Het is 22 jul 2025 21:19

Auteur Manfrotto statief
 Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 18:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ola!

Ik heb een statief op het oog (Manfrotto MKC3-H01) en zou graag willen weten of ik er goed aan doe om deze te kopen.
Mijn doel: statief voor de macro. Weet wel dat ik een 3-pod wil ipv een monopod. Wil niet al te veel sjouwen in gewicht, maar wel degelijke kwaliteit.

Fotografie

Daarnaast vind ik de kop heel handig, omdat je deze met 1 hand kan bedienen en hij heel wendbaar is.
Graag hoor ik evt ervaringen en meningen.

Fotografie

Alvast bedankt!

Groeten Annemiek

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 19:04 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ervaring met een dergelijke kop heb ik niet. Wat betreft het statief denk ik dat je voor macrowerk beter een statief zonder middenzuil kan nemen. Bij deze kan je nooit lager bij de grond komen als de middenzuil (+kop) lang is. En dat is negen van de tien keer te hoog.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 19:18 
Lid

zou je deze niet aanraden, heeft een midden zuil waardoor hij niet laag tegen de grond kan, bij macro is dat een must
tevens is deze opgebouwd uit 5 secties, waardoor de stabiliteit in het gedrang komt.
de kop heb ik al veel van gehoord, met toestel met macro lens dat niet te veel weegt zal deze wel voldoen.
meestal met wat meer gewicht erop is deze minder goed stabiel te houden (doorzakken) na een tijdje in gebruik zijnde.
een reis statief algemeen maar niet voor de ernstige fotograaf.

grts

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 21:35 
Lid
Fotografie

He, dat is inderdaad niet handig aan dit statief nee. Dan ga ik me nog maar even verder verdiepen in 'statievenland', want keuze is er genoeg.
Zal ook nog wat oude topics hier opzoeken, zal ik ook nog wel nuttige info uit kunnen halen.

Bedankt voor jullie reactie! :up

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 23:29 
Lid
Fotografie

Driepoot bij beestjes kan wel eens lastig opereren worden.
Belangrijk is dat het statief van je camera + lens kan dragen. Je zult zelf even moeten vaststellen of dat zo is. Een te licht statief zal je een hoop beweging opleveren wat bij macro fataal is.

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 16 sep 2012 23:56 
Lid
Fotografie

Ja, hoe meer ik lees, hoe lastiger ik de keuze vind. Er zijn zoveel soorten en maten en ga nu toch ook twijfelen of een monopod misschien toch niet handiger is?

Volgende week is de macrodag en ik hoop dat iedereen zijn statieven meeneemt (hint, hint ;)) en ik misschien eens iets kan uitproberen, want met lezen wordt ik wel een hele hoop wijzer, maar kom nog maar moeilijk tot een beslissing.

Bedankt iig voor je reactie!

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 10:28 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Driepoot bij beestjes kan wel eens lastig opereren worden.

Hier ben ik het uitgesproken mee eens. Mijn ervaring is dat ik met macrofotografie bij dieren vrijwel altijd uit de hand werk. Ik heb altijd meerdere statieven bij de hand maar eer je die in positie hebt gebracht is het diertje allang gevlogen (soms letterlijk). Alleen bij heel traag bewegende, of liever nog stilzittende dieren, wil ik wel eens een statief gebruiken.

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 10:41 
Lid
Fotografie

Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat je veel platen schiet, in de hoop dat er een goeie tussen zit?????? En oefenen met je camera stil houden, haha ;)

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 16:05 
Lid
Fotografie

Annemiek schreef:
Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat je veel platen schiet, in de hoop dat er een goeie tussen zit?????? En oefenen met je camera stil houden, haha ;)

Inderdaad ik schiet heel veel foto's, gemiddeld wel 100 van één onderwerp. Ik heb zelfs wel eens een enkele vogel gefotogrageerd en kwam met iets van 500 foto's thuis.
Maar er zijn ook andere manieren te vinden om je camera stil te houden zonder een statief te gebruiken. Ja kan natuurlijke ondersteuning vinden in allerlei vormen als wortels van bomen, stenen, etc. Ik lig ook veel plat op de grond en gebruik gewoon mijn ellebogen als steun. Belangrijk is dat je op het moment van afdrukken niet ademt, dat scheelt al een slok op een borrel. Verder gebruik ik nogal eens een rijstzak "broekmodel" die omgekeerd liggend op de grond goede ondersteuning voor een macrolens geeft. De natuurfotograaf Han Bouwmeester verkoopt deze dingen.

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 16:09 
Lid
Fotografie

Veel schieten, haha. Vmi even geoefend en kwam thuis met 250 foto's. Zal zo een miniselectie plaatsen om de eerste resultaten te laten zien. Maar.... hoop geduld, niet teveel wind (zoals vandaag wel het geval was), geduld.... oefenen....geduld.... en zoeken naar houdingen om 'comfortabel' je camera te kunnen ondersteunen. Die rijstzak zal ik eens gaan bekijken... klinkt wel logisch dat dit werkt ja.
Dank je Rob :D

Manfrotto statief
BerichtGeplaatst: 17 sep 2012 16:27 
Lid
Fotografie

Ik heb een eenpoot van Manfrotto, maar gebruik hem zelden. Je hebt veel minder bewegingsvrijheid met zo'n ding. Een driepoot lijkt me al helemaal onmogelijk.
Ook ik steun op mijn ellebogen of de camera steunt op mijn knie of nog liever gewoon op de grond (met mijn hand er nog onder of op de rand van een plantenbak ofzo. Een rijstzakje heb ik ook en dat werkt op sommige momenten fantastisch. De mijne is een oud washandje gevuld met rijst en dichtgenaaid :D
Ik heb nog het plan om een grotere te maken van een oud laken die ook in het midden ergens aan elkaar genaaid is zodat ik er wat hoger mee kan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp