Het is 18 jul 2025 23:18

Auteur Monopod
 Monopod
BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 19:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gaarne jullie advies :D

Vanwege een reumatische aandoening in handen en schouders merk ik dat het moeilijk wordt om mijn camera stil te houden als ik wat langer bezig ben. Tot nu toe heb ik dit kunnen opvangen door o.m. de iso op te schroeven (mss al opgevallen in mijn exifs)

Nu overweeg ik een monopod aan te schaffen. De tripod is mij te lastig om mee te slepen en wat zwaar (belast weer mijn schouders m.n.)

Mijn vragen zijn dan ook:
* is een monopod geschikt denken jullie (voor mijn situatie)
* zo ja, is er één aan te raden (met / zonder verstelbaar (bal) hoofd etc.)

Voornamelijk fotografeer ik natuur/landschap en de laatste tijd erg veel macro (een nieuwe "ontdekking")

Alvast bedankt,
Wil

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Monopod
BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 20:21 
Lid
Fotografie

Lijkt mij zeker geschikt voor jou situatie :up
De mono vangt het gewicht op, en jij hoeft enkel de heen en weer gaande beweging oner controle te houden,.. iets wat veeeel minder kracht/energie kost dan heel het gevaarte continu moeten tillen.

Ikzelf heb een manfrotto 681B deze is slechts 58,-
icm met de manfrotto 234 tilthead (20,-)

Echter als gewicht een issue voor je is, dan is wellicht de 695 carbon iets voor je,... deze is helaas wel bijna 4x zo duur (199,-)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Monopod
BerichtGeplaatst: 28 jun 2012 20:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Bij de betere fotozaak, mag je best er 1tje proberen! Gewoon uitleggen waar je mee kampt. Mijn lijkt het een goede oplossing. Beetje afhankelijk van het gewicht van je camera en glaswerk kan soms een heel goedkope lichte driepoot ook een oplossing zijn.

Monopod
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 13:33 
Lid
Fotografie

ik gebruik zelf een monopod van velbon, 3-delig, zonder verstelbaar balhoofd, maar ik gebruik hem alleen maar met mijn 70-200 2.8 en die kan zelf roteren in de tripod-mount. , tis een vrij licht dingetje, en ik gebruik hem ook niet veel. voor zwaardere tele-primes denk ik dat je iets zwaarders nodig hebt. ze zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar, van diverse merken..voor macro lijkt ene monopod mij niet zo geweldig, 1 mm bewegen en je zit al out of focus. voor macro lijkt mij ene lichtgewicht carbon-3-pootje dan wat beter..

Monopod
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 13:49 
Lid
Fotografie

Uitproberen inderdaad, houd er rekening mee dat het in en uit schuiven ook mee speelt, sommige mono pods hebben zeer strak zittende klemmen.
Zoek er 1 waar ook dit soepel en makkelijk gaat.

Monopod
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 18:49 
Lid
Fotografie

dank jullie.
Ik ga eens een paar shops af en uitproberen.

Monopod
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 19:53 
Lid
Fotografie

Ik had een manfrotto maar nu een gitzo. Het gewicht was te verwaarlozen tussen de Ali en de graphite versie omdat het om een een been model gaat. Ik zelf heb een manfrotto quickrelease plate erop zodat ik ook de quickreleases kan gebruiken van mijn balhoofden van mijn manfrotto en giottos statieven. Een balhoofd. Hoeft niet maar kan net handig zijn omdat je de monopod niet altijd zo kunt kantelen dat datgene erop staat zoals jij wilt. Een swifelhead de 234 van manfrotto is ookhandig maar de 234rc2 nog handiger omdat je dan snel de camera erop en eraf kunt doen en de quickreleaseplate op je Cam kunt laten.

Ik zelf heb meerdere balhoofden maar die laat ik op mijn statieven, en dat komt omdat ik mijn monopod voornamelijk met lange lenzen horizontaal gebruik en kantel via een statiefgondel.

Maar Redged, manfrotto, giottos zijn betaalbare goede merken. Gitzo is het summum, maar dan moet wel iets meer betalen.

Echter geen frictie, zeer degelijk, licht, snel instelbaar met korte twistlock sluiting die daadwerkelijk frictievrij sluit, geen speling en voor sport fotografen degelijk genoeg om een hooligan het ziekenhuis in te rammen zonder schade ;) en een goede polsband met een klip om aan je riem, tas of broekzak te hangen. Toch weer de kleine details die Gitzo, Gitzo maken en dus de Rolls Royce onder de statieven en monopods.

Profiel op dit foto forum
 Monopod
BerichtGeplaatst: 29 jun 2012 23:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb ook de eerder genoemde Manfrotto met het swifelhead (idd met de snelkoppeling), maar ik merk dat ik vooral met dierfotografie (en ook met insecten enzo) het nog altijd te lastig vind, omdat ik simpelweg te weinig bewegingsvrijheid heb. Een tijd terug wilde ik snel reageerde en eindigde ik met de monopod horizontaal. :shock Toen had ik dus niet alleen het gewicht van de camera en lens, maar ook nog het gewicht van de monopod om te dragen. :dash
Ik probeer toch elke keer zoveel mogelijk uit de hand te blijven doen...

Monopod
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 10:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik denk ook dat je er zeker iets aan zult hebben.
Zelf vind ik het ondingen, loop tegen hetzelfde aan als Wolves. Mendel daarentegen vind dat ding dan weer erg handig.

Maar als je 'moet', zoals jij, dan wen je er snel genoeg aan en heb je er profijt van denk ik. :D

Monopod
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 10:29 
Lid
Fotografie

Zoveel mensen zoveel meningen, ik vindt monopod inderdaad ideaal. Je bent goed mobiel, hebt goede ondersteuning, en vindt het zelf nou niet zoveel wegen :)

Monopod
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 11:53 
Lid
Fotografie

Ik heb een monopod. Het gewicht van die van mij had wat minder mogen zijn. Ik zou daar dus op letten. De 234rc2 is handig

Monopod
BerichtGeplaatst: 30 jun 2012 13:36 
Lid
Fotografie

Wanneer je een licht driebenig statief het kun je ook eens oefenen met één been uit, dan heb je een eenbener, bevalt mij vaak ook.

Gaaston

Monopod
BerichtGeplaatst: 05 jul 2012 13:51 
Lid
Fotografie

Giotto's heeft een statief welke een been kan losdraaien waardoor je EN een statief hebt EN een monopod.

Ik zelf vind een balhoofd niets op een monopod, want als je hem niet goed vast hebt of losdraait voor een andere stand, dan is het omklappen vaak sneller dan je hem kun opvangen en de lens, camera en grip combi is vaak erg zwaar. maar voor macro fotografie is het weer anders, je hebt meestal dan meer vrijheid en een minder zware combi.

Dus ja een balhoofd wanneer nodig en nee als je een lange lens gebruikt met een statief gondel. Maar iets wat je hebt kun je ervan af draaien en hoef je niet altijd te gebruiken. Maar als je het niet hebt, kun je het nooit gebruiken.

Ik raad je gewoon aan om een goede balhoofd te kopen, en dan kun je die op zowel je statief als je monopod gaan gebruiken, je kunt toch maar of een monopod of een statief gebruiken en de kop daar kun je dan omdat je er maar 1 koopt iets meer geld tegenaan gooien. Eentje met een vloeistof lagering bijvoorbeeld. :)

Monopod
BerichtGeplaatst: 05 jul 2012 17:13 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Ik heb een aantal mono's uitgeprobeerd, het systeem van de manfrotto neotec beviel het best, handig en snel op hoogte in te stellen; ook in combinatie met het 234rc2 balhoofd

@ wolves; ik probeer nog steeds zoveel mogelijk uit de hand te doen, maar na een paar uur sjouwen heb ik ondersteuning nodig. Natuurlijk is carbon lichter, maar de cam. na een paar uur stil houden is het probleem, niet het dragen ervan al dan niet over een schouder.

@duckie; met je tweede advies in het achterhoofd zal ik nog even verder kijken voor ik een definitief besluit neem

Monopod
BerichtGeplaatst: 05 jul 2012 17:19 
Lid
Fotografie

ik gebruik een Redged RMA-432 monopod met RTH-1 nijgkop :upc ideaal :foto
Daar kan meer als 10 kilo op staan.

Voor macro vlakbij de grond gaat dat niet werken.

Groet Johannes

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp