Mij wordt wel eens verweten dat ik een Nikonboy ben (snap dat niet, ik ben ontzettend kritisch op Nikon

). Ik ben van mening dat je een te kleine stap maakt als je je Sony in zou ruilen voor die Canon. Volgens mij zijn er maar twee momenten (eigenlijk drie) waarop je een nieuwe camera aanschaft. Ten eerste je maakt een behoorlijke stap vooruit of je oude camera heeft de geest gegeven en als je dan tevreden met de mogelijkheden, koop je een gelijkwaardige camera. (De derde is als je twee camera's wil hebben, dat is nl. erg lux om geen lenzen te hoeven verwisselen).
Ik ben vorig jaar van mijn Nikon D40 (een echte instapper) naar een D7000 gegaan (ik gebruik mijn D40 overigens nog vaak, maar de lastige situaties los ik toch veel liever met mijn D7000 op). Dat is dus de tweede rede van hierboven; het is echt een enorme stap geweest als ik kijk welke mogelijkheden ik plots erbij kreeg (en daardoor daadwerkelijk betere foto's kon maken).
In jouw geval denk ik niet dat je zo'n enorme stap maakt naar de Canon 550. Je hebt gewoon een heel goede camera en zoals hierboven al gezegd is Sony hard aan het werk om zijn segment helemaal op orde te krijgen. Als ik zelfs eerlijk ben (en dan heb ik het niet over de toppers zoals een D4, D800, 5D mark III, of de 1D X/C) heb ik het gevoel dat Sony op dit ogenblik veel harder aan de weg werkt dan Canon en Nikon bij elkaar. Ik zie met een grote regelmaat absolute toppers van Sony langs komen (denk aan hun systeemcamera's zoals de Nex-serie, denk aan de nieuwste telgen van hun DSLR serie). Dus ik zou nog drie keer nadenken voordat ik dat merk de rug zou toekeren, je hebt er per slot van rekening al een hoop spulletjes van, die echt niet gaan werken op een Canon (of Nikon). Gewoon lekker bij Sony blijven zou ik zeggen.
Ik zou overigens hetzelfde verhaal schrijven als je een Pentax, Canon of Nikon had. Ik zit gewoon vast aan Nikon, omdat ik in een opwelling de D40 kocht, nadat ik er een goede test over gelezen had. Nu heb ik zoveel Nikon spul, dat dat gewoon mijn enige merk is en blijft.
@ Nagtie: Tamron en Sigma zijn geen B-merken, maar third party lenzen (of objectieven om het chique te zeggen). Dat is toch wat anders dan een B-merk.
@Gert64: Ja, sommige Nikon camera's hebben een Sony sensor, maar wel volgens de specificaties van Nikon, waar niemand (ook Sony niet) aan mag komen. Voor de rest ben ik het wel ontzettend heel erg met je eens. Glas is belangrijker dan de camera en de man/vrouw erachter is nog belangrijker.