Ik vind de onbewerkte versie's er beter uitzien dan de bewerkte, ik denk dus dat er met bewerken iets fout gaat.
Je 1e foto toont kwa kleur, scherpte en helderheid beter dan de 2e, die is wat blauwer, fletser en minder scherp lijkt 't.
Zo ook je 3e foto, die kwa belichting en scherpte veel beter er uit ziet dan de 4e, die kwa belichting op 't randje zit en kwa scherpte ook een stuk minder is.
Maak je je foto's in RAW, of in JPEG?
Zelf maak ik m'n foto's zowel in RAW als in JPEG, zodat ik de belichting en witbalans eventueel nog aan kan passen in de RAW-bestanden, mocht dat niet helemaal goed zitten.
Zelf maak ik bijna nooit foto's binnen, maar bijna altijd buiten, waardoor je toch wat meer licht hebt en dus ook wat snellere sluitertijden, wat de kans op bewegingsonscherpte minder maakt......met 400mm. heb je natuurlijk ook veel eerder bewegingsonscherpte dan met 50mm.
Als je een foto opent op je pc zal ie waarschijnlijk niet echt scherp tonen, omdat ie gecomprimeerd wordt naar de grote van je scherm, ik kijk dan meest even hoe delen van de foto eruit zien op 50% van de ware grootte, dat ziet er dan gelijk een stuk scherper uit als de foto goed is.
Een foto die je verkleint moet je ook altijd wat naverscherpen in je bewerkingsprogramma, anders toont ie ook wat softer door 't verkleinen.
Maar ik denk dus dat je de 'fout' niet moet zoeken bij je camera en lenzen en ook niet bij jezelf als 't om fotograferen gaat......ik denk dat 't met bewerken te maken heeft, dus je moet 't wel bij jezelf zoeken, maar ergens anders dan waar jij dacht.