Ik schiet al jaren met Nikon, waarom? Omdat de eerste body een Nikon body was geweest. Als dit een Canon body was geweest, dan had ik nu naar alle waarschijnlijkheid een Canon body met glaswerk gehad.
Nikon heeft mooie f/2.8 zoomlenzen in haar assortiment. Een f/2.8 zoomlens is niet alleen maar lichtgevoeliger dan een f/4.5 zoomlens, maar het glaswerk is ook van betere kwaliteit. Als je dus op zoek gaat naar zoomlenzen met een betere kwaliteit, dan kom je zeer waarschijnlijk in de f/2.8 serie uit. Als je liever met vaste brandpunten aan de slag gaat, dan zul je om diezelfde reden in de f/1.8 lenzenserie uit gaan komen. Dit verhaal gaat zeker op voor Nikon en Canon, waarbij ik de kantekening wil maken dat er altijd uitzonderingen op de regel bestaan en dat ik de Sigma en Tokina lenzen onvoldoende ken. In het algemeen is de kwaliteit van de lenzen van deze third-party leveranciers iets minder dan die van de eigen serie...... maar dit is iets waar de pixelpeepers onder ons slapeloze nachten van krijgen en uiteindelijk geen keuze kunnen maken

Gelukkig is het in de wereld van de fotografie ook nog eens relatief eenvoudig: betere kwaliteit kost gewoon meer. Dus als je budget gelimiteerd is, dan moet je gewoon keuzes maken.
Voor landschapjes en portretten heb je verschillende lenzen nodig. Mensen gebruiken een lekkere groothoek (10-20mm) voor landschapjes en een portretlens (rond de 80mm) voor portretten. Voor Urban ben je denk ik het beste geholpen met een 24-70mm objectief, waarbij je soms ook een beroep kunt doen op de 10-20mm of op de 80mm.
Op basis van bovenstaande zou het advies dus kunnen zijn om een 10-20mm f/4, een 24-70mm f/2.8 en een 80mm f/1.8 aan te schaffen (ongeacht het merk en ongeacht of ze bestaan. Eerlijk gezegd denk ik van wel). Waar het echt om gaat is waar JIJ prioriteit aan geeft. Ben je dagen achtereen in de natuur te vinden, dan zou ik gaan voor een superkwaliteit groothoek (al dan niet met groothoekvervorming als je dit effect leuk vind). Als je daarentegen het veel leuker vind om een model voor je camera te vinden, dan zou een 80mm f/1.8 of een 70-200mm f/2.8 een uitstekende keuze zijn. Als je daarentegen het liefst begeeft in de ruines van deze maatschappij, dan zou een 24-70mm f/2.8 een geweldige aanschaf zijn. Het budget wat na deze aanschaf resteert kun je dan besteden aan de andere lenzen.
Ik ondersteun Gert64 met zijn opmerking dat je helemaal niet van Sony af moet om mooie plaatjes te schieten. Als het "andere merk" erg trekt, dan wordt je niet gelukkig als je hier niet aan toegeeft (is mijn ervaring). Door te besparen op een andere body, heb je wel meer geld over voor kwaliteitslenzen....
Hoop dat je met mijn reactie iets bent opgeschoten