Ik maak nooit gebruik van een polarisatiefilter. Ook omdat ik er me nooit in verdiept heb, geen idee wat het doet.
Onthoud ook goed, de lens doet het werk. Met die D3200 kun je echt wel een lange tijd vooruit, dat is gewoon een prima camera. Ik fotografeer ook nog steeds met een 6 jaar oude camera als ik me niet vergis, maar het is vaak de lens die het grootste verschil in fotokwaliteit kan maken, ten opzichte van een upgrade van body.
Ik zit nu ook te kijken naar een nieuwe body, maar ik heb eerst een setje goed glas willen hebben. Qua glas zit ik het komende jaar wel goed, dus ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe body.
Maar ik had eerst een 18-200mm Sony lens, vorige maand heb ik een Tamron 17-50 lens gekocht. Maar dat maakt even verschil zeg! Verschillende lenzen maken vaak het grootste verschil in foto's. Nou is het natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto's maakt

.
Als ik jou was, zou ik komende paar maanden gewoon lekker veel fotograferen, proberen alles uit je set te halen, want die set is prima. De kitlens van Nikon is een hele sterke, er zijn zat fotograferen die daar hele mooie resultaten mee halen. Kijk, het zit zo. Jij kan nu een D800 met toplens kopen, maar jij maakt nog steeds de foto. Misschien dat hij qua kleuren en licht etc wat beter is, maar zolang jij geen goede foto kan maken met een instapcamera, zal dat met beter spul ook niet gebeuren. Veel oefenen dus, lekker eropuit, en genieten van deze prachtige hobby. Dan kom je vanzelf tegen of het wat voor je is, en zo ja, welk onderdeel je dan het leukste / interessantste / uitdagendste vindt

Bijvoorbeeld een statief, heb ik normaliter helemaal niet nodig. Nu merk ik dat ik die behoefte wel krijg, naarmate ik meer met portretfotografie en lange sluitertijdfotografie ga en wil doen. Maar macro's bijv. doe ik nog altijd uit de hand.
Als je veel binnen fotografeert, of op feesten etc, is inderdaad een betere flitser wel handig.