Het is 21 jul 2025 15:47

Auteur Eerste spiegelreflex camera.
 Eerste spiegelreflex camera.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2012 21:53 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en heb dit account aangemaakt omdat ik graag wat tips wil van de echte kenners.
Ik ben van plan mijn eerste spiegelreflex camera aan te schaffen, maar ik heb geen idee wat voor mij de beste camera is. Ik wil een camera die zonder allerlei moeilijke instellingen gewoon haarscherpe plaatjes schiet, zowel dichtbij als met een redelijke zoom. Het wordt dus waarschijnlijk een set met 2 lenzen. Mijn budget ligt rond de 600 euro voor de camera (dus excl. geheugenkaart, tas e.d.). Ik wil mooie foto's kunnen maken van de natuur, mensen en scherpe foto's maken van bewegende mensen/dingen.

Ik ben van plan om eventueel een cursus te gaan volgen, dus de camera moet wel mogelijkheden hebben voor de beginnende amateur fotograaf. Wat is de beste (soort) camera die ik kan nemen voor dit geld?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Astrid.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 okt 2012 21:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dan zou ik in jouw geval voor een iets ouder model spiegelreflex gaan met een paar fijne lenzen. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 okt 2012 22:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
:welkom op dit leerzame forum :)

BerichtGeplaatst: 03 okt 2012 22:15 
Lid
Fotografie

Je kunt met elke camera mooie foto's maken. Het probleem ligt vaak niet bij de camera, maar bij de fotograaf. Daarom is het goed te lezen dat je een cursus wilt doen :up

De zogenaamde kitlenzen zijn in het algemeen iets minder van kwaliteit dan de niet-kitlenzen, maar alle waar kent (zeker binnen de fotografie) zijn prijs. Dus.... staar je daar niet te blind op. Voor meer geld koop je betere spullen.

Het advies van Wendy kun je uiteraard opvolgen, maar dan zit je wel aan een tweedehands setje, terwijl een nieuw setje ook wel leuk is...

Het beste advies wat we je dan ook kunnen geven is: ga naar de winkel en pak een camera vast. Sommige modellen zijn groter, de andere zijn kleiner. Sommige modellen hebben een draaibaar scherm (als je dat wilt hebben, is het wel handig), anderen hebben knopjes op handige plekken.

Wil je geen buil vallen, dan kun je je gewoon beperken tot de grotere merken: Canon, Nikon en Sony. Van al deze merken zijn tweedehands ook genoeg spullen te koop. Van Canon en Nikon wat meer dan van Sony.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2012 22:18 
Lid
Fotografie

Ik ben het helemaal met je eens, Henry, maar heb je wel een nieuwe set voor 600 euro? Met wat mooie lenzen erbij?
Kan wel hoor, ik weet het niet. Ik gebruik nog steeds mijn oude 350D, maar dan wel met wat goede lenzen erbij. :)

BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 00:49 
Lid
Fotografie

ik denk dat je inderdaad als je tegen een leuke aanbieding aanloopt voor misschien 8oo euro een startende set kan aanschaffen.
natuurlijk heb je dan wel de kit lenzen zoals gezegd iets minder van kwaliteit maar voor de beginner uitstekend denk ik.
voor dit budget is het sowieso moeilijk betere lenzen nieuw te kopen.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 01:45 
Lid
Fotografie

Je zoekt een eenvoudig in te stellen camera.. Ik moet zeggen dat mijn sony a390 heel makkelijk is (makkelijker dan de duurdere versies).
Maar de a390 is er niet meer. Ik denk dat ik hem ga vergelijken met de beter ontwikkelde nieuwere a37.
Ik heb voor jou een kit gezocht om je een idee te geven.
Dat is een sony a37 met een 18-55 lens. Zo rond de 480 euro heb ik hem al gezien. Dan heb je nog geld over voor een telezoomlens van bijvoorbeeld 70-300 of een 55-200 die zo tussen de 130 euro en de 180 euro zitten.
Aanbevolen is wel altijd een extra accu. Origineel zijn die best duur, zo'n 60 euro kan maar zo. Deze zijn er ook in andere kwaliteit goedkoper (meestal bij webshops).
Het mindere is dat de grote electronicazaken vaak (het laatste jaar) geen sony spiegelreflexen hebben. Je moet dus even zoeken buiten BCC en Dixons.
Je vraagt gebruiksgemak, en die heb je bij sony.
Tweedehands minolta objectieven (lenzen) zijn vanaf 1988 te gebruiken, en zijn tweedehands vaak te koop op marktplaats (wel heel goed opletten wat je op MP koopt), maar ik heb er mooie minolta setjes weg voor 30 euro terwijl sony diezelfde lens nog verkoopt voor 230 euro.
Zijn klapschermpje is echt super in gebruik, om onder en boven je te fotograferen met goed zicht op het scherm.
Alle waar naar zijn geld.. pas bij 800 euro begint het weer allemaal net een echte stap beter te worden dan de 'rond de 500 euro' camera's.

De sony's kijken tegenwoordig wel door een electronische zoeker; dat is heel makkelijk maar ook wennen. Je kijkt dus niet meer door een glazen-zoeker zoals canon en nikon. Voordeel is dat je alle info en 'effecten' in het zicht hebt door het oculair en er zit geen klappende spiegel meer in waardoor hij heel snel gaat.

Een stap daarna is de a57, mocht je de 500 euro te goedkoop vinden voor camera+standaard 18-55 lens.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 08:10 
Lid
Fotografie

Wendy schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, Henry, maar heb je wel een nieuwe set voor 600 euro? Met wat mooie lenzen erbij?
Kan wel hoor, ik weet het niet. Ik gebruik nog steeds mijn oude 350D, maar dan wel met wat goede lenzen erbij. :)

Wendy, ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen :) Een nieuwe camera met 2 lenzen (ik neem aan 2 zoomlenzen: een van groothoek naar lichte-tele en een van lichte-tele naar volwaardige telelens) aanschaffen gaat nog een hele uitdaging worden. Als je met 600 euro op de tweedehandsmarkt gaat shoppen, dan kom je zeker met zo'n setje thuis. Je moet bij aanschaf wel letten op de status van de camera (let op het aantal gemaakte foto's en de uiterlijke staat van de camera) en de lenzen (hebben de lenzen geen krassen op het glas, functioneert het in- en uitzoomen nog goed en hoe zien ze er van buiten uit) .

Om je een indruk te geven van het aantal foto's wat je met een camera kan maken voordat de sluiter het gaat begeven (of je een kans hebt dat de sluiter het gaat begeven), hierbij de volgende link Uiteraard (...) gaan sluiters van duurdere bodies langer mee dan die van goedkopere.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 09:48 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

misschien je hier ook even voorstellen KLIK ;)

BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 13:53 
Lid
Fotografie

Nee joh, dat kost teveel tijd. Reageren op de reacties trouwens ook.
Een nieuw topic openen met "gezocht: een camera" is nog wel te doen...

BerichtGeplaatst: 11 okt 2012 09:19 
Lid

Als beginner zou je ook een 2e hands set kunnen overwegen (300-400) euro.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2012 22:56 
Lid
Fotografie

Volgens mij is Astrid alweer vertrokken of staat ze in de winkel en kan ze niet kiezen, waardoor ze zo lang wegblijft.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2012 10:09 
Lid
Fotografie

Alle begin is moeilijk (zowel fotograferen als op een forum bezig zijn) dus geef haar wat meer respijt!!

BerichtGeplaatst: 01 jan 2013 14:08 
Lid

Astridrijke schreef:
Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en heb dit account aangemaakt omdat ik graag wat tips wil van de echte kenners.
Ik ben van plan mijn eerste spiegelreflex camera aan te schaffen, maar ik heb geen idee wat voor mij de beste camera is. Ik wil een camera die zonder allerlei moeilijke instellingen gewoon haarscherpe plaatjes schiet, zowel dichtbij als met een redelijke zoom. Het wordt dus waarschijnlijk een set met 2 lenzen. Mijn budget ligt rond de 600 euro voor de camera (dus excl. geheugenkaart, tas e.d.). Ik wil mooie foto's kunnen maken van de natuur, mensen en scherpe foto's maken van bewegende mensen/dingen.

Ik ben van plan om eventueel een cursus te gaan volgen, dus de camera moet wel mogelijkheden hebben voor de beginnende amateur fotograaf. Wat is de beste (soort) camera die ik kan nemen voor dit geld?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Astrid.

Als ik jou was zou ik gewoon een goede compactcamera kopen, die heb je voor € 600 en daarmee heb je voldoende mogelijkheden en maak je waarschijnlijk veel makkelijker de foto's die jij wil!!!!

gr. Hub.

BerichtGeplaatst: 01 jan 2013 15:22 
Lid
Fotografie

Ik zou eerst die kursus gaan volgen met een geleend toestel en na de kursus kun je beter kiezen
Zou eens op de 2-handsmarkt kijken (kapaza, 2dehands enz....)

BerichtGeplaatst: 05 jan 2013 07:51 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Zou ze het druk met de cursus hebben :rof :foto

BerichtGeplaatst: 05 jan 2013 11:43 
Lid
Fotografie

Astridrijke schreef:
...ik ben nieuw hier en heb dit account aangemaakt omdat ik graag wat tips wil van de echte kenners....
...of ze is tot de conclusie gekomen dat hier op dit forum geen echte kenners zitten en zit ze nu gezellig op een andere plek wel tussen de kenners :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp