Het is 19 mei 2025 07:52

Auteur Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)
 Frontfocus met Sigma 70-200mm F/2.8 (en Canon 40D)
BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 10:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, maandag heb ik via marktplaat een Sigma 70-200 mm f/2.8 APO EX DG macro HSM gekocht. Voordat ik de lens ging halen heb ik op internet gezocht naar recensies en die waren zowel goed als slecht. Waar de lens wel eens last van had is frontfocus/backfocus. Tijdens mijn aankoop heb hier bewust op proberen te letten, maar de lens er niet op kunnen betrappen. De dag na de aankoop na een uurtje fotograferen in een park was mijn gevoel hiervan wel anders.

Gister ben ik heel veel bezig geweest met het onderzoeken en uitzoeken van dit probleem en natuurlijk opzoek gegaan naar een mogelijke oplossing. Ik ben gaan zoeken op internet, bij Cameratools en Foto Kuipers langs geweest, mail contact gehad met Cameratools, Foto Kuiper, Foto Konijnenberg, Chipclean, Cameraland en Rofa. Ik heb dus veel research gedaan en zo ook wel veel wijzer geworden.

Op internet ben ik ook verschillende dingen tegen gekomen, mijn 40D beschikt niet over 'micro adjustment software'. De lenzen 1DsMk III, 1DMk III, 5DMk II, 7D en 50D hebben dat wel, chipclean geeft ook eerlijk aan dat ze dat niet op een 40D kunnen. Bij Cameratools geven ze aan dat het in de lens zit en niet in mijn body's, want beiden geven deze resultaten. Het is volgens hun nodig om alleen de lens op te sturen (geschatte kosten €100,-), maar ik twijfelen of het hier beter van gaat worden, de Sigma 70-200 F/2.8 schijnt hier om bekend te staan.

Ook ik heb gedacht dat het aan mijn body's kon liggen. Om dit uit te sluiten ben ik gister zelf nog aan de slag gegaan, heb namelijk een frocustestchart uitgevoerd. Hier is volgens mij uitgekomen dat ik totaal geen last heb van frontfocus op 200mm met mijn Canon lens en wel met de Sigma op 200mm diafragma f/5.0. Dit wordt alleen maar beter zichtbaar wanneer ik dus met de Sigma op f/2.8 ga schieten, maar dat kan mijn Canon lens niet aan op 200mm. Dus volgens mij kan dit niet aan mijn body liggen, dat is mijn vermoeden en is door verschillende bedrijven en fotografen bevestigd.

Fotografie
Sigma 70-200 mm f/2.8

Fotografie
Canon 70-300 mm f/4.0-f/5.6

Ik kan alleen op internet niet vinden of het kalibreren van de lens met mijn body's (2x 40D) het probleem op kan lossen. Ik kan überhaupt al niet vinden of het met de 40D mogelijk is. Ik wil dan ook niet dat straks mijn body's goed met de Sigma om gaan maar probleem heeft met mijn andere lenzen. Hebben jullie hier ervaring mee en misschien tips voor?

Zie hier mijn artikel hier nog wat voorbeelden en resultaten, op mijn blog!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 10:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Gewoon je lens opsturen..
Ak=ls je andere objectieven goed zijn is je body dus goed in de marge!!
Het kan zijn dat je body een beetje front focus heeft maar dat dit wordt gecompenseerd met de backfocus van je andere objectieven. Camera's hebben hierin een marge van stel 4mm front of back focus, objectieven ook, maar als ze beide 4mm frontfocus hebben wordt dat best veel.

Dus objectief op sturen laten maken en klaar ben je.. Dat het objectief er om bekend staat is geen reden om het niet te repareren. Sigma staat er om bekend niet goed na te testen of de objectieven binnen de marge vallen, even op sturen naar Sigma en het wordt gemaakt. Bel alleen wel eerst of dat kan, ik heb eens gehad met een objectief dat het niet kon.

Omdat front en backfocus in de regel vanaf de fabriek al aanwezig is, is sigma vaak erg schappelijk.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 15:32 
Lid
Fotografie

Eerlijk gezegd zie ik nauwelijks verschil in beide opnames. En denk ik dat beide op het midden scherpstellen.
Denk ook dat het handiger zou zijn om je diafragma op 2,8 te zetten zodat je DOF kleiner wordt (conform instructie testkaart).
Daarnaast zou ik op meer brandpuntsafstanden meten omdat daar verschil in kan zitten.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 16:11 
Lid
Fotografie

camera´s en objectieven worden met bepaalde toleranties gemaakt, soms heb je gewoon de pech dat eea niet ´matcht´...ik zou dit exemplaar ff terugsturen met wat uitleg, en dan zal het wel hersteld kunnen worden.. gebeurt trouwens ook met merkeigen-objectieven hoor..wel hanteert sigma soms wat ruimere toleranties denk ik, lenzen worden en masse geproduceerd, dus er kan altijd een exemplaar tussen zitten dat ietwat afwijkt..

ik heb tot op heden nog steeds geluk gehad, met zowel merkeigen lenzen als mijn eigen sigma 70-200 2.8..maar je weet maar nooit..

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 16:19 
Lid
Fotografie

Ik zie nu de foto op mijn Imac, en zie ook geen grote verschillen eerlijk gezegd!

Wel zie ik dat de sigma een stuk scherper is.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 16:29 
Lid
Fotografie

Ook de reiger en eend op je blog en flickr zijn in mijn ogen gewoon scherp.
En de schoen. Als die op het middelste ringetje scherpgesteld is dan zou je een gigaprobleem hebben.
De ene keer is het frontfocus, de ander keer backfocus.
Mijn twijfel wordt alleen maar sterker.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 17:38 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
nauwelijks verschil in beide opnames

Bij de foto van de Sigma is de scherpte diepte lang niet gelijk (boven focus punt tot 10mm en onder tot 30mm) bij de Canon bijna wel (boven focus 14mm en onder tot 20mm). Toch?

Nagtie schreef:
Ik zie nu de foto op mijn Imac, en zie ook geen grote verschillen eerlijk gezegd!
Wel zie ik dat de sigma een stuk scherper is.

Foto's zijn vannacht half 1 gemaakt dus omstandigheden waren zeker niet best, maar wat scherpte betreft is de Sigma wel beter ja.

Frans schreef:
Als die op het middelste ringetje scherpgesteld is dan zou je een gigaprobleem hebben.
De ene keer is het frontfocus, de ander keer backfocus.

Ik heb echt op dat stuk scherp gesteld, maar heb dan zo dicht als mogelijk gestaan op mijn schoen. Ik heb dan ook de indruk dat als ik de max opzoek dat het erger is, zoals bij de 3 eenden op een rij en mijn schoen. (de twee foto's die wel scherp zijn, heb ik gemaakt op f4.0).
De frontfocus en backfocus wisseling is eigenlijk alleen maar geweest bij cameratools, hij fotografeerde uit de hand op 70mm f2.8. Terwijl ik een statief heb gebruikt die op 45graden op het papier stond.

Hier nog een resultaat van 200mm f/2.8:
Fotografie

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 17:57 
Lid
Fotografie

Howel minimaal zie ik nu wel verschil.. gewoon even weg sturen naar Sigma of via rofra repair.. en opgelost voor 100 euro jij weer blij en klaar is iedereen..

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 19:44 
Lid
Fotografie

Zie je zelfs hier minimaal verschil? hmmm, oké dan zal het wel aan mijn liggen :)

Ik heb vanavond getest met een 7D, precies hetzelfde probleem wat frontfocus betreft.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 22:27 
Lid
Fotografie

vindt het hier wel goed te zien. lijkt bij 14 mm het scherpst.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2012 23:12 
Lid
Fotografie

Had op BD ook al gereageerd :P Heb je toevallig ook de batterij test gedaan? Persoonlijk vind ik die betrouwbaarder als deze test.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 01:27 
Lid
Fotografie

Gewoon naar rofa repair met alle lenzen en je body. Alleen de lens op een nul body afregelen kan mooi zijn maar de vraag is of dat een oplossing want is je body gelijk aan een 0 body?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 10:23 
Lid
Fotografie

jeroenk schreef:
Had op BD ook al gereageerd :P Heb je toevallig ook de batterij test gedaan? Persoonlijk vind ik die betrouwbaarder als deze test.

Huh batterij test?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 10:43 
Lid
Fotografie

Simpel....zet een aantal batterijen schuin naast elkaar, focus op de middelste...daifragma vol open en kijk welke batterij scherp is. Zo'n test komt wat dichter in de buurt bij de praktijk.

In de test die jij gedaan hebt kan user error een grotere rol spelen omdat alles "precies" opgezet moet worden.

BerichtGeplaatst: 24 feb 2012 11:34 
Lid
Fotografie

rofra repeteert geen sigma.. allen Canon.. Het heeft altijd zin om je lens op 0 te laten eiken. want dan valt het in de marge van je camera. waarschijnlijk heeft je camera binnen de marge frontfocus en je lens ook. als je dan je objectief op nul zet wordt de marge kleiner, en dus voldoende.

Wat ik bedoel met minimaal is dat dit op f2.8 is.

de batterijen test is net zo betrouwbaar, of onbetrouwbaar.

Maar je probleem is duidelijk, waarom wachten met de oplossing?? 1 en 1 is 2 en zal geen drie worden.. dus je kunt nu je statief of je fototas gaan laten repareren, maar ik zou gewoon beginnen bij je objectief. Lijkt mij zinvoller.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp