Het is 21 jul 2025 14:52

Auteur wat zou handig/leuk zijn om te kopen als beginner ? *nikon*
 wat zou handig/leuk zijn om te kopen als beginner ? *nikon*
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo mensen ik ben nieuw op dit forum.
ik heb sinds een weekje mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht.

Dit is mijn setje *Nikon D3200 18-55 VR Kit :

Fotografie

Ik ben benieuwt wat jullie me zouden aanraden :)

Alvast bedankt
MVG
Gerjan Lubbers

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:16 
Lid
Fotografie

Zaken die ik onontbeerlijk vind:

1) Statief
2) Opzetflitser
3) Circulair polarisatiefilter

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:24 
Lid
Fotografie

Circulair polarisatiefilter , wat is het precies ?
want ik heb wel een filter op men lens zitten nu :)

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:44 
Lid
Fotografie

Nouja.. ik kan je lukraak adviesen gaan zitten geven, maar wat vind je leuk in de fotografie?
Die 18-55 Nikkor is een prima lensje. Daar kun je heus wel een paar maanden mee vooruit als je fanatiek doorzet. Daarna kom je er gauw achter wat je leuk vind, en wat niet. Daarna kun je dan lenzen gaan bekijken etc, die meer geschikt zijn voor het type fotografie dat jij wilt uitoefenen. Zo kwam ik er bijv. achter dat ik macrofotografie geweldig vond, nu heb ik een macrolens gekocht. :)

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 19:59 
Lid
Fotografie

Goed advies Bas :up.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:02 
Lid
Fotografie

Ik sta ook achter het antwoord van Bas :up

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:06 
Lid
Fotografie

Ook ik sluit me aan bij het advies van Bas. Ieder advies dat je hier krijgt is heel persoonlijk. Dat zegt niks over jou. Zorg eerst dat je weet wat je leuk vindt en wilt. Dan kun je gericht vragen stellen en krijg je gericht advies. Dat schiet wel op.

Tweede advies. Er zijn honderden tutorials over fotografie, lenzen, technieken, fiters etc op YouTube te vinden. Een schat aan informatie is daar te vinden.

Veel succes en plezier met je set en laat snel wat foto's zien. Ook dan kun je gericht advies krijgen.

Arno

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:28 
Lid
Fotografie

Bas schreef:
Nouja.. ik kan je lukraak adviesen gaan zitten geven, maar wat vind je leuk in de fotografie?
Die 18-55 Nikkor is een prima lensje. Daar kun je heus wel een paar maanden mee vooruit als je fanatiek doorzet. Daarna kom je er gauw achter wat je leuk vind, en wat niet. Daarna kun je dan lenzen gaan bekijken etc, die meer geschikt zijn voor het type fotografie dat jij wilt uitoefenen. Zo kwam ik er bijv. achter dat ik macrofotografie geweldig vond, nu heb ik een macrolens gekocht. :)

Mee eens, echter door mij bovengenoemde zaken passen in nagenoeg elke sport van fotografie.
Alleen het polarisatiefilter is maatgebonden. Dikke kans dat als je deze passend koopt voor de kitlens, dat je bij een upgrade ook een nieuwe pola moet kopen.

Maar vergis je niet in mijn advies, ik zeg niet dat je ineens naar de winkel moet rennen om deze zaken te kopen. Want bij het verbeteren van je eigen skills ga je ook meer eisen aan de materialen stellen.
En dikke kans dat wanneer je fotograferen leuk vind, je ook vrij snel een upgrade van je body wilt.

Oh ja, een circulair polarisatiefilter: Wiki

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 21:56 
Lid
Fotografie

Ik maak nooit gebruik van een polarisatiefilter. Ook omdat ik er me nooit in verdiept heb, geen idee wat het doet.
Onthoud ook goed, de lens doet het werk. Met die D3200 kun je echt wel een lange tijd vooruit, dat is gewoon een prima camera. Ik fotografeer ook nog steeds met een 6 jaar oude camera als ik me niet vergis, maar het is vaak de lens die het grootste verschil in fotokwaliteit kan maken, ten opzichte van een upgrade van body.
Ik zit nu ook te kijken naar een nieuwe body, maar ik heb eerst een setje goed glas willen hebben. Qua glas zit ik het komende jaar wel goed, dus ben ik nu aan het kijken naar een nieuwe body.
Maar ik had eerst een 18-200mm Sony lens, vorige maand heb ik een Tamron 17-50 lens gekocht. Maar dat maakt even verschil zeg! Verschillende lenzen maken vaak het grootste verschil in foto's. Nou is het natuurlijk nog steeds de fotograaf die de foto's maakt ;).
Als ik jou was, zou ik komende paar maanden gewoon lekker veel fotograferen, proberen alles uit je set te halen, want die set is prima. De kitlens van Nikon is een hele sterke, er zijn zat fotograferen die daar hele mooie resultaten mee halen. Kijk, het zit zo. Jij kan nu een D800 met toplens kopen, maar jij maakt nog steeds de foto. Misschien dat hij qua kleuren en licht etc wat beter is, maar zolang jij geen goede foto kan maken met een instapcamera, zal dat met beter spul ook niet gebeuren. Veel oefenen dus, lekker eropuit, en genieten van deze prachtige hobby. Dan kom je vanzelf tegen of het wat voor je is, en zo ja, welk onderdeel je dan het leukste / interessantste / uitdagendste vindt :)

Bijvoorbeeld een statief, heb ik normaliter helemaal niet nodig. Nu merk ik dat ik die behoefte wel krijg, naarmate ik meer met portretfotografie en lange sluitertijdfotografie ga en wil doen. Maar macro's bijv. doe ik nog altijd uit de hand.

Als je veel binnen fotografeert, of op feesten etc, is inderdaad een betere flitser wel handig.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp