Het is 15 mei 2025 03:35

Auteur Flitsers, welke?
 Flitsers, welke?
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 14:39 
Lid
Offline op het foto forum

Als de voortekenen mij niet bedriegen ben ik over niet al te lange tijd in de gelegenheid om wat geld uit te geven aan flitsapparatuur. Maar wat te kiezen?
Op dit moment heb ik een Nikon D600 en een Sunpak 2000D; het nadeel van die laatste is dat ik twee filmgevoeligheden kan instellen en verder niets. De D600 heeft wat dat betreft meer mogelijkheden. Zelf denk ik aan paraplu’s of softboxen, ik weet niet of dat fotografisch gezien veel verschil maakt. Bij paraplu’s dan nog weer de vraag of ik er doorheen moet flitsen of juist moet reflecteren.
Ik vraag me nu af of het wijs is om de cameraflitsers verder uit te breiden of te mikken op een studio-setje; die laatste zie ik op dit moment staan voor €250-300, met twee flitskoppen, een softbox en een paraplu.
Jullie menig of beter nog, ervaring met het een of het ander, wordt op zeer prijs gesteld, zeker als je ook nog aangeeft waarom.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flitsers, welke?
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 23:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een SB800. De SB800 geeft een iets mooier lichtbeeld dan de SB600 (volgens kritische gebruikers...).
Een studioset is weer moeilijker mee te nemen.
Een reportageset (zie bijvoorbeeld: strobist.blogspot.com) is handzamer.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp