Het is 21 jul 2025 14:12

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Op stap met de 35mm
 Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 10:56 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gaan jullie wel eens op pad met 1 vaste lens.
Ben er over aan het denken om enkel met de 35mm in Budapest op pad te gaan.
Of ga ik daar spijt van krijgen?

mvg

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:04 
Lid
Fotografie

Wat wil je in Budapest fotograferen? :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:10 
Lid
Fotografie

Kan altijd met prime, maar inderdaad wat Bas zegt wat zijn je onderwerpen.

Als het mensen en straatbeeld zijn zou ik liever de 50mm of misschien de 85mm gebruiken. Voor architectuur en landschap zou een 12mm me meer in gedachten komen :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:20 
Lid

Bas schreef:
Wat wil je in Budapest fotograferen? :)

Geen idee!!
:dk

Zoveel mogelijk.
Gewoon de toerist uithangen,en niets speciaals.
Ik kijk wel wat er op mijn weg komt.
Een uitdaging is het wel,ik zal met "andere" ogen naar het onderwerp moeten kijken.

mvg

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:21 
Lid
Fotografie

Bij aanschaf van mijn nieuwe camera heb ik besloten om een goede standaard lens aan te schaffen. Het is uiteindelijk de 35mm lens geworden. Ik heb de groothoekzoom en de 50mm hiervoor ingeleverd. Ook de fisheye wilde ik verkopen, maar de mensen op marktplaats dachten dat ik er "vanaf moest" en boden zo laag dat ik deze speciale lens uiteindelijk lekker heb gehouden. Voor alle koopjesjagers: lekker :P

Het voordeel van een goede prime (en tevens standaard lens) is dat je meer aan fotograferen toe gaat komen in plaats van ook continue bezig te zijn met het nadenken over mogelijke lenswissels en dat je te lui gaat worden om een metertje extra te lopen of een creatieve oplossing te vinden. Kijk maar eens in de posts van 50mm-projecten. Men maakt met deze lens schitterende platen! Het kan dus wel!! Waarom dan niet tijdens een vakantie?

Het voordeel van een 35mm ten opzichte van een 50mm is dat beiden rond het standaard bereik zitten, de 35mm net onder en de 50mm er net boven. De 35mm levert je meer omgevingscontext op.

Vorige vakantie had ik slechts een 12-24mm en een fisheye mee. Ik heb het grootste deel van mijn vakantie (Amerika) gemaakt met de fisheye. Levert dit niet lelijke foto's op? Welnee! Het levert je gewoon andere foto's op.

Mijn advies: stel van te voren vast wat de sterke en zwakke punten zijn van de lens die je mee gaat nemen. Ik doel dan niet alleen op diafragma waarden & scherpte van de lens, maar ook lensfouten en welke composities mooie platen oplevert. Kijk vervolgens als je met de lens op stap gaat (of het nu 1 dag is of 1 maand) niet naar de zwakke kanten (bijvoorbeeld: jammer dat ik niet kan zoomen, of ik had eigenlijk hier een 400mm zoomlens bij me moeten hebben), maar concentreer je op de sterke punten.

Ik neem in de zomer ook alleen mijn 35mm lens mee.

:)

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:24 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Als het mensen en straatbeeld zijn zou ik liever de 50mm of misschien de 85mm gebruiken

Mendel, voor mij een groot misverstand. Kijk maar eens op Flickr bij de 35mm-groepen. Schitterende portretfoto's met, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven, iets meer context / omgeving. Juist die omgeving kan veel toegevoegde waarde leveren aan een portret :)
De 85mm is meer een studiolens en de 50mm is lekker goedkoop en retescherp, maar ik heb mijn conclusie getrokken: 35mm is mijn nieuwe standaardlens :D

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:25 
Lid
Fotografie

Ik ga eens bladeren, nooit te oud om eens uit de 'box' te kijken :)

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 11:33 
Lid
Fotografie

Voor architectuur zou ik voornamelijk met groothoek willen werken, zoals mendel zegt; 12mm.
Zelf bezit ik een 10-20 van sigma, zeer aan te raden en op MP voor ca 250 te koop.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 12:17 
Lid

De 35mm wordt op je D7000 wel een 50mm..... :proost

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 12:32 
Lid

Wat een dogma's en stigma's toch weer ;) :sar

Met een prime als enige lens, dwing je jezelf om eens anders te fotograferen, immers je hebt geen andere zoom dan alleen je voeten.... 35mm op volbeeld wordt als walkaround lens al jaren geprezen, op crop zit deze op 52,5mm inderdaad.

Toch is het absoluut aan te raden om eens alleen met een prime lens op stap te gaan, zelf heb ik ook meestal 1 lens op de body zitten, 28mm vind ik op crop een prettig bereik, maar dat is persoonlijk.

85mm is de geijkte portretlens, maar denk ook eens buiten de geijkte paden, je MOET niet doen wat ze zeggen, sterker nog, het kan juist veel leukere beelden opleveren om een keer tegen de richtlijnen in te gaan :angel

Neem een 18-55 kitlens mee en een 35mm prime, meer niet. In de stad is het erg leuk om met een 12-24 rond te lopen, maar het is een grotere uitdaging om alleen een prime mee te nemen.

Meestal heb ik op vakantie alleen een 20mm pancake mee, that's it, ik doe het er maar mee. (af en toe smokkel ik een kitlensje mee overigens, die ik in 10 procent van de gevallen gebruik).

Nu moet je jezelf niet te moeilijk gaan maken natuurlijk, als je net begint met fotograferen, of als je naar een locatie gaat waar je eens in je leven heen zult gaa, sleep dan SVP alles mee dat je hebt, die kans krijg je niet meer natuurlijk.

Als je echter 3 keer per jaar of ieder jaar op vakantie naar eenzelfde plaats gaat, kan het veel leuker zijn om het jezelf moeilijker te maken, je zult zien dat je anders gaat kijken, en gaat nadenken over je compositie, terwijl je anders klakkeloos aan de zoomring draait.

Have fun!
(en vergeet niet om op vakantie ook van het land te genieten zonder door de zoeker te kijken, dat heb ik fout gedaan in het begin, ik heb 80 procent van de vakantie door de zoeker meegemaakt en dat is ook niet echt bevorderlijk)

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 12:32 
Lid

Ik heb een 30mm F1.4 en dat bevalt heel erg goed, zoals mijn 50mm F1.7 dat ook doet. :) Op straat gebruik ik regelmatig mijn 17-70mm F2.8-4. De 70-200 F2.8 zit altijd in de tas....en de 10-24mm F3.5-4.5 ook...

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 15:10 
Lid
Fotografie

Ik ben op dit moment aan het sparen voor een 35mm... Maar dan meer als groothoek. Ik heb al een 50mm en een 85mm. Dit is echter wel op full frame. Ik zie dat jij een d7000 hebt. Dan gaat alles keer 1.5. 35mm wordt dus ongeveer een 50mm.
Dus als je hem op straat gaat gebruiken zou ik zeker de 35mm aanschaffen.
Het nadeel van een prime is dat je niet kan zoomen (duhh), hier zul je af en toe van gaan balen. Maar als je de foto's terug ziet ga je echt blij zijn met een prime!
Ik zou dus echt voor die 35mm gaan en alleen die mee nemen.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 19:02 
Lid
Fotografie

Xama schreef:
Beetje vreemde opmerking. Waar zie jij dan dogma's en stigma's :dk
Ter verduidelijking heb ik even de volgende teksten van Wikipedia geleend.

Dogma
Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
De term wordt binnen de religie beschrijvend gehanteerd, terwijl de benaming dogma buiten de religie vaak wordt gebruikt met een kleinerende ondertoon, refererend aan "gevestigde" concepten met een specifiek standpunt en daarmee met een bedenkelijke basis. Deze kleinerende ondertoon is nog sterker aanwezig in de term dogmatisch, die wordt gebruikt voor personen van wie wordt gemeend dat ze onbuigzame geloofsovertuigingen hebben en niet openstaan voor rationele argumenten. Dit gebruik van de term dogmatisch wordt ook aangetroffen waar overtuigingen in de maatschappij en het wetenschappelijk paradigma kritisch worden beschreven.

Stigma
Een stigma is een schandvlek of brandmerk dat aan een bepaald persoon wordt gekoppeld. Een stigma kan ook een vooroordeel zijn dat leeft bij een bevolkingsgroep.
In het Nederlands kent men het afgeleide werkwoord "stigmatiseren". Synoniem hieraan is het "brandmerken". Deze woorden worden gebruikt in overdrachtelijke zin.
Als men een bepaalde groep brandmerkt/stigmatiseert, dicht men die groep als geheel een bepaald negatief kenmerk toe. Het is voor de gestigmatiseerde groep, zoals het voor een gebrandmerkte onmogelijk is van het merkteken af te komen, zeer moeilijk om een stigma kwijt te raken. Stigmatisering vindt vooral plaats op het vlak van conflicten tussen bevolkingsgroepen. "Nederlanders" hebben het stigma gierig te zijn, "Belgen" zouden dom zijn, "allochtonen" profiteurs. Aan genoemde voorbeelden is te zien, dat stigmata soms ironisch, dikwijls echter kwaadaardig zijn.
Stigmatiseren is in de regel altijd subjectief. Dit ongemak brengt met zich mee dat de meeste stigmatiserende opmerkingen foute veronderstellingen over een groep of individu zijn. Het slachtoffer wordt immers altijd benadeeld als hij gebrandmerkt wordt door een ander; want het is moeilijk om invloed uit te oefenen tegen stigmatiserende opmerkingen. Brandmerken is altijd determinant en om die reden sociaal onverantwoordelijk gedrag. Het is een gevolg van twee andere sociale verschijnselen genaamd roddel en smaad.
Lepra-patiënten lijden vaak onder een stigma dat lepra een straf is van God, of van de goden, of van fouten in een eerder leven. Ze worden vanwege dit stigma (in dit geval een combinatie van ongegronde vooroordelen en de angst voor besmetting) nog steeds vaak uitgesloten uit de maatschappij en moeten dan leven in lepradorpen of leprozerieën. Soms ontstaat dan ook 'zelfstigma': een op dezelfde vooroordelen gebaseerd minderwaardigheidscomplex[1].

Xama schreef:
...Nu moet je jezelf niet te moeilijk gaan maken natuurlijk, als je net begint met fotograferen, of als je naar een locatie gaat waar je eens in je leven heen zult gaa, sleep dan SVP alles mee dat je hebt, die kans krijg je niet meer natuurlijk. Als je echter 3 keer per jaar of ieder jaar op vakantie naar eenzelfde plaats gaat, kan het veel leuker zijn om het jezelf moeilijker te maken, je zult zien dat je anders gaat kijken, en gaat nadenken over je compositie, terwijl je anders klakkeloos aan de zoomring draait
Je adviseert dus om maar alles mee te nemen en lekker klakkeloos aan de zoomringen te gaan draaien... :blink

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 19:18 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

het is een fotografische uitdaging om om het even welke prime lens mee te nemen als je waar dan ook naar toe gaat.

mocht je ooit op wildsafari gaan en een 10 mm. lens meenemen weet dan dat je de gaatjes in het gebit van een levende leeuw er niet op krijgt.

oftewel. je verstand blijven gebruiken kan nooit kwaad.

mensen die een vraag stellen als de jouwne weten meestal wel het antwoord op hun vraag.

oftewel een soort retorische vraag.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 09:16 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Je beperkt jezelf. Dat kan op 2 manieren uitpakken: het dwingt je anders te kijken en dus creatiever te werk te gaan. Maar je neemt er wel een risico mee dat je bepaalde beelden dus gewoon niet kunt maken. Ik zou dat op een vakantie niet gokken, tenzij je denkt er vaker te komen.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 18:59 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Ik ga eens bladeren, nooit te oud om eens uit de 'box' te kijken :)

Mendel, heb je al buiten de box gekeken?

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 20:33 
Lid
Fotografie

Xama schreef:

Meer dan de helft van de reacties zeggen exact het zelfde als wat jij zegt.. dus jij bent zelfs dogmatisch en stigmatiserend.. al moet ik zeggen dat met de reactie van Henry in ogen schouw nemend ik niet zou weten wat dat in deze context dan betekend.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 10 apr 2013 00:49 
Lid

Goede avond maltje.

Primes zijn indd een stuk scherper dan zoom lenzen en je krijgt er echt geen spijt van natuurlijk. Maar om op zo'n vakantie maar 1 lens mee te nemen zou niet direct mijn eigen keuze zijn. Waarom neem je niet een zoomlens mee. De eerste dag maak je gewoon de foto's die je wilt en laat je je niet weerhouden van maar 1 afstand te kiezen. De dag erna beperk je je eigen keuze door je zoom lens op 1 afstand te houden en daar de foto's mee te maken. Of je neemt een 35mm mee en zet die erop voor 1 dag. Stel dat je misschien spijt krijgt van de keuze om maar 1 afstand te gebruiken dan heb je altijd nog andere opties.

Zelf heb ik ook op mijn vakantie vorig jaar dit principe aangehouden en heb er veel plezier mee gehad. Heb 1 dag me gehouden aan maar 1 afstand te gebruiken en de dag erna gewoon zoomen. De dag daarna de zoom weer op een andere afstand gezet en gekeken wat daar allemaal mee mogelijk was.
Heb er veel lol mee gehad en het idee is zeker leuk en creatief.

Just an idea. Hopend je hiermee geholpen te hebben.

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 10 apr 2013 18:39 
Lid
Fotografie

Nadeel van RBeijers voorstel is dat de sterke kant van de 35mm mijns inziens het grote diafragma is, waarmee je een scherptediepte kunt realiseren die je nooit en te nimmer met je zoomlens kunt pakken :)

Op stap met de 35mm
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 22:26 
Lid

Gelukkig heb ik ook mijn 17-50 bij.
Groothoek is onontbeerlijk in een stad.

Mvg

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende