Het is 19 mei 2025 21:10

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Eerste camera... Welke?
 Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 00:06 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,
Ik ben nieuw in de fotografie wereld en na 3 jaar dromen 'ik wil écht gaan fotograferen' heb ik besloten dat het tijd is om het nou ook echt te gaan doen.
Maar dan ga je kijken naar een camera en er is zóveel!
Na een poosje rondkijken en zoeken ben ik uitgekomen bij de Nikon D3100 en de Canon 1100D... Mijn budget zit momenteel rond de 450 euro, de Nikon zit er net wat boven, de Canon ruim onder. Binnenkort, als ik word uitbetaald, word mijn budget dus wat hoger. Mijn ouders zullen waarschijnlijk gaan zeggen dat ik voor Canon moet gaan aangezien deze goedkoper is maar ik wil wel een beetje camera voor mijn geld en dus echt weten welke beter bij me zal passen...

Welke is het verstandigst om als eerste camera te kopen? Ik wil beginnen met het fotograferen van mijn paarden en concerten die ik bezoek.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 00:22 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Degenen die met Canon fotograferen zullen je waarschijnlijk Canon aanbevelen en degenen die met Nikon fotograferen zullen je denk een Nikon aanraden.
Daarom zeg ik: "kijk ook eens naar de Sony A58". :knip2

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 00:26 
Lid

Die van Sony is me iets te duur, voor mij zijn dat heel wat avondjes bij de albert heijn...

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 00:43 
Moderator
Fotografie

Ok, ik zag je budget van €450,- en dat de Nikon daar net boven zit......de A58 + 18-55mm. kitlens staat nieuw te koop voor €474,-, dus ik dacht dat dat redelijk bij elkaar in de buurt zat. ;)

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 08:20 
Lid
Fotografie

Gewoon naar de winkel gaan en de camera's even in de hand nemen. Degene die het lekkerst voelt, is voor jou het meest geschikt.
De camera's ontlopen elkaar niet zoveel. Lenzen zijn er in overvloed voor de 3 topmerken: Canon, Nikon en Sony.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 08:22 
Lid
Fotografie

Ik ben begonnen met een Canon, EOS 450D, dit soort series zijn 2 de hands heel voordelig te koop op 2 de hands sites, en nu ben ik dan ingelijfd bij Nikon, maar ik weet niet voor hoe lang, ik ben trouweloos :rof .
uitproberen wat lekker in de hand ligt is een betere optie, en kijken wat je je kunt permitteren, e=desnoods ga je eerst de specificaties vergelijken op het internet ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 09:11 
Lid
Fotografie

Persoonlijk zou ik toch bij Nikon of Canon blijven.
Vanwege meerdere redenen:

Optische viewfinder, in plaats van electronisch. (= helderder, en scherper)
Meer objectieven op de tweedehandsmarkt, en op de nieuwmarkt.
Beeldstabilisatie in het objectief, ofwel altijd maatwerk voor het objectief.

Ik zou echter wel naar de D3200 kijken.
Dit is het actuele instapmodel, met de nieuwste technieken vwb ISO gevoeligheid, en Megapixels.
Kit kan je kopen voor 465.

De D3200 maakt gehakt van de 1100D, omdat de 1100D al wat langer meegaat.
Canon heeft de 100D uitgebracht, maar deze zit dik boven je budget.

Wil je echter het meeste camera voor je geld, dan zou je naar de tweedehandsmarkt moeten kijken.
Veel camera's worden ver voor het einde van hun leven te koop aangeboden.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 09:29 
Lid
Fotografie

Denk ook aan de 2de -hands markt.....kijk op diverse website voor 2de hands camera
Ik heb mijne ook 2de hand gekocht....als ik ooit eens rijk wordt koop ik mij een betere; maar nu kan ik mij heel goed behelpen met mijn nikon d300(weinig ruis, en alle knopjes zitten eraan; maar dan zit je aan 800euro 2de-hands toch nog)

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 09:34 
Lid

Hoi Marleen,

Ik zat een half jaar geleden met exact hetzelfde dilemma.
Ben daarom naar een winkel gegaan, en heb (verrassend) voor een Sony (A37) gekozen.
Ten eerste omdat deze beter in de hand lag.
Ten tweede: omdat de verkoper mij vertelde dat ze elkaar kwalitatief niet veel ontlopen, maar dat de Sony door de SLT techniek sneller scherpstelt. Dat is o.a. een groot voordeel als je vaker rennende en fietsende kinderen fotografeert en filmt.
Nu ben ik erachter dat zoals hierboven al vermeld, de kwaliteit wel minder is.
Ik denk dat mijn volgende camera geen Sony meer zal zijn, tenzij ze de kwaliteit van de elektronische viewfinder de komende jaren weten op te krikken (is wellicht met de A58 al gebeurd).
Waar ik nu behoorlijk mee zit, is dat als je al weet dat je waarschijnlijk van merk over gaat stappen over een of twee jaar, je geen objectieven meer kunt kopen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 09:42 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
... maar nu kan ik mij heel goed behelpen met mijn nikon d300(weinig ruis, en alle knopjes zitten eraan; maar dan zit je aan 800euro 2de-hands toch nog)

Een Nikon D300 is al te koop vanaf een kleine 320 euro (voor 360 euro maak je meer kans) op Marktplaats. Neem er een kleine zoomlens bij en je bent helemaal "het mannetje". Tweedehands prijzen in NL zijn dus kennelijk een stuk goedkoper dan in BE :D

Nadeel van de D300 is dat de "handige knop" met voorgeprogrammeerde standen (sport, portret, landschap, amcro, etc.) niet aanwezig is. Je moet dus weten wat je wilt en hoe je dit wilt bereiken. Voordeel is dat het een schitterende camera is, waarvan de sluiter zo'n 150.000 clicks mee moet gaan (sommigen gaan iets eerder stuk, maar velen pas veel later).

Al met al: een tweedehands camera is zo'n slechte optie niet, maar daar moet je zelf wel gelukkig bij voelen.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 09:46 
Lid
Fotografie

er zit bar weinig verschil in.. Bij Nikon kun je er het ene mee en bij Canon het andere, maar als beginner zul jij het uiterste van zo'n camera niet snel gaan aanspreken..

Maar dan een vraag aan de Nikon kenners, heeft Nikon niet meer de goedkopere body's uitgerust met de scherpstel motor in de body of zo iets, zoals bij de D40, dit had toen als gevolg dat als je verder wilde naar andere body je objectieven onbruikbaar werden??

Ik zal naar de winkel gaan, en ze vast houden, paar klikje mee maken, en gewoon voelen en ruiken en vooral ook even likken aan de camera, om er achter te komen welke meer jouw smaak is. Ze ontlopen elkaar niet zoveel, je hebt kans dat de ene een jaar eerder is ontworpen, en zo doende net iets ouders is, maar ik maakte 6 jaar geleden meer dan prima foto's.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 10:26 
Lid
Fotografie

Tussen de D3200 en 1100D zit een wereld van verschil.
Zoals ik zei; de D3200 maakt gehakt van de 1100D.

Bij Nikon is het de trend om AF-S objectieven uit te brengen, ik geloof zelfs dat er geen non AF-S objectieven meer uit worden gebracht.
Dit zijn de objectieven die een ingebouwde AF motor hebben, en deze niet op de body hoeven te hebben.
Als je de oudere AF-D objectieven wilt hebben, dan heb je een body nodig met AF motor.
Dit is het geval als je objectieven tweedehands gaat kopen.

Ook derde partijen als Tamron en Sigma brengen eigenlijk alleen nog maar objectieven uit met een ingebouwde AF motor.

Kort gezegd; het ontbreken van een AF motor op de body is dus niet meer zo'n groot gemis als pak 'm beet 3 jaar geleden.

Nog even de genoemde camera's op een rijtje, op basis van sensor prestaties:
DxOMark

De D3200 is op bijna alle fronten het beste.
Dynamisch bereik. (de capaciteit om verschillen in contrasten vast te leggen)
Megapixels (hoewel alles boven 10 MP eigenlijk al voldoende is voor mooie platen)
ISO prestaties (de capaciteit om in slechte licht omstandigheden toch te presteren)

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 11:01 
Lid
Fotografie

TO vraagt om de d3100.. jah de 1D maakt ook gehakt van de 350D, maar daar was de vraag niet naar..

Daarnaast heb je alle camera's zelf geprobeerd, of ga jij uit van die teentjes?? want die slaan vaak niet heel erg op dingen, want ze gebruiken niet steeds de zelfde objectieven.. en juist daar zit het grote verschil..

Alle voordelen die jij noemt zijn leuk als je een top objectief erop zet, maar met de kitlens, zie je al die voordelen niet terug omdat het objectief de beperkende factor is..

Als een beter presterende camera niet lekker in de hand licht presteert die ook niet zo goed..

Ik zal als ik TS ws, wel gaan kijken naar de 2de hands markt.. en dan een stapje verder dan de 1100D maar eerder naar de 550D of 600D kijken.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 11:22 
Lid
Fotografie

Akkoord, maar TS zegt dat de D3100 voor 450 te koop is.
Voor 15 euro meer heb je dus een D3200.

En ISO prestaties zie je met een kitlens ook wel terug hoor.

Maar ook ik gaf al aan dat je op de tweedehandsmarkt het meeste camera voor je geld kan halen.
Je moet dan echter wel verstand van zaken hebben, en weten waar je naar moet kijken.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 11:55 
Lid
Fotografie

Ik ben even marktplaats ingedoken, om te kijken naar een mooi tweedehands toestel.
Als ik kijk naar meeste camera voor 't geld, dan denk ik dat je naar de volgende camera's zou moeten kijken.

Canon 50D. Op Marktplaats zonder objectief voor €375 te krijgen, een kitlensje kan je vor 75 en minder wel krijgen.

Nikon D300. Op Marktplaats zonder objectief voor €425 te krijgen. Voor een kitlens geldt hetzelfde.

Van Sony ben ik niet genoeg op de hoogte van de modelhistorie, maar er zullen vast genoeg leden zijn die een aanvulling op de twee bovenstaande body's kunnen doen.

De reden waarom ik bovenstaande body's gekozen heb, zijn:

(semi)Professional body's
Spatwater en stofdicht.
Hoge framerate van foto's per seconde
Magnesium body, simpelweg sterker dan kunststof.
Body's zijn iets groter dan de instap DSLR's , wat meestal prettiger vasthoud. (en beter stil kan houden)
Top display op de body, voor extra info.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:03 
Lid

Die van sony vond ik alleen voor 550 euro, vandaar dat ik dacht dat hij ver boven mijn budget zat... Maar zoals jullie allemaal al zeggen, voor tweedehands moet je wel weten waar je naar kijkt en dat weet ik dus (nog) niet aangezien ik net wil gaan beginnen... Daarom koop ik eerlijk gezegd (nog) niet liever tweedehands...

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:36 
Lid
Fotografie

Als je het liever bij nieuw houdt, dan kun je 2 dingen doen:
- nieuwe body en nieuwe kitlens
- nieuwe body en tweedehands kitlens

Een kitlens haalt bij de enthousiaste amateur geen enthousiaste reacties naar boven. Dit wil helemaal niet zeggen dat je er geen mooie foto's mee kunt maken, maar de enthousiaste amateur vind al snel dat hij/zij een betere lens nodig heeft. Vandaar dus optie 2.

Als je een nieuwe body koopt en een tweedehans kitlensje van MP, dan ben je wellicht nog iets goedkoper uit.

Als je voor optie 1 kiest (wat ik me goed kan voorstellen, want nieuw is toch lekker nieuw), dan is het voorstel van Bjornc nog lang zo gek niet. Persoonlijk zou ik die 15 euro extra er wel aan uitgeven.

Let er wel op dat je ook nog een geheugenkaartje nodig hebt (je hebt echt geen 16MB geheugenkaartje nodig, een kleinere kan ook) en mogelijk ook nog een tas om je camera in op te bergen. Kost hoe dan ook geld...

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:56 
Lid

Ik heb net op marktplaats naar de Nikon D300, Nikon D3200 en Canon EOS 50D gekeken... De eerste en laatste zijn me, zelfs tweedehands, echt te duur. Alleen de body begint al bij 375... De D3200 staat er maar een paar keer op en de meeste zijn van die goedkope sites die ik niet bepaald vertrouw...

Daarbij, het wordt mijn eerste camera, ik heb geen vaste baan aangezien ik nog op school zit (5havo) en dus een camera moet betalen van mijn avondwerk bij de Albert Heijn. Volgens mij zijn die twee cameras die ik in mijn OP noemde, prima cameras voor iemand die dus net begint enzo... Of zeg ik nu iets héél raars?

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:58 
Lid
Fotografie

Welke locatie/regio zit je? (exacte locatie niet nodig)
Dan kunnen leden wellicht een shop in jouw buurt aanraden.

Zaken als fotokonijnenberg bieden ook tweedehands aan, en dan zit je toch bij een betrouwbaar adres.

Maat van me heeft een collega die bij Refoto zijn D90 gekocht heeft.
Deze zaak bied uitsluitend tweedehands aan, met 3 maanden garantie.

Refoto

Als je de 50D daar ziet, kost 450 euro. Ik denk dat je er wel een leuke lens voor hetzelfde geld bij kan regelen. :D
Beetje zo van, 5Havo, weinig geld, eerste camera etc :up

-edit-
Zie helaas dat ie geen Canon objectieven te koop heeft nu.
Dan maar bovenstaande strategie toepassen op enkel de prijs :kauw

Laatst bijgewerkt door bjornc op 13 mei 2013 13:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Eerste camera... Welke?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 13:17 
Lid
Fotografie

Ik snap er niks van...
Op deze site zie ik een Nikon D3200 inclusief 18-55 lens voor 439 euro. Dit is 11 euro onder je budget.
Als je het geheugenkaartje en de tas gelijk meeneemt die in de aanbieding staan, dan ben je slechts 3 euro duurder uit: 453 euro dus :)

De Nikon D3100 met 18-55 lens is wel een stukje goedkoper. De combi-deal kost je dan 390 euro.

...maar als je liever de Canon neemt, vind ik het ook goed. Dan houd je in ieder geval nog geld over voor andere leuke dingen :)
De Canon 1100D kost je inderdaad veel minder (in een deal: zo'n 363 of 418 euro). Ik heb echter geen verstand van de lenzen, dus wellicht kan iemand anders daar iets zinnigs over zeggen.

De Canon 1100D is helemaal niet een slechte camera, net als de Nikon D3100. Zeker niet wanneer je dit gaat vergelijken met de foto's die uit een eenvoudige compact camera komen.
Aan de andere kant zijn er ook genoeg camera's en lenzen die beter zijn, alleen kosten die allemaal wel meer geld :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende