Het is 20 mei 2025 22:53

Auteur Flitsset
 Flitsset
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 15:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er zijn natuurlijk al wat topics over maar ik denk na(!) over een flitsset. Ben niet echt van de portretfotografie dus het is voor erbij maar als ik het gebruik wil ik wel graag voldoende hebben. uiteraard mag het niets kosten :D

Dacht b.v. aan een falcon eyes GNK 3300mv. diver prularia erbij en 2x300w en 1x 200w en zou je natuurlijk later met 2 koppen kunnen uitbreiden.

Toch nog een behoorljik bedrag dus ideeën maar ook ervaringen zijn welkom.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flitsset
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 18:20 
Lid
Fotografie

Bedank voor je reactie Rophoto. Ja moet iets opperen :)

Linkstar LL of LL digitaal ziet er wel iets beter uit ja maar gaat wel ietsje meer kosten zo te zien.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsset
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 19:23 
Lid
Fotografie

Ik ken de FY serie niet..

Ik heb de waarschijnlijk nog veel goedkoper SS serie, dan merk je dat FE niet kijkt op een beetje minder veiligheid. Bij mij sprongen de instellichten gewoon uit elkaar! leuk als je het model er in laat kijken!!!!!

Ik heb er nu zekeringen tussen laten knopen, maar nog steeds branden de instellichten zo nu en dan door, maar spatten niet uit elkaar.

Verder moet je ook kijken naar de prijzen van reserve lampjes, die zijn bij de SS serie zo vreselijk duur..

Flitsset
BerichtGeplaatst: 01 jun 2012 19:30 
Lid
Fotografie

Geloof dat ik die set van jou wel ken ja Nagtie. met 2 kun je inderdaad al een hoop icm reflectie. Heb wel plannen voor een derde moet er maar even over denken hoe hard. Setje is goedkoper maar ook wel weer geen keuze waar je mee begint. softboxje van dat formaat is altijd wel handig natuurlijk.

Flitsset
BerichtGeplaatst: 03 jun 2012 00:17 
Lid
Fotografie

't is maar net wat je ermee wilt Dave,.. zoals je aangeeft zul je er wellicht niet héél veel mee doen,... Maar aan de andere kant, 't is nieuw, en ik kan je vertellen dat het erg leuk is en verslavend :D :D

Ikzelf zou -zeker gezien het lang mee gaat als je er zuinig mee om gaat- kiezen voor toch wel wat qualiteit. Liever misschien even doorsparen dan dat je straks een €300 setje koopt, na 2 mnd spijt hebt en alsnog voor iets duurders/beters wilt gaan.

ikzelf werk met de Elinchrom RX serie, maar ook de wat goedkopere D-Lite serie van Elinchrom is erg goed! Totaal geen schommelingen in kleurtemp of power (zoals bij vele goedkopere sets)
http://www.cameratools.nl/default.asp?p ... &alstart=0

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Flitsset
BerichtGeplaatst: 03 jun 2012 22:24 
Lid
Fotografie

Rophoto schreef:
Dat is niet echt budget meer Martin :tn

In kwalitiets spul is er genoeg te koop dat is helemaal waar natuurlijk maar vergis je niet in de prularia Dave je gaat heel snel over de € 1000,- heen.
Een snoot, reflektor, misschien nog een beautydish, grids, achtergronden enz enz en ook vooral niet te vergeten een flits(licht) meter die eigenlijk onmisbaar is in een studio-omgeving.
Je kan het zo duur maken als je wilt maar zoals geschreven ... laat die FY lekker in de winkel liggen want daar krijg je snel spijt van en ook ik spreek uit ervaring na een paar flinke stroomstoten bijvoorbeeld van een FY ....heb nu levenslang krullen dat dan wel :rof

En waarom zou je met een porsche naar je werk gaan als een mercedes ook voldoet ;)

Dat is zondermeer waar!!! Zeker als je het intussen even hebt, wil je vaak net even dat andere softboxje of andere dingen die Rophoto opsomt.
In dat geval is Elinchrom wellicht niet zo'n goede keuze omdat de "opzetstukken" vrij prijzig zijn,... wel goed!, maar erg prijzig :(

Wellicht een set met een Bowenskop aansluiting,... daar worden veel 3th party producten voor gemaakt welke ervoor zorgen dat de prijs wat gedrukt wordt.

Overigens kun je met met een Elinchrom set een soort van tussenringen erop zetten zodat ook Bowens sluitingen passen ;)

Flitsset
BerichtGeplaatst: 04 jun 2012 08:28 
Lid
Fotografie

Beiden weer bedankt.

Heb geen haast dus kan er over nadenken en wie weet wat je tegenkomt onderweg. Zag van de week al een nagenoeg niet gebruimte set met 3 gemini's 500 die voor weinig weggingen alleen dat weinig is wel boven mijn budget atm haha.

Kwestie van balans zoeken, ben wel een klein beetje als Martin denk ik, tenminste als het gaat om de foto apperatuur, graag wel een beetje kwaliteit. Maar gezien het gebruik....Nou ja kwestie van op het gemak de juiste balans prijs/kwaliteit/portomonais vinden. Voor je het weet ben je een hoop kwijt :) stroom voor onderweg etc. etc.

Krijg er wel zin in haha

Flitsset
BerichtGeplaatst: 06 jun 2012 09:11 
Lid
Fotografie

Aanvullend vraagje :

Kun je bij b.v. 600W/s de flitsers ook nog voldoende terug draaien voor wat kleinere ruimten ?

Flitsset
BerichtGeplaatst: 06 jun 2012 09:31 
Lid
Fotografie

Dave schreef:
Aanvullend vraagje :

Kun je bij b.v. 600W/s de flitsers ook nog voldoende terug draaien voor wat kleinere ruimten ?

Moeilijk, ligt ook wat aan het merk,.. en helaas dus ook de prijs. Hoe klein is de ruimte ?
Van de wat "goedkopere" merken is 400w al aardig aan de hoge kant voor bvb 5x5m

Flitsset
BerichtGeplaatst: 06 jun 2012 10:21 
Lid
Fotografie

Lastige vraag want ik wil het grag regelmatig mee gan nemen maar om thuis te prutsen heb ik inderdaad iets minder dan 25M2.

Vind het lastig inschatten als je de koude cijfers bekijkt denk je namelijk dat je al snel aan een lag vermogen zit maar kan toch een nog een hoop licht zijn.
Ging mji er meer om wat wel of niet gaat als ik 2e hands wat tegenkom. Zag nu b.v. een setje met linkstar 2x600LL en 2x 500A nu denk ik dat de prijs niet in verhouding is met hoeveel ze gebruikt zijnmaar je begrijpt dat bij een koopje kjike altijd de moeite is. Dacht dat de 600's 1/32 waren maar kan me moeilijk een beeld vormen van de beperkingen en mogelijkheden.

Flitsset
BerichtGeplaatst: 11 jun 2012 09:55 
Lid
Fotografie

Voorlopige(!) beslissing gemaakt :

Spaarpotje maken voor een paar Elichrom's (geen d-lights). Voor de opzetstukken zijn eventueel 3e partij alternatieven.

Flitsset
BerichtGeplaatst: 11 jun 2012 12:17 
Lid
Fotografie

Ja goede tip Anton2000 en dat is één van die dingen waarom.

Uiteraard blijft het altijd concessies doen en een overweging is dat als je binnen de prestaties van de flitser blijft je uiteindelijke foto niet heel veel verschil maakt tussen 200 of 1000 euro. Uiteindeljik zijn een paar elichrom's wellicht wat duurder in de aanschaf maar daarna eigenlijk niet zoveel conseccies meer te maken en geeft ook wat creatieve mogelijkheden.

De betere linkstars zijn volgens mij best leuke flitsers om te beginnen bijvoorbeeld maar met de specs moet je wel opletten. Als je gaat lezen dan kun je ze wel terugschroeven maar toch het advies dit niet verder dan 40% te doen (weet niet waarom maar kan me voorstellen dat dit ten koste gaat van de constantheid) en tevens niet verder te gaan al 1/125. Zal in veel gevallen allemaal genoeg zijn overigens. Dan heb je nog dingen als duurzaamheid etc.

Uiteraard in vergelijk met weer anderen kun je op de Eli's ook weer genoeg aanmerken maar ik kwam onder aan de streep tot de som dat het voor mij de moeite loont en een prettig gevoel geeft om toch maar voor net dat stapje extra te sparen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp