Het is 21 jul 2025 14:26

Auteur Tijd voor een stap verder ?
 Tijd voor een stap verder ?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2013 22:39 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste mensen,

Ik ben super vers hier op het forum, maar wil meteen aftrappen met een vraag in een topic.

Kort en bondig:
Raden jullie mij aan door te stappen naar een betere body?

De situatie is als volgt:
Ik fotografeer nu ongeveer 2.5 jaar met een Sony A290, leuk instap spiegelreflex cameratje met de bijbehorende kitlenzen (18-55, 55-200).
Het ding werkt, en ik maak er naar mijn mening leuke fotos mee!
Nou wil alleen het geval dat ik op mijn werk veel ervaring op doe met de D300s van Nikon, en we binnenkort overstappen op de D4.
Dit doet bij mijzelf ook een belletje rinkelen. Waar ik me namelijk aan stoor is dat de fotos die ik met mijn eigen camera maak vaak niet scherp op mijn laptop verschijnen. Uiteraard er van uit gaande dat ik zelf redelijk scherp kan stellen, maar je hebt scherp en scherp. Liever een kraak heldere lens dan een beest van een body is ook iets waar ik me 100% in kan vinden!
Daarbij wil ik eigenlijk een groothoek lens aanschaffen en wil ik kijken naar een polarisatie filter en me wil orienteren op een ND filter. Daarbij ben ik wel echt nog ontdekkend en beginnend en is het niet zo dat ik wekelijks op pad ga, omdat ik daar simpelweg de tijd niet voor heb.

Ik vind het zelf leuk om voornamelijk foto's van mijn omgeving (Reis) te maken, en probeer veel uit met HDR, landschappen en panorama's.

Nou denk ik dus, ik kan wel gaan investeren in een groothoeklens en dure filters, maar kan ik dan niet beter overstappen naar een betere body (liefst NIKON).. de investering is groter, maar aangezien ik die stap toch ooit ga maken, zit ik dan niet met filters en lenzen die ik daarna niet kan gebruiken.

Hoe zien jullie dit?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 apr 2013 23:06 
Lid
Fotografie

Ik ben het met je eens :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 07:19 
Lid
Fotografie

Ik fotograaf nu bijna anderhalf jaar met een Sony A330. Inmiddels heb ik daar een groothoek (Tamron 17-50 F2.8) bijgekocht, samen met een Tamron 90mm macro lens. Ik had al een 18-200 van Sony.
De lenzen die jij noemt, zijn qua scherpte niet optimaal. Weet niet of je dat door een duurdere body verandert.
Ik wil altijd eerst investeren in lenzen, en daarna in een body. Nu is dus het moment gekomen dat ik de overstap wil maken naar een Sony A77.
Maar da's ieder z'n keus.
Ik ben dus altijd van mening, eerst lenzen, daarna body.
Maar als je naar Nikon overstapt, kun je net zo goed gelijk een wat professionelere body aanschaffen. :)

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 07:55 
Lid
Fotografie

De set die je nu hebt, is inderdaad niet echt top notch.
Je geluk is, dat je deze set als kit hebt kunnen kopen, en ook weer relatief makkelijk als kit kan verkopen.
Je kan dus nog alle kanten op.

Als jij via je werk een goede D300s zou kunnen kopen, dan zou ik dat zeker niet laten... mits de prijs goed is. Dikke kans dat je ook nog wel wat objectieven kan overnemen, want sommige objectieven zijn niet geschikt voor fullframe (17-55 bijvoorbeeld)

Je kan zoals Bas zegt ook in goed glas investeren... ik denk dat je dan uit die A290 ook wel scherpe foto's kan trekken.

Het is maar waar je voorkeur ligt.
Ik kan je wel voorspellen, dat zodra je beter glas hebt; je ook een betere body wilt.

Mijn advies zou in deze zijn; Probeer de D300s van je werk over te nemen, met wat leuk glas erbij.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 09:23 
Lid
Fotografie

Bas schreef:
... Ik ben dus altijd van mening, eerst lenzen, daarna body...

Ligt er een beetje aan Bas.
Had tot voor kort een Canon 1000D, beter glaswerk (L serie) aanschaffen voor deze body had weinig zin. Daarom dus gekozen om een nieuwe body aan te schaffen en dan lenzen toe te voegen of te vervangen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 15:11 
Lid
Fotografie

Wilw, L-serie glas op een 1000D levert je ook daar scherpere foto's op. Ik ben het wel met je eens dat de investering in glas en de investering in body wel met elkaar in evenwicht moet zijn. Met andere woorden: ik snap wat je bedoelt :)

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 16:16 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Geslacht: Vrouw
misschien je eerst even voorstellen in dit topic KLIK en ook je profiel aanpassen voor iets meer info :)

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 16:41 
Lid

Bedankt voor de vlotte en uitgebreide reacties!
Ik snap de argumenten waarom een betere body geen betere foto's hoeft te betekenen wel degelijk goed.. alleen investeren in beter "glas" dat past bij een body waar je niet aan vast wil blijven.. is dat een goeie? In hoe verre ben ik dan Sony gebonden, want ik neem aan dat er geen lenzen zijn die op Sony en Nikon body's passen.
Helaas zit het overnemen van de D300s van de zaak er zeer waarschijnlijk niet in, ik oriënteer me al licht op een D90, hoewel de D300s natuurlijk in het professionele circuit zit. Prijs is natuurlijk ook zeker een kwestie, dus de opmerking over het verkopen van de Sony "kit" is ook misschien zo gek nog niet!
Lastigste dilemma voor een hobby fotograaf denk ik: "Is de verhouding investeren / rendement in orde op mijn niveau / gebruiksgedrag".

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 18:09 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Wilw, L-serie glas op een 1000D levert je ook daar scherpere foto's op. Ik ben het wel met je eens dat de investering in glas en de investering in body wel met elkaar in evenwicht moet zijn. Met andere woorden: ik snap wat je bedoelt :)

Gelukkig :DD

BerichtGeplaatst: 12 apr 2013 18:38 
Lid
Fotografie

Als je een up-grade naar de sony A77 zou doen kan je uw huidige lenzen nog gebruiken en dit is een super toestel voor +- 1000€, ook zou ik de aanschaf van een paar prime lenzen overwegen die zijn betaalbaar en lichtsterk een 50mm 1.4 bij voorbeeld. Wat scherpte betreft er is een zekere Scott Kelby photoshop goeroe die zegt dat je zonder statief geen echt scherpe foto kan trekken. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp