Het is 20 mei 2025 23:08

Auteur blauwe foto's met ND filter
 blauwe foto's met ND filter
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben in het bezit van een variabele ND filter van het merk Hama. 2 tot 8 stops als ik me niet vergis.
Vandaag heb ik die voor het eerst getest.. echter krijg ik een blauwe gloed over mijn foto's. Doormiddel van de witbalans als het blauw te verwijderen (dus daar naar geel te schuiven) krijg ik nog niet de juiste kleuren...

Wat doe ik fout ?

iso100, f/16, 30 seconde @50mm

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 21:51 
Lid
Fotografie

kun je wat meer over het filter vertellen.

hoe je er aan komt, wat er op staat etc.

mijn eerste gedachte is dat het geen neutraal filter is.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 21:54 
Lid
Fotografie

Hoi Frans, Hier het stukje van de website.

Hama Variabel Grijsfilter
Het Hama Variabel Grijsfilter is een variabel grijsfilter van ND2 tot ND400 en bestaat uit twee polarisatiefilters die over elkaar heen kunnen draaien, waardoor de mate van lichtdemping kan worden geregeld. Dit wordt veel gebruikt voor tijdopname voor bijvoorbeeld landschap- of waterval fotografie en in de videografie. Een enkel Variabel Grijsfilter van Hama kan dus een reeks van vaste ND-filters vervangen, waarmee het praktischer in gebruik is.

Het Hama Variabel Grijsfilter is gemakkelijk te gebruiken. Door aan de voorste ring te draaien, wordt er meer of minder licht doorgelaten. Een extra toepassing van een Variabel Grijsfilter is als zogenaamde "fader“, bij het filmen. Het begin van een scene kan ermee vloeiend vanuit "zwart“ worden ingedraaid en het einde vloeiend naar zwart toe worden afgesloten.

Overige eigenschappen: •Type: Variabel grijsfilter ND2-400
•Diameter: 58mm
•Glassoort: hoogwaardig objectiefglas
•Schroefdraad aan de voorkant: ja
•Dikte van de rand: 7mm

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 13:14 
Lid
Fotografie

Zo te zien treedt het effect niet op in de hoeken van het beeld, en zijn de hoeken ook veel lichter. Ik vermoed dat je tegen het "donker kruis" effect aangelopen bent.

Een vari-ND is meestal opgebouwd uit twee polarisatie filters op elkaar gelegd. Door de ene te verdraaien voor de ander, laat de combinatie ervan meer of minder licht door. Bij het volledig dichtdraaien van het filter (8-stops donkerder dus), treedt dit zogenaamde effect op, waarbij het beeld niet volledig donker wordt, maar in een soort kruis in het beeld.

Bij groothoek kan het effect eeder optreden (bijvoorbeeld al vanaf 6 stops of donkerder) als bij meer tele, maar uiteindelijk krijg je hier last van. De enige optie is dus het filter niet in zijn donkerste stand gebruiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp