Het is 04 jul 2025 13:50

Auteur Goede 300mm lens.
 Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 17:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi iedereen! :)
Ik ben al een tijdje aan het oefenen met vogelfotografie. Nu kom ik met m'n 200mm lens helaas niet zo ver, dus zit te kijken naar een Minolta 100-300 voor een Sony A330. Iemand tips over andere lenzen, of hoe deze bevalt?
Bedankt alvast! :D

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 17:59 
Lid
Fotografie

Als naar vogelfotografie gaat zou ik naar een 500mm lens gaan + een schuiltentje

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 18:07 
Lid
Fotografie

Ok heb de Sigma 150-500 OS DG HSM, en ben daar op alle fronten zeer over te spreken. Hij doet het nog beter volgens de geruchten op een Nikon, maar vermoed dat hij ook hoge ogen haalt bij Sony.

Ok het is een zoom, maar wel verrekte handig

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 18:23 
Lid
Fotografie

heb zelf een non apo minolta 100-300mm gehad, geen slecht objectiefje, maar verwacht er niet teveel van.. veel ca vond ik dat dingetje hebben..tc erop was een drama.. MF only, een goede 2.8prime zal je behoorlijk wat terugzetten in je portemonnee, maar die werken wel erg goed met tc´s..

op www.dyxum.com staan veel testen en ervaringen van sony/minolta gebruikers.. echt de moeite waard! :upc

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 18:33 
Lid

De 100-300 zoom van Minolta is best een leuk lensje. Ik heb er een van E bay gehad en heb daarvoor 56,- euro betaald. De lens is helaas in de uiterwaarden achtergebleven... :blush a Voor vogels heb je niet meteen 500mm nodig, maar 400mm is toch wel aan te raden. Een idee kan zijn een oude lichtsterke(f2.8) Minolta AF te kopen waar je een teleconverter bij gebruikt. Ron62 doet dat ook. Let er wel op dat je Minolta AF moet hebben, dat is de vatting die Sony nu ook heeft. Minolta heeft namelijk ook de zg MC en MD vatting gehad en dat past niet zonder adapter en je hebt uiteraard geen AF. Ik gebruik een Sigma 120-400 F4.5-5.6 en kan daar redelijk mee uit de voeten, al kom je bij de kleinere vogels toch soms wel mm's tekort.

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 20:41 
Moderator
Fotografie

Het mooiste voor vogels is idd. 400mm. of meer, maar met 300mm. is het ook te doen, al zul je soms wat meer moeten croppen, of proberen wat dichter bij je onderwerp te komen.....of wat grotere vogels uitzoeken. :grin2
Ik ken iemand op een ander forum die maakt bijna al z'n vogel-foto's met een Minolta 300mm. f/2.8[zonder teleconverter], maar dat objectief zit dan wel op de Sony A77 met 24,3 megapixels......meer ruimte om te croppen dus.
Hij maakt echt schitterende foto's met die combinatie, maar die 300mm. f/2.8 is natuurlijk ook een vreselijk goeie lens. ;)
Ik weet uit een ander topic dat Bas op zoek is naar een niet te dure lens, dus zulk soort lenzen[dus ook die 200mm. f/2.8 + teleconverter van mij] zijn geen optie voor hem.
Zelf heb ik ook de Minolta 100-300mm. APO en dat is gewoon een heel goed lensje voor z'n geld......meest onder de €200,- op Marktplaats en met die lens heb je dankzij de coating weinig last van ca.
Het is ook een lekker licht lensje, ik gebruik 'm weleens als ik met m'n vrouw een stuk ga fietsen, hij kan de hele dag makkelijk om m'n nek hangen samen met de A55, die combinatie weegt nog geen kilo....de lens zelf weegt ongeveer 480 gram.

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 21:03 
Lid
Fotografie

Wauw bedankt, veel reacties, waar ik veel aan ga hebben! :) Lekker handig trouwens Gert, om je lens te laten liggen! :P Maar helaas, ik ben 13, en doe het op zakgeld. Dus een 400mm wordt erg moeilijk, daarom zat ik te kijken naar 300mm. Ga er nog is goed over denken, maar mij lijkt de Minolta voor mij toch de betere :)

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 21:14 
Lid

Nee, dat was niet zo handig...ook al had die lens maar 56,- gekost. Ieder tientje is zonde wat je feitelijk weggooi.Ik heb die lens een jaar gehad. Eerst op de A330 die ik voor de A550 had. Ik had al plannen om de 120-400 te kopen die ik nu heb, maar die 100-300 presteeert helemaal niet slecht en is klein en licht, past makkelijk in de tas. Wat ook mogelijk is: koop een oude schroefdraad 300mm. Kost een paar tientjes, een gechipt adapter erbij en je kunt aan de bak. Nadeel: Geen AF, die lenzen zijn zwaar. Ik heb een 300mm, een 135mm en diverse 50mm's. Met een beetje geluk kan je via E bay een 100-300 voor niet te veel geld kopen. Koop wel binnen de EU vanwege invoerrechten. Die fout maakte ik een keer met een macrolens uit de US en dan komt er het nodige bij. Als je de zoekopdracht in E bay.nl geeft dan zal je dat niet snel gebeuren.
Ik kreeg vanmiddag een Minolta f1.7 50mm uit de UK via E bay binnen, een juweeltje.

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 22:45 
Lid
Fotografie

BasCHC schreef:
Wauw bedankt, veel reacties, waar ik veel aan ga hebben......Maar helaas, ik ben 13, en doe het op zakgeld....
misschien is het verstandig om te vertellen hoeveel zakgeld je wilt besteden. :)

Goede 300mm lens.
BerichtGeplaatst: 01 maart 2012 22:59 
Lid
Fotografie

Da's een goede! :jump Ja zat rond de max. 200 denk ik, kan altijd wel iets overheen natuurlijk ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp