Het is 22 jul 2025 21:20

Auteur goed(?) glas
 goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 13 okt 2012 16:35 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
van mijn kerst-bonus wil ik een andere camera kopen, een upgrade van mijn sonyA300.
Van een kennis heb ik al eens mogen fotograferen met een Canon 7D.
Voor de body ligt de keuze tussen de Canon 7D of de Nikon D7000.

Nu heb ik daar al reviews over gelezen en steeds komt de opmerking terug dat het belangrijkste is "Goed Glas" het belangrijkste is.
Dergelijke camera's worden vaak met een kit-lens aangeboden, maar stel dat ik een losse body zou kopen.
Aan welke lens(-zen) moet ik dan voor beide camera's aan denken?

Mijn totale budget bedraagt een 2000 euro.

Doelen op fotografie gebied: landschap, portet, urban-landschap.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 13 okt 2012 16:53 
Lid

Ik hoef geen discussie tussen Canon en Nikon.
Mijn keuze heb ik kunnen beperken tot deze 2 modellen.
Op internet diverse reviews en vergelijkingen tussen deze 2 bekeken en gelezen.
Ik hoef dan ook niet overtuigd te worden voor de een of voor de ander.
Het gaat me alleen om de lenzen.

Is een vaste lens van 50mm het overwegen waard en daarnaast een zoom lens?

Mijn budget heeft wel een iets aan rek, maar is natuurlijk niet oneindig

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 13 okt 2012 17:10 
Lid
Fotografie

Ik hou mij ook niet bezig met een discussie tussen Canon en Nikon of wat nu beter is.
Beide zijn gewoon heel goed.

Bij urban denk ik aan 24-70MM F2.8
Bij landschap aan 10-20---24MM
Voor portret aan 50 - 85 MM F1:1.8 ( of 1:1.4 is wel heel duur ) dit is voor een mooie DOF heel aangenaam

Groet Johannes

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 13 okt 2012 17:15 
Lid
Fotografie

Voor landschap is de sigma 8 -16 erg goed rond de 600 euro
alround een 24-105 of 24-70 voor portret misschien de 70-200

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 14:49 
Lid

Ik bleef gewoon bij Sony... De A77 is een wereld camera. Een onovertroffen liveview, ideaal voor lage standpunten. Je Sonyglas wat je al hebt kan je gewoon gebruiken. Ik heb Sony en niemand kan mij overtuigen dat een andere camera 'beter' is. Echt niet. Er zijn geen slechte camera's. Ik zou zelfs geneigd zijn die A300 te houden en wat goed glas erbij te kopen. Sigma EX is goed. Ik heb een 70-200 F2.8 en een 30mm F1.4, een 105mm F2.8. Daarnaast een Sigma 17-70mm F2.8-4 en een 120-400 F4.5-5.6 en nog een Tamron SP 10-24mm F3.5-4.5 Allemaal prima lenzen, mijn camera is een Sony A550 en die gaat als het even kan nog een heel tijdje mee. Ik geloof niet zo in nieuwe camera's. Ik heb redelijk recent een oude A100 erbij gekocht, ook een uitstekende camera. Die zou ik nooit om hebben laten bouwen voor IR fotografie als ik niet in die camera geloofde.
Ik wil overigens absoluut niet zeggen dat Canon of Nikon slechter of beter is dan Sony, want nogmaals er zijn geen slechte camera's. Als ik een slechte foto maak met mijn A550 dan geef ik mezelf de schuld. :) Een A200 zou zogenaamd een mindere camera zijn, nou nee hoor. Ik heb meer dan fantastische foto's gezien, gemaakt met die camera.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 14:59 
Lid
Fotografie

Franske 71 in de fotografie is het niet anders dan in de rest van de wereld. Zoveel mensen zoveel zinnen.
Dit soort vragen leidt immer tot vele adviezen, altijd geïnspireerd op de persoonlijke ervaring van de respondent.
Je bent al zelfstandig gekomen tot een keus tussen 2 toestellen.
Dan ben je volgens mij ook heel wel in staat om te komen tot een keuze voor objectieven.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 17:36 
Lid
Fotografie

Ik schiet al jaren met Nikon, waarom? Omdat de eerste body een Nikon body was geweest. Als dit een Canon body was geweest, dan had ik nu naar alle waarschijnlijkheid een Canon body met glaswerk gehad.

Nikon heeft mooie f/2.8 zoomlenzen in haar assortiment. Een f/2.8 zoomlens is niet alleen maar lichtgevoeliger dan een f/4.5 zoomlens, maar het glaswerk is ook van betere kwaliteit. Als je dus op zoek gaat naar zoomlenzen met een betere kwaliteit, dan kom je zeer waarschijnlijk in de f/2.8 serie uit. Als je liever met vaste brandpunten aan de slag gaat, dan zul je om diezelfde reden in de f/1.8 lenzenserie uit gaan komen. Dit verhaal gaat zeker op voor Nikon en Canon, waarbij ik de kantekening wil maken dat er altijd uitzonderingen op de regel bestaan en dat ik de Sigma en Tokina lenzen onvoldoende ken. In het algemeen is de kwaliteit van de lenzen van deze third-party leveranciers iets minder dan die van de eigen serie...... maar dit is iets waar de pixelpeepers onder ons slapeloze nachten van krijgen en uiteindelijk geen keuze kunnen maken :S

Gelukkig is het in de wereld van de fotografie ook nog eens relatief eenvoudig: betere kwaliteit kost gewoon meer. Dus als je budget gelimiteerd is, dan moet je gewoon keuzes maken.

Voor landschapjes en portretten heb je verschillende lenzen nodig. Mensen gebruiken een lekkere groothoek (10-20mm) voor landschapjes en een portretlens (rond de 80mm) voor portretten. Voor Urban ben je denk ik het beste geholpen met een 24-70mm objectief, waarbij je soms ook een beroep kunt doen op de 10-20mm of op de 80mm.

Op basis van bovenstaande zou het advies dus kunnen zijn om een 10-20mm f/4, een 24-70mm f/2.8 en een 80mm f/1.8 aan te schaffen (ongeacht het merk en ongeacht of ze bestaan. Eerlijk gezegd denk ik van wel). Waar het echt om gaat is waar JIJ prioriteit aan geeft. Ben je dagen achtereen in de natuur te vinden, dan zou ik gaan voor een superkwaliteit groothoek (al dan niet met groothoekvervorming als je dit effect leuk vind). Als je daarentegen het veel leuker vind om een model voor je camera te vinden, dan zou een 80mm f/1.8 of een 70-200mm f/2.8 een uitstekende keuze zijn. Als je daarentegen het liefst begeeft in de ruines van deze maatschappij, dan zou een 24-70mm f/2.8 een geweldige aanschaf zijn. Het budget wat na deze aanschaf resteert kun je dan besteden aan de andere lenzen.

Ik ondersteun Gert64 met zijn opmerking dat je helemaal niet van Sony af moet om mooie plaatjes te schieten. Als het "andere merk" erg trekt, dan wordt je niet gelukkig als je hier niet aan toegeeft (is mijn ervaring). Door te besparen op een andere body, heb je wel meer geld over voor kwaliteitslenzen....

Hoop dat je met mijn reactie iets bent opgeschoten :)

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 19:39 
Lid

Ik heb niets tegen Sony, in het geheel niet. Maar de hoeveelheid aan keuze maakt het er allemaal niet makkelijker op. Dus nu m'n keuze kunnen terug brengen tot deze 2.
Het enige wat ik wil weten (dus er van uitgaande dat ik niet op de hoogte ben van goed/geschikt glas) is welke lenzen bij de Canon passen en welke bij de Nikon.
De tip over f/2.8 en f/1.8 brengen we weeral een stuk verder op weg.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 20:45 
Lid

Bedenk dan wel dat 'goed glas' een ruim begrip is. Ik vind het mijne in ieder geval betreffende de meeste lenzen meer dan goed genoeg. Duurder is lang niet altijd beter. Een lens die 6x duurder is presteert niet ook meteen 6x beter. Met andere woorden, dan zou ik het heel slecht doen als ik ineens 6x beter ging fotograferen met een lens die veel duurder is....dan wat ik nu heb. ;)

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 22:18 
Lid

ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk kan maken.
Je kunt een canon 7d en een nikon D7000 kopen met een 'kit-lens'.
Is dat voldoende, eventueel aangevuld met een vaste 50mm lens erbij?

Mijn leraar was op zich wat kort door de bocht en vertelde dat een 18-200 lens weliswaar veel toe moet geven, maar wel voldoende is, eventueel angevuld met een vaste 50mm.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 14 okt 2012 22:41 
Lid

Als je kitlens op zo'n camera zet dan zul je nooit en te nimmer het potentieel uit die camera halen en dat doe je ook niet met een 18-200.
Een veel betere vervanger voor de kitlens is de 17/70mm F28-4 HSM van Sigma. Heeft nog OS ook. Ik heb die lens zelf. Koop je daar nog een Sigma 70-200 F2.8 bij dan heb je alle brandpunten tussen 17 en 200 mm.
Die 50mm komt later dan nog wel eens.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 15 okt 2012 01:09 
Lid
Fotografie

de lenzen die Gert beschrijft heb ik beide op mijn canon 7D en bevallen mij uitstekend.
ja ik hoor ook dat eigen merk lenzen altijd iets beter zijn maar ja wat is iets.
wat bij mij en bij vele het geval is denk ik is het budget het is gewoon een kostbare hobby zeker als je aan het aanschaffen bent, dus met de eerdere opmerking soms moet je keuzes maken mee eens.
o ja top kwaliteit aan spullen en een slechte fotograaf is ook rommel, en heeft dan wel heel veel gekost.

veel plezier of sterkte met het aanschaffen en alvast een prettige kerst.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 15 okt 2012 12:25 
Lid
Fotografie

Mooie aan de Sony is natuurlijk de ingebouwde stablisatie. Wat dat betreft bespaar je dus ook op de lenzen die zonder IS/VR etc altijd wat goedkoper zijn.

Als ik 2.000 te besteden had aan camera en lens zou ik een wat oudere (semi-pro) body kopen zoals een Canon 40d of 50d, en dan de Tamron 28-75 2.8 en de Canon 10-22. paar centjes over voor de 50mm 1.8 (maar die heb ik al) mooi statief, grip, accu's en een nette tas.

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 13:04 
Lid

Ik gebruik al lange tijd de 15-85mm van Canon. Het is geen super kwaliteit maar wel goed. Met lightroom kan je de foto's nog verbeteren en dan zijn de foto's zeer goed.
Het bereik van 15-85mm is ideaal voor de meeste foto's.

Succes!

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 13:59 
Lid

is de combi 16-85 en een 50mm
een aanrader, bij een D7000?

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 15:39 
Lid

Nou de d7000 is besteld met of

de 16-85 van Nikkon of de 17-70 van Sigma

met

of de 35 mm of de 50mm van Nikkon

voorkeur gaat uit naar de 16-85 en naar de 50mm

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 15:42 
Lid

....en dan zien we nu heel graag wat je er allemaal mee kan. :)

goed(?) glas
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 15:47 
Lid

Het is in bestelling, dus nog even wachten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp