Het is 19 mei 2025 21:26

Auteur ND filters
 ND filters
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 21:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo allen,

Een maandje geleden heb ik een Canon Powershot SX40HS en een uv filter gekocht. Nu wil ik nog een paar ND filters kopen. Alleen ben ik een n00b op dat gebied. Ik heb wel al zitten zoeken, maar weet niet wat nu wel of geen kwaliteit heeft.
De Hoya of de Travor lijkt me wel wat, maar zijn deze goed of is het 'goedkope crap'?
Zijn er ook zonnekappen die op een filter passen? Ik heb nu een 58mm uvfilter, maar de standaard zonnekap die bij het toestel zit pas nu niet meer.

Gr,
Martin

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ND filters
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 21:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou voor een b+w filter gaan.. ik zou geen geld gaan besparen op een ND filter want je gaat tenslotte geen goedkope zonnebril op een dure lens zetten :)

Qua zonnekappen voor uvfilters weet ik niet.. maar als ik een foto maak met een ND filter laat ik de zonnekap er altijd af

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND filters
BerichtGeplaatst: 10 maart 2012 22:00 
Lid

Ik gebruik de vierkante van Cokin, die bevallen goed. De grijsverloop heb ik van Hitech. Daar kunnen geen zonnekappen op.

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 16:47 
Lid
Fotografie

Wat is het voordeel van een vierkant filter?

Hoeveel stops heb ik nodig om in helder weer (zonnetje erbij) een foto zoals onderstaande afbeeldingen te maken? Via google kom ik op 6 tot 10 stops uit. Is dit ook echt zo?
Afbeelding 1
Afbeelding 2

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 17:18 
Lid
Fotografie

doe een gokje
exposure value 12 f/8, 1/60 sec

je wil naar bijvoorbeeld 16 sec

oftewel 9 stops

snel uit het hoofd

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 17:28 
Lid

De voordelen van vierkantefilters zijn dat je maar een filter nodig hebt als je verschillende(verwisselbare) lenzen hebt, als ik het goed begrijp is dat bij jou niet van toepassing. Toch probeer ik het even uit te leggen. Je hebt namelijk maar een filterhouder nodig waar je filters in passen, op de filterschroefdraad past een ring waar je de houder op klemt. Je hebt dus een filter en een houder die op al je lenzen past. Je hoeft niet voor iedere lens een ander filter te kopen.

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 18:21 
Lid
Fotografie

ikzelf heb ook B+W filters,.. Maarrrr moet eerlijk zeggen dat dat komt doordat ik ze niet heel veel gebruik, en door mijn gebrek aan ervaring op dat vlak van fotografie ook niet wist vh bestaan van Cokin.

Hierbij koop je inderdaad eenmalig een houder en wat adapterringen (als die al niet worden meegeleverd in de set) en vervolgens betaal je voor alle nieuwe filters maar 19,95 ofzo,.... Want in die houder kun je buiten een ND ook een grijsverloop of kleurfilter doen ;)

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 20:19 
Lid
Fotografie

ND of ND grad?

Ik heb een LCW variable filter, kwalitatief gezien net zo goed als de top van of B+W of Hoya. Waarvan ik bij schroef, dus ronde filters, normaal ( UV of CP) altijd B+W heb.

Maar voor een ND zou ik behalve voor een goed merk ook voor een rond schroeffilter gaan, die hebben geen meerwaarde om als vierkant voorzet filter gekocht te worden,tenzij je veel verschillende filtermaten hebt.

Dus je antwoord waarom vierkante of rechthoekige filters is A. Omdat je met filterringen dezelfde filters, in mijn geval, kunt gebruiken op 67, 72 en 77mm. En B. Omdat je met NDGradueel filters de horizon kunt instellen en zelfs kunt kantelen tov je camera die je wel altijd horizontaal of vertikaal wilt hebben. ;)

Voor deze filters, heb ik vanwege de kosten nog Cokin en uit de P series de 1,2 en 3 stops ND hardgrad, ND softgrad en ND. Dus 9 stuks. Deze wil ik uiteindelijk vervangen voor Lee filters maar dat gaat voor 9 filters net zoveel kosten als een pro lens van 1000 euro ;)

Een ND wil ook heel handig zijn voor filmen en voor portraiten. In sommige gevallen kun je niet een lagere ISO waarde kiezen en wil je een beperkte DOF, maar komt er met sluitertijden van 1/8000 nog te veel licht binnen, waardoor je foto's ruim of overbelicht worden.
Voor filmen kan het hetzelfde probleem geven dat de camera hoge framerates zou moeten kiezen of het diafragma moet knijpen, maar dan haal je of de verkeerde framerate of je film wordt te licht of je DOF wordt te groot en raak je de essentie kwijt die je wilde realiseren.

Een variabel ND filter is handig omdat je dan niet hoeft te stapelen en met 1 filter meerdere filter stops kunt gebruiken en ook niet hoeft te wisselen.

De LCW die ik heb is niet de 10stops maar die van licht tot pak hem beet 7 stops, diegene die door loopt naar 10stops is trouwens angstig duur, zeker in 77mm formaat.

LCW is wel de beste ND variabele filter.

Maar goede filters zijn duur, net zoals goede lenzen.

En oja, ND of ND Gradueel filters kun je heel gemakkelijk achteraf in de software nabootsen.

Er is maar een ding waar een fysiek filter te prefereren is boven achteraf in de software nabootsen, en dat is de sluitertijd. Als je met een filter een langere sluitertijd wilt om bijvoorbeeld melkachtige watervallen te fotograferen, dan kun je achteraf zonder filtes wel de foto donkerder maken, maar niet het water langzamer laten stromen ;)

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 21:37 
Lid
Fotografie

Bedankt voor alle antwoorden!

Zit nu te twijfelen wat ik zal doen, rond of vierkant. Een Cokin (vierkant) filter lijkt me wel handig, wist niet dat zo'n systeem bestaat. Ik heb 2 toestellen, zo hoef ik niet voor elk toestel aparte filters te kopen. De kwaliteit hangt af van het filter dat ik ervoor koop neem ik aan.

Nu schiet mij nog iets te binnen. Sluit zo'n vierkant filter wel goed af? Zo'n ronde draai ik op m'n lens en het zit vast. Maar bij een los filter, blijf je dan niet randjes houden waar nog licht door kan komen of is dat een gekke gedachte?

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 22:55 
Lid
Fotografie

Ja dat sluit goed aan en nee dat is geen rare gedachte

ND filters
BerichtGeplaatst: 11 maart 2012 23:55 
Lid
Fotografie

Thanks.

De ND filters voor Cokin systeem gaan zo te zien niet verder dan ND8 (3 stops). Op de filterhouder kunnen 3 filters gezet worden. Heeft dit nog invloed op de kwaliteit van de foto's als er 2 of 3 filters op staan?

ND filters
BerichtGeplaatst: 12 maart 2012 14:24 
Lid
Fotografie

Volgens mij hebben ze wel een bigstopper, maar anders neem je ereen van Hitec. Lee Filters, Hitec en Cokin passen allemaal op de P series, als ze maar 10cm zijn aan een zijde :) Dus je kunt gewoon goedkoop met Cokin de houder kopen en dan van een ander merk het filter.

Echter vergeet niet dat een bigstopper handig is om overdag lange slutiertijden te bereiken, maar het mooiste licht in de ochtend en aan het einde van de middag er is. Dan is de lichtintensiteit zo wie zo laag en kom je met meer dan 4 stops al heeeeeeeel ver met sluitertijden van enkele seconden, kwestie van een andere tijd kiezen. Ik weet dat het handig is, maar nog even en we gaan niet meer fotograferen maar halen brondata van het net en gaan daarna in een Photoshop versie 10 via de cloud zelf foto's 'maken'. :) Dus sneeuw foto's op zondag morgen in spanje en dan zetten de familie op de andes in de sneeuw kiezen de DOF, sluitertijd ed en zien meteen de veranderingen, lijkt het ons wat dan drukken we op fotomaken en de foto is gemaakt :)

ND filters
BerichtGeplaatst: 13 maart 2012 00:02 
Lid
Fotografie

Thanks voor de antwoorden. Ben er enorm mee geholpen! :-)

ND filters
BerichtGeplaatst: 20 maart 2012 12:30 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik kwam dit tegen.
misschien een idee als je meerdere filters wil aanschaffen,

http://www.digital-photography-school.com/create-your-own-variable-neutral-density-filter

misschien beantwoord dit ook wel helemaal niet je vraag,
maar kheb het geprobeerd :rof

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp