gebruik ook zeer weinig een statief, dus voor mij was dat een weloverwogen keuze..soms pleur ik de zooi op statief, maar dan alleen by night.. dus voor mij maakte het niet zo heel veel uit.. zelfde geldt ook voor mijn monopod.. incidenteel gebruik, als ik hem meer zou gebruiken, zou ik duurder hebben gekocht..
mijn eisen zijn: traploos verstelbare poten, poten moeten ook helemaal platgelegd kunnen worden, de kolom moet deelbaar en traploos verstelbaar zijn, grondplaat moet afneembaar zijn, en alles moet metaal zijn.. plastic sucks.. camera moet je kunnen kantelen, liefst ook traploos verstelbaar.. allerlei draaiwieltjes en andere shit is niet ana mij besteed. poten moeten stevig zijn en niet meteen doorzakken.. geloof mij nou maar, wat in de winkel stevig lijkt kan in het veld en na maanden zwaar gebruik ineens doorzakken.. en dat zuigt bigtime.
licht statief kan mooi zijn om mee rond te lopen, maar zorg dan wel voor een haak waar je je statief mee kunt verzwaren, anders waait de boel zo weg.. iedere trilling zie je terug in je pic.
waterpasje kan ook enorm handig zijn, maar is geen absolute noodzaak.. uitlijnen kan je ook via je zoeker of evf...
je kunt idd een duur statief kopen, maar alles hangt af van je zwaarste combi en waarvoor je eea wilt gebruiken.. een vogelaar met een dikke 500mm zal andere eisen stellen aan een statief dan een casual landscaper met een groothoeklens..