Het is 22 jul 2025 21:24

Auteur sony A65 voor kleine handen
 sony A65 voor kleine handen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 15:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou, weer een teleurstelling rijker vandaag.
Vandaag opende er een nieuwe winkel hier. Yes, ze hadden de sony's !
Aha ! De A65 staat er ook..batterij leeg..allang leuk dat hij 1 seconde beeld gaf maar helaas. De A57 stond ernaast. die deed het wel even nog, en die had een bedroevende kwaliteit zoeker..werd er meteen tureluurs van.
Maarem.. mijn vingers van 8,2cm lengte en niet eens zo dik, konden de grip bij de a57 en de a65 maar krampachtig vasthouden. Dat is het eerste wat opviel. Alleen met een geforceerde kromming kon ik de grip beetpakken. Wat helemaal tegenzat was de grip-bobbel die ze aan de voorzijde van de grip gemaakt hebben. Die forceert de vingers helemaal.
Grootste boosdoener: Naast de lensmount loopt het schuin af richting de plek waar normaal de vingertoppen rusten. Dit zorgt voor een "gids" voor de toppen van de vingers en zorgt meteen voor een geforceerde houding van de vingertoppen.

Blijft de a77 over want die zou wat groter zijn.

Ga altijd passen als je er 1 wilt kopen ! Houd de camera vast. Het moet een vrije spontane houding zijn.
Mijn a390 en de a580 van dezelfde grote als de a65 pakken veel ontspannender beet. Het lijken identieke bodies maar er is zeker verschil. De extra gripknobbel bij de nieuwe types aan de voorzijde zorgt ervoor dat je geen vrij spel hebt om de vingers eens anders te houden.. doe je dat wel dan voelt het heel geforceerd.

Ik had mijn zinnen op de a65 gezet, maar had echt Nooit verwacht dat dit de dealbreaker zou zijn om m niet te kopen.
En ik weet hoe ik mijn camera pak en hoe dat moet aanvoelen. Snel moet je hand goed zitten en dat zit het gewoon niet bij de a65 en de a57 (die ik geprobeerd heb).
De batterij van de a65 was leeg omdat een geinporem hem aan had laten staan dus de zoeker heb ik niet kunnen testen.
Wel die van de A57 en ik moest er bijna van huilen.
De foto daarentegen zag er wel super uit.. maar scheel worden door een raar oculair (de a57 heeft een mindere kwaliteit zoeker dan de a65 en a77) hoeft voor mij ook niet.

En verder zijn het zulke mooie camera's.

De a77 hadden ze nog niet binnen. Kost ook een klap geld meer dan de a65 en ertussen zit geen model.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 16:43 
Lid
Fotografie

Ja grips zijn altijd een geval apart. Mijn eerste DSLR was een Sony A330, met normale grotemensenhandjes was dat ding niet vast te houden, totaal gebrek aan grip. Als volgende body had ik een A500, prima ding met mooie grip. Na een tijdje heb ik er een A700 bij gekocht, man wat een verschil met de A500, ben nog geen body tegen gekomen die zo goed vasthield als de A700.. M'n huidige Nikon D300 komt er goed bij in de buurt, maar de A700 was toch net wat beter.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 18:11 
Lid
Fotografie

Ik heb nu de A330 van Sony ja, houdt voor mij prima vast, maarja ik ben 14 :D
Klopt ja, ik heb ook bij een lokale Media Markt lopen prutsen met de A65 en A33 volgens mij, maar wat zijn dat voor kleine bodys inderdaad :shock Moet zeggen, totaaal niet handig, laat staan de elektronische zoeker, waar ik ook niks mee kan :( A77 ook uitgetest, ligt al beter in de hand :)

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 19:14 
Lid
Fotografie

Ben zelf ook fan van Sony apparatuur. Ik heb de A700. Zelf heb ik ook wat grotere handen en wat mij opvalt is dat alle instap camera's een te kleine grip hebben. Maakt niet welk merk je pakt
De grip wordt vele malen beter als je naar de duurdere modelen gaat.

Onlangs gespeeld met de A77 en A99. Moet nog een keuze maken welke het gaat worden. Prijs verschil iswel erg groot!

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012 22:02 
Lid
Fotografie

Bas schreef:
Ik heb nu de A330 van Sony ja, houdt voor mij prima vast, maarja ik ben 14 :D
Klopt ja, ik heb ook bij een lokale Media Markt lopen prutsen met de A65 en A33 volgens mij, maar wat zijn dat voor kleine bodys inderdaad :shock Moet zeggen, totaaal niet handig, laat staan de elektronische zoeker, waar ik ook niks mee kan :( A77 ook uitgetest, ligt al beter in de hand :)

En hoe vond jij de zoeker van de a77? Die is ook electronisch.
En bij welke winkel heb jij de a77 uit kunnen testen? Ze liggen niet overal namelijk dus ik zou het makkelijk vinden om een adres te hebben.

De prijs van de a77 ligt ook al 400 euro boven de a65.. maarja, ik ga niet iets kopen dat niet lekker vasthoud.
Dat zou mij forceren om een a77 te kopen en dan slik je toch even dat ik geen Sony uitweg naar iets goedkopers heb.

Ik had zelfs een klein nikon-tje spiegelreflex en die was helemaal uit balans, het gewicht lag helemaal links en het korte handvat ofwel grip was schuin van boven naar onder waardoor het gewicht echt de camera uit je hand wilde draaien.

De canon 650D was wel lekker ruim, niet erg ergonomisch, maar wel ruim. Maar de a65 is technisch wat verfijnder.

De sony's zijn technisch zo lekker verfijnd, dat ik geen canon of nikon uit dezelfde prijsrange wil aanschaffen.
Ik wil echt wel een switch maken naar canon of nikon, maar de canons schieten technisch (gehaald uit de reviews en testen en vergelijkingstesten) net wat te kort en de sony komt mij ook persoonlijk tegemoet.
Maar als het om de grip te doen is ben ik dus overgeleverd aan de a77.
Is het dan zo erg? ja, ik pak de a65 beet en voel meteen dat mijn vingers geforceerd worden in een houding die ik niet wil. Alsof de camera bepaald waar ik mijn vingers neerzet, en dat moet andersom zijn.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012 13:40 
Lid

Ik heb een A330 gehad en vond die ook veel te klein, na 7 maanden kocht ik mijn A550, en die bevalt na 2.5 jaar nog uitstekend. Intussen heb ik ook een A100 en die houdt ook lekker vast moet ik zeggen. Die A100 gebruik ik niet zo vaak en is alleen geschikt voor IR fotografie.
Ik ben het met je eens Peter dat de camera's van Sony aan de kleine kant zijn. Zeker nu Sony steeds meer naar de SLT kant gaat. Vooralsnog vind ik de A77 vrij prijzig en eigenlijk heeft de A77 niet eens zoveel extra's te bieden tov mijn A550 dat ik over zou willen stappen. Als ik in mijn portomonnee kijk zal dat ook niet lukken en als ik moet kiezen dan investeer ik liever in lenzen, al begint het glasservies aardig compleet te raken. De A99 zou ik heel best kunnen gebruiknen voor mijn reportage achtige dingen in de stal, want met crop is dat niet zo handig maar in het veld voor beestjes is FF weer niet zo vind ik, de gratis 1.5x crop is dan weer een uitkomst. Misschien een A109 die FF en crop combineert middels een schakelaar??? :) Zonder filmfunctie, geen teleconverter zooi, alleen een A, S en M er op, en belichtingstrap cq compensatie van -3 tot +3 een zelf in te stellen bracket, AF functie aan de buitenkant, spatwaterdicht, een 4" liveview, trapfocus, 7 a 8 f/ ps, 21 scherpstelpunten die je zelf kunt selecteren...dat zou me wel wat lijken. :D

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012 16:27 
Lid
Fotografie

Ehm, als je wat meer wensen hebt kwa finetuning, heeft de a77 een heleboel extra te bieden.
Bij de A57 zag ik al dat je zelf over een zone van 15 stipjes ofzo het scherpstelpunt kon kiezen.
De a77 schijnt kwa autofocus in allerlei omstandigheden net even beter op te pakken dan de a65.
De isowaardes bij de a77 daar zitten hele fijne trappen tussen. Ook is 50 zit erbij. De a65 heeft de groffe trappen van 100 naar 200 en de rest.
De meerprijs van de a77 daarbij denk je snel "waar zit dat in".. eigenlijk is dat toch geen kleinigheid. Al zou ik het zelf geen 400 euro extra waard vinden, maarja, wat moet je anders.
Ik heb aaavvoonnddeenn besteed aan het kijken naar verschillen in cameratypes onder de 1200 euro. Helaas voor canon en nikon kwam daar voor mij toch sony er uit. Ook voor de serieuze testers die wisten naar welke kleinigheden ze moesten kijken.
En de a77 is wel een mooi stukje werk die redelijk vaak boven de concurrentie uitspringt. De a77 is dan alles bij elkaar toch weer zo verfijnd in details, dat je dan toch overstag kan gaan met de 400 euro meerprijs.

Stel dat ik wéér eens zo situatie heb waar ik iso 50 zou willen.. of dat de autofocus net even niet pakt waar een a77 dat wel had gedaan: dan zou ik tegen mezelf zeggen "ja joh, je kon het geld 1 keer uitgeven en nu heb je een tekort komende a65 gekocht"..
Want ik Mérk ook dat ik het tekort kom. Dat wil ik bij zoveel poen uitgeven niet meer ervaren.
Als ik dan 1x die 1100 euro uitgeef en er 7 jaar mee doe vind ik het goed. Maar geef ik 850 euro uit en ik blijk 1,5 jaar later weer tekort te komen, ben ik een dief van de eigen portemonnee.
Maargoed, door de grip ga ik de a65 met 98% kans toch niet kopen.
Ik gaf hem een kans, wetende dat hij minder bied dan de a77.. maarja, welke sony keus heb ik nu nog.. dat is alleen de a77.

Maar ehh wat jij wilt in jouw wensen onderin het bericht.. spatwaterdicht is enkel de a77 dan met de 16-50 lens..de rest van de wensen zit er ook zo'n beetje ruim in ( een set met lens is 1500 a 1600 euro.)

Ik heb gezien dat als je goed zoekt, dat nikons ook spatwaterdichte camera's bieden (zonder klapscherm dacht ik) voor onder de 1000 euro.

Wat zou het mooi zijn als we niet wakker hoefde te liggen van 400 euro extra..

Maar, van het oculair van de a57 schrok ik. De batterij van de a65 was leeg en helaas kon ik het oculair niet testen (zelfde zoeker als a77). Straks is dat ook schrikken... en wat dan te doen?
Dan moet ik de sony's afschrijven. In testen komt vaak als nadeel maar ook als voordeel de electronische zoeker naar boven. Dat nadeel hoort er eigenlijk niet te zijn.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012 16:53 
Lid
Fotografie

Ja ik heb de A77 kunnen testen, bij Media Markt, te Eindhoven :) Tja ik ben niet zo'n fan van een elektronische zoeker, geef mij maar een optische :)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012 18:47 
Moderator
Fotografie

Die electronische zoeker is gewoon wennen, ik heb de A55[die is helemaal klein, maar ik heb daar geen problemen mee] en ik denk dat de electronische zoeker van de A57 ongeveer gelijk is aan de mijne.
Ik zou geen optische zoeker meer willen, vind 't ook gewoon vreemd als ik door de optische zoeker van m'n Konica Minolta 5D kijk.
Voordeel van de elektronische zoeker is dat er veel informatie in kan worden weergegeven, zo gebruik ik bijna altijd 't waterpasje in de zoeker.
Een ander voordeel is dat je het in je zoeker ziet als je bijv. de belichting aanpast, ook daar maak ik dankbaar gebruik van.

Als ik een andere camera zou kopen dan zou ik twijfelen tussen de A57 en de A77.
De A57 heeft 16MP[andere sensor dan de A55] en de A77 heeft 24MP en de A57 schijnt o.a. daardoor ook beter met ruis om te gaan .
Aan de andere kant heeft de A77 meer AF-punten en schijnt dus ook sneller te focussen op bewegende dingen en laat ik actiefoto's van dieren en vogels nou net zo leuk vinden. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp