Het is 18 mei 2025 11:28

Auteur Canon 100mm macro met IS versus Canon 180mm macro
 Canon 100mm macro met IS versus Canon 180mm macro
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 07:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Is er misschien iemand die zowel met de Canon 100mm F2.8 L IS USM macro als de Canon 180mm F3.5 L USM macro ervaring heeft?

Ik loop namelijk te twijfelen of ik mijn 180mm in zal ruilen voor de 100mm IS. Uit de testen komt alleen naar voren dat de 180mm toch de beste is van de twee... :( Nu ben ik heel benieuwd wat de ervaringsdeskundige van het verschil vinden. Prijs telt even niet mee en ook de afstand tot het onderwerp en de beeldhoek tellen niet mee, want die verschillen weet ik wel. ;) Het gaat mij puur om zaken als scherpte, bokeh en CA.

Wie kan helpen???

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 08:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DXOMARK.COM

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 08:48 
Lid
Fotografie

Thanks voor de link, maar ook hier is de 180mm niet getest (hetzelfde geldt voor DPreview)... :jengel

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 14:56 
Lid
Fotografie

Voor wat ik weet is de 180mm superieur en de reden waarom deze lens nog niet vernieuwd is. Echter het is wel een statief of monopod dingetje.

Ik wil hem heeeeeeel graag hebben, maar zolang de prijs nog dermate hoog is en ik voor die tijd nog liever mijn sigma in ruil voor een 100-400 zit dat er nog even niet in. Ik denk wel dat de 100L IS niet alleen heeeeeeeeel erg scherp is, maar vooral veel handelbaarder. Als ik zelf zou moeten kiezen zou het afhankelijk van de soort Macro fotografie zijn of misschien ook portrait fotografie ongeacht op een crop of ff, voor de handelbaarheid en scherpte en IS gaan. Maar als ik expliciet mieren termieten ed zou willen vastleggen dan is het oudere beestje nog steeds een van de beste lenzen.

Ik vermoed, dat jij met jou werk meer rendement haalt uit de 100 vs 180mm.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 19:04 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Ik vermoed, dat jij met jou werk meer rendement haalt uit de 100 vs 180mm.
Ja dat verwacht ik dus zelf ook, maar wanneer ik dan de MTF grafieken vergelijk, slaat bij mij toch de twijfel toe of ik hem wel goed genoeg ga vinden in gebruik in vergelijk met de 180mm die ik natuurlijk gewend ben.

Fotografie

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 20:27 
Lid
Fotografie

De 180 is niet voor niets dermate oud zonder wijzigingen. Het is alleen een angstig duren en weinig verkochte relatief zware lens die wel werk verdient. :)

Maar misschien gewoon een uitbreiding. Ik heb ook een paar lenzen die ik zelden gebruik, mijn 200L bv maar als ik hem nodig heb of gebruik dan ben ik er blij mee. En voor mij is het soms icm een 1.4 mijn poormans macro :) Alleen veel goedkoper, maar ja zonder statief gondel, tenminste die heb ik wel maar moest uiteraard separaat aangeschaft worden.

En dus is de 100mm gewoon een kietel momentje en het is al bijna een jaar gelden dat je je zelf gekieteld hebt met een MkII toch? :)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 20:28 
Lid
Fotografie

Mocht je dan toch vaker achteraf de 100 gebruiken zonder pixelpeepen overtuigd zijn, dan ga je van het verkochte bedrag toch een keer gezellig met zijn 2en in een hotel zitten zonder camera :) en lens.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 20:35 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
gezellig met zijn 2en in een hotel zitten zonder camera :) en lens.
:shock gezellig, zonder camera en lens :shock dat is toch geen vakantie! :rof

Klopt de MKII is idd al weer een tijdje terug, maar ik ben maar een arme fotograaf die momenteel een veel te uitgebreid verlanglijstje heeft. ;)
Toch denk ik dat ik het idd maar zo ga doen. Eerst de 100mm kopen en kijken of ik er wel echt tevreden mee ben voor ik de 180mm verkoop. Wanneer ik de lens nog deze maand koop, krijg ik nog 100 Euro cashback van Canon...

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 20:39 
Lid
Fotografie

Aha het vrouwen gen met de Marketing sauce :) Maar goed ik heb mezelf ook op een 7D getrakteerd, maar behalve wat klikjes liggend op de bank van de muur, de lamp en de klok ben ik ook niet verder gekomen :)

Maar idd een vakantie zonder camera is voor mij geen vakantie. Alleen is het dan pas dat ik echt tijd heb voor fotograferen. Dus meestal andersom in vergelijk met jouw professie. Maar goed, ik doe bijvoorbeeld meer aan zo veel mogelijk kampvuur, openhaard vuur of andere vuren met koffie, sigaren en boeken, tijdschriften.
Lekker analoog.

Is af en toe wel prettig. :)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2012 20:51 
Lid
Fotografie

Bij ons zijn de fijnste vakantie de vakanties waar mooie natuur is, dieren zijn, een huisje of hotel waar we onze eigen gang kunnen gaan (privé-huisje heeft de voorkeur), overdag met de camera op stap en 's avonds lekker op de bank bij de open haard... Momenteel zijn we erg fan van het Bayerischer Wald. Ik heb natuurlijk het voordeel dat bij mij mijn werk ook mijn hobby is en dat ik mijn man heb weten aan te steken. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp