ND of ND grad?
Ik heb een LCW variable filter, kwalitatief gezien net zo goed als de top van of B+W of Hoya. Waarvan ik bij schroef, dus ronde filters, normaal ( UV of CP) altijd B+W heb.
Maar voor een ND zou ik behalve voor een goed merk ook voor een rond schroeffilter gaan, die hebben geen meerwaarde om als vierkant voorzet filter gekocht te worden,tenzij je veel verschillende filtermaten hebt.
Dus je antwoord waarom vierkante of rechthoekige filters is A. Omdat je met filterringen dezelfde filters, in mijn geval, kunt gebruiken op 67, 72 en 77mm. En B. Omdat je met NDGradueel filters de horizon kunt instellen en zelfs kunt kantelen tov je camera die je wel altijd horizontaal of vertikaal wilt hebben.

Voor deze filters, heb ik vanwege de kosten nog Cokin en uit de P series de 1,2 en 3 stops ND hardgrad, ND softgrad en ND. Dus 9 stuks. Deze wil ik uiteindelijk vervangen voor Lee filters maar dat gaat voor 9 filters net zoveel kosten als een pro lens van 1000 euro

Een ND wil ook heel handig zijn voor filmen en voor portraiten. In sommige gevallen kun je niet een lagere ISO waarde kiezen en wil je een beperkte DOF, maar komt er met sluitertijden van 1/8000 nog te veel licht binnen, waardoor je foto's ruim of overbelicht worden.
Voor filmen kan het hetzelfde probleem geven dat de camera hoge framerates zou moeten kiezen of het diafragma moet knijpen, maar dan haal je of de verkeerde framerate of je film wordt te licht of je DOF wordt te groot en raak je de essentie kwijt die je wilde realiseren.
Een variabel ND filter is handig omdat je dan niet hoeft te stapelen en met 1 filter meerdere filter stops kunt gebruiken en ook niet hoeft te wisselen.
De LCW die ik heb is niet de 10stops maar die van licht tot pak hem beet 7 stops, diegene die door loopt naar 10stops is trouwens angstig duur, zeker in 77mm formaat.
LCW is wel de beste ND variabele filter.
Maar goede filters zijn duur, net zoals goede lenzen.
En oja, ND of ND Gradueel filters kun je heel gemakkelijk achteraf in de software nabootsen.
Er is maar een ding waar een fysiek filter te prefereren is boven achteraf in de software nabootsen, en dat is de sluitertijd. Als je met een filter een langere sluitertijd wilt om bijvoorbeeld melkachtige watervallen te fotograferen, dan kun je achteraf zonder filtes wel de foto donkerder maken, maar niet het water langzamer laten stromen