Het is 23 apr 2024 19:36

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Auteur Canon 5D mark III
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben benieuwd wanneer het eerste aankoopadvies-topic zal verschijnen:
- D800 of 5D Mark II ?
- 5D Mark III of 7D of toch maar een 5D Mark II ?

:angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 21:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Ik ben benieuwd wanneer het eerste aankoopadvies-topic zal verschijnen:
- D800 of 5D Mark II ?
- 5D Mark III of 7D of toch maar een 5D Mark II ?

:angel


Ik wil er wel eentje openen :tn


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 21:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1672
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Haha, die vind ik nooit zo heel erg...


Ben bij de D800 meer benieuwd naar de..."ik kijk op 100%...en mijn foto is niet scherp..!!!" topics....Bij de 5D mkIII zal dát iets minder zijn...(voor degenen die van een 5D mkII afkomen)...gezien de 5D mkIII zijn burst van 6 fps 18 RAW files volhoudt zullen daar wel topics komen dat de camera steeds vertraagd bij burst shoots...helemaal als er dan ook nog inferieure kaartjes in zitten :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 22:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Martinvh, omdat de menustructuur van Nikon dermate afwijkt van die van Canon en de knopjes op andere plekken zitten en andere functies hebben adviseer ik voor jou de D800 :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 22:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jeroenk schreef:
Haha, die vind ik nooit zo heel erg...


Ben bij de D800 meer benieuwd naar de..."ik kijk op 100%...en mijn foto is niet scherp..!!!" topics....Bij de 5D mkIII zal dát iets minder zijn...(voor degenen die van een 5D mkII afkomen)...gezien de 5D mkIII zijn burst van 6 fps 18 RAW files volhoudt zullen daar wel topics komen dat de camera steeds vertraagd bij burst shoots...helemaal als er dan ook nog inferieure kaartjes in zitten :D


Kan dat niet met m'n CF 1gb high speed kaart uit 2006 dan :blush


Laatst bijgewerkt door Martinvh op 02 maart 2012 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 02 maart 2012 22:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Martinvh, omdat de menustructuur van Nikon dermate afwijkt van die van Canon en de knopjes op andere plekken zitten en andere functies hebben adviseer ik voor jou de D800 :D


lol, ja ik wilde eigenlijk al naar de winkel om ze toch eerst maar even allebei vast te houden :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 08:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kijk we doelen opmdemmensen met een halfjaar camera ervaring en een entry body, maar voor anderen zal het toch uiteindelijk wel gaan gebeuren. Ik moet wel zeggne dat ik jaren lang de 10, 20, 30, 40 en 50D gehad waarbij je nog relatief veel voor je oude body kreeg en met 300 of 400 euro weer een nieuwe body had. En ook al is dat vaak bijna 40% wat je bijlegt, dat is voor amateurs al veel geld maar ik merk dat die grens van willen en het er voor over hebben kleiner wordt. Tenminste voor mij. Ik verdien heel goed, maar ik heb niet allen fotografie als hobby, en ik ga vanaf nu steeds een model er achter lopen. Dus een 5D MkII als die op de markt gaan komen maar geen MkIII dan schiet mijn vrouw me dood. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
duckie schreef:
sjinouck schreef:
duckie schreef:


Verder zul je voor beide asociaal goede lenzen moeten hebben om het maximale eruit te halen.





dat gaat reuze meevallen, duckie..

´t is maar net hoe je je lens gebruikt, en het maximale eruithalen gebeurt over het algemeen in laboratoriumtests, niet in de real world..

moderne lenzen, ook de kitlensjes kunnen heel wat af... de limieten zullen eerder bij de fotograaf liggen dan bij het spul, alleen geven we dat niet zo heel graag toe.. :) en dan komen we al snel op dat hele onbegrijpelijke (voor mij althans) mtf-gedoe uit..labo-tests dus... d800E zal veel voor dat gedoe gebruikt worden. en daarbij behorende SCHERPTE maar ook onverbiddelijke moire-patroontjes.. :D

of een upgrade het waard is, laat ik in het midden, het is maar net waar je behoefte aan hebt... en als die beheofte te verantwoorden is, dan is die upgrade meer dan verantwoord.. kun je met minder toe, dan is je ´ouwe´ camera meer dan zat.. :)


Maar jij weet net zoals ik heel vaak beweer, je kunt niet zien met welke body en foto is gemaakt. Je kunt wel zien of sommigen, met welke lens. Lensfouten kun je herkennen en voorkomen. Maar vrijwel iedereen gaat voor een dure body enmarginale lenzen. ;)



dat is ook zo, daarom worden er ook meer nieuwe camera´s op de markt gegooid dan nieuwe lenzen.. :)

ik upgrade niet zo snel, ik kan het sowieso soms al niet meer bijhouden. nu valt het in het FF segment nog wel mee, maar in aps-c segment is het momenteel knettergek geworden vind ik. de ene body is nog niet uit, of de andere kondigt zich alweer aan.. soms vraag ik me af, hoeveel mensen nu werkelijk telkens upgraden, zodra er een nieuwer toestel op de markt gegooid is..

ik ben wat te old-school geloof ik, toen deed je nog jaren met een fototoestel.. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 10:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal eens Alex. Maar als je de gemiddelde fora af gaat dan lijkt het steeds gekker te worden. Was het voorheen nog dat je een 300D of D70 kocht en daar behoorlijk voor moest sparen nu zie je mensen die na een fractionele ervaring over gaan op pro bodies en pro lenzen, we kennen de topics, en we weten dan ook de bijbehorende redenen.

Ruis bij alle ISO waarden
Geen hoge ISO van 128.000 aan kunnen in het donker
Geen sport of foto's van dieren kunnen maken omdat de AF te langaam is en te weinig lichtsterke punten heeft.
En ga zomaar door. Ik vraag me danook werkelijk af of deze mensen uberhaubt wel eenscherpe foto gemaakt zouden kunnen hebben in 2004 met een ASA of ISO 3200 met een willekeurige analoge camera. En vergeet stabilisatie niet.

Dus ik ga me vast vermaken met de komende topics,, zoals Henry al aangaf. ;)

Ik heb nog eens gekeken, maar de zwart wit opnames. Met ASA400 met mijn praktica camera die je in bruikleen kreeg van school. Maar gewoon scherpe kleuren en zw foto's van F-4, F-15, F-104, NF-5 ed op soesterberg door een hekje langs de baan zijn allemaal mooi van kleur scherp en zonder ruis, met MF en sluitertijden bepalende aan de hand van ervaring met ASA en diafragma waarde en gewenste sluitertijd.

Is er trouwens ook een speedlite 600 ex-rt topic?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 10:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wat ik nooit zo goed begrijp is dat mensen met fractionele ervaring geen fouten mogen maken en mensen met een dikke beurs wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Duckie, aan de ene kant ben ik het geheel met je eens dat men té snel naar pro-body's grijpt en ook té veel verwacht van zo'n zelfde body zonder zelf uberhaupt fotografie te begrijpen.

Aan de andere kant,.... Als je ergens het geld voor hebt,...Op een pro-body zitten alle knoppen los en hoef je voor veel voor de hand liggende dingen niet helemaal het menu in,... als je het dan toch nog moet leren,... dan is dat wellicht wel makkelijker :D


Over de 5DIII,... Nu ik nogmaals kijk, vind ik het steeds meer op een wat dure software update lijken (de AF daar gelaten),...
Stel je voor dat Nikon de D800 had gereleased met de specs als de III,... dan had er volgens mij heel hard gelachen geweest aan de kant van cannon, en gezegd "ze maken een 5DII met wat kleine tweaks"

Dat lichtje waar je het over hebt,....Sry, maar de moeite niet waard,... zelfs al hebt ik de specs nog niet eens gelezen. Een rep flitser van 749,- !!! Kom op Canon


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 11:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
wat ik nooit zo goed begrijp is dat mensen met fractionele ervaring geen fouten mogen maken en mensen met een dikke beurs wel.



Frans dat zeg ik niet. Dat maak jij ervan. Ik zeg dat je best fouten mag maken, ik zeg altijd dat bepaalde dingen voor bepaalde doelgroepen zijn gemaaktmen dat fotografie wat anders is dan afdrukken. Dus dunne of dikke beurs heb ik niet bedoeld of aangehaald.

Het verschil zit hem in dit. Veel topics op fora na het verschijnen van nieuwe bodies in het kwijl segment, worden gestart door hen met een dikke of dunne beurs, omdat zij foto's van anderen gezien hebben die ze mooi vinden, en die vergelijken met hun exemplaren. En dan de fouten van de fotograaf denken te compenseren met pro materiaal. En dat doen omdat ze zien dat die mensen na veel tijd tijdens, en na het fotograferen erin hebben gestoken, mooi werk afleveren. En in plaatsmdat zemzich afvragen hoe en waarom denken ze dat het hen ook lukt met dergelijke hardware.

Ipv dat die fotografen amateur of niet die hardware niet vanwege de badge maar vanwege de meerwaarde of fysieke beperkingen. Dus dat is wat anders. Een body kopen omdat je niet kunt maar wel kunt met andere dingen is wat andersmdan dat je iets niet kunt en met andere hardware ook niet.

Ik doel even op de 7D topics van velen die na aanschaf van aa bv 1000D overgestapt waren van wege de AF en ruis, en daarna nog steeds onscherpe foto's hadden met ruis. En dan maar naar een 5D zijn overgestapt, let wel niemand op dit forum!

Dat ze geen scherpe foto's hadden was omdat ze krampachtig te lage ISO waaden gebruikte daardoor te lag sluitertijden hadden en met f/11 in de winter maanden in een bos dat gedaan hebben.

Kijk dit forum, is veel minder technisch van aardt omdat hier veel meer mensen zijn die met gevoel fotograferen en zie de dagelijkse superieure foto's.

Maar behalve compositie kan het soms zijn dat je ook hulp nodig hebt op HW vlak omdat je idd beter met een grotere sensor kunt gaan fotograferen in donkere omstandigheden en niet voor een hoog ISO monster moet kiezen. Je kunt betere resultaten behalen met fotografische techniek en eenfullframe dan een crop cam met ISO waarden van boven de 128.000.

Het gaat mij dus niet om mensen die advies willen omdat ze ergens tegenaan lopen, maar wel om topics waar appels met peren vergeleken worden als moet ik een 7 of 5D/D300 of 800.

En dan een ff willen maar wel vogels willen fotograferen met een lens waar dan nog geld vooroverblijft. Maar geen top crom cam willen omdat die vanuitzichzelf ruist ;)

Frans dat bedoel ik maak ik denk dat je dat wel begrijpt, toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 11:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Martin die flitser heeft wel infra en radio triggering, dus je kunt bestaande canon flitsers met studio en ander flitsers, bijvoorbeeld die van nikon ;) combineren. En een 580 en een RF trigger set kost ook geld.

Verder denk ik dat de specs van de 7d en 5dmnu zo dicht op elkaar gaan liggen dat je dus met 1 cam weer alles kunt doen.

Een FF die je kunt croppen om de crop factor te compenseren, een grote sensor met hogere ISO waarden om wanneer nodig onder mindere lichtomstandigeden te kunnen fotograferen zonder externe flitser, burst mode als je een keer meer sport of actie wilt ast leggen. Ik ken zat fotografen die voor kranten en nu.nl werken tenminste als free lancer. Die gebruikten vaak een 1Ds of 1D, maar zijn door kosten en betere performance en stevigheid en betaalbaarheid en gewicht naar de D700en 5D I of II gegaan. Dat was hun werkpaard, maar ze waren soms ook bij grote sport evenementen en ook voor hen is het kopen van meerdere bodies duur, maar ze wilden dan toch wel een betere AF en lichtmeting en een hogere burstrate.

Nu zou je bijvoorbeeld als fotograaf een D800 of 5DMkIII kunnen kopen met een D700 pf 5D als backup. Zowel inzetbaar bij bruiloften, pers en sport fotografie, waar je anders voor de betrouwbaarheid naar 1 1D of D3 body ging of 2 kleinere FF EN 2 kleinere crops.

En ik denk dus om terug te komen op deze body en haar directe concurrent, dat dit de ideale pro bodies zijn voor hen die stevigheid, diversiteit en een laag gewicht willen, en dan is 3000 euro nog steeds veel geld maar bespreekbaar lijkt me als gereedschap. En dat geldt voor zowel de D800 als voor de 5DMkIII.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 11:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Duckie,... Daar kan ik je helemaal in volgen !!!
Ik heb btw na aanleiding van de iPhone shoot op F-Stoppers tijdens die shoot met de kranten ook wat foto's geschoten met m'n appeltje,... zal die vd week even posten ;)
Die foto's vatten denk ik best wel samen wat jij hierboven uitlegt (althans ik ben er wel tevreden over :D)

@Duckie (Flitser) Dat kan,.. Ik heb de specs ervan nog niet gelezen,... Maar de prijs alleen al,... Pffff sorry hoor (btw ook als het Nikon betrof hoor ;) )
Deze flitser zal mijn inziens zeker voor strobisten (welke vaak toch een krap budget hebben) totaal niet interessant zijn (vele die ik ken gebruiken zelfs nog veel de SB28 ;) ). Dan blijven de huwlijksfotografen e.d. over,... wellicht voor hun dat ie mooi is en goed kan werken.

Infra & Radio is idd een leuke toevoeging, dat geef ik direct toe !! maar ik kan in de studio wanneer ik mijn studiokoppen als slave gebruik deze ook gewoon af laten gaan door de flits alleen ;)
(Is buiten wellicht anders,... maar toch)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Citaat:
En ik denk dus om terug te komen op deze body en haar directe concurrent, dat dit de ideale pro bodies zijn voor hen die stevigheid, diversiteit en een laag gewicht willen, en dan is 3000 euro nog steeds veel geld maar bespreekbaar lijkt me als gereedschap. En dat geldt voor zowel de D800 als voor de 5DMkIII.


Ben ik zondermeer met je eens !!!

Maar waar het mij eigenlijk om ging, was dat het in mijn ogen niet een upgrade waard is om van de II naar de III te gaan,.... Ik zie als semi-brood-fotograaf niet in waar voor mij de meerwaarde zou liggen waardoor het mijn workflow positief zal beïnvloeden qua snelheid of missers e.d.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1672
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
duckie schreef:
Kijk dit forum, is veel minder technisch van aardt omdat hier veel meer mensen zijn die met gevoel fotograferen en zie de dagelijkse superieure foto's.


En volgens mij is dat nu de hele essentie...in de eerste plaats dé reden dat ik hier graag kom...graag foto's van anderen bekijk...en het gezellig is...want professioneel of niet. Is fotografie niet juist iets dat leuk moet zijn om te doen..? Dat je er op een bepaald moment wat (of veel) centjes mee kan verdienen is allemaal heel aardig, maar het moet vooral iets zijn wat je leuk vind om te doen, want dát is iets dat je terug ziet in foto's! Dat is voor mij de meerwaarde van een goede fotograaf. Niet zijn spullen.

Ik kijk dan ook zelden naar de gebruikte camera en of objectief...maar gewoon naar het eindresultaat. En of dat dan een 40D een 7D of een 5D is...who cares, met elke camera zijn mooie foto's te maken. Zolang je maar weet wat je doet :) Maar daarmee gun ik iedereen met een budget nog wel de tofste, gaafste, nieuwste en duurste camera...als je maar plezier hebt :D

Had ik hier het budget gehad, dan lag er ook al lang een Leica S2 met grip en snelle objectieven. :foto

@Duckie...een RF602 kost je nog geen 50 euro ;) Persoonlijk vind ik hem ook flink aan de prijs...helemaal naast de SB910 van Nikon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 12:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jeroenk schreef:
@Duckie...een RF602 kost je nog geen 50 euro ;) Persoonlijk vind ik hem ook flink aan de prijs...helemaal naast de SB910 van Nikon.


Eens :) en op dat andere. Ik geniet van dit forum omdat er zoveel en zoveel goede foto's op staan van mensen die fotograferen, en omdat er ook serieus over onderwerpen gesproken kan worden, en niet zoals op het naklets forum van .... Of gezelligheids forum waar toevallig ook over fotografie iets wordt gemeld, of fora waar je en over goede spullen moet beschikken EN over goede foto's want anders wordt je afgezeken.

Hier kun je gezellig doorgroeien en genieten en zijn er veel experts op alle gebieden die iedereen helpen om nog beter te worden. Maar laten we wel waken om er geen .... Van te maken ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 12:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
duckie schreef:
[quote="jeroenk"

Hier kun je gezellig doorgroeien en genieten en zijn er veel experts op alle gebieden die iedereen helpen om nog beter te worden. Maar laten we wel waken om er geen .... Van te maken ;)


True!! :proost :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 12:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik krijg wel de indruk dat een aantal "experts" de theorie goed beheersen, maar dat het omzetten van deze theorie in de praktijk ook voor deze experts moeilijk is... :jj

Daarnaast constateer ik ook dat de praktijk-experts weinig tips & trucks hier laten vallen... of schop ik nu tegen een "heilig huisje"? :vlag


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Canon 5D mark III
BerichtGeplaatst: 03 maart 2012 12:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@duckie: voor mijn gevoel laat je je nog al eens geringschattend uit over de wens van mensen met fractionele ervaring om een dure camera aan te schaffen.
en natuurlijk zie ik ook wel dat die wens vaak is gefundeerd op niet rationele gronden.
jij hebt een hoop kennis over techniek en hardware. die trek ik niet in twijfel.
maar passen daarom twee 5d mkii op rationele gronden het best bij jou als fotograaf?
zou ook jij niet rationeel bezien uit kunnen met een 600d met wat goed glas.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed