Het is 19 mei 2025 14:44

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Licht en stabiel statief
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 21:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben me aan het verdiepen in een goed, licht en stabiel statief. Het liefst moet hij minder dan 1 kilo wegen want ik neem hem ook vaak mee tijdens wandelingen op bijvoorbeeld vakantie (dagtochten door de bergen).

Nu kwam ik carbon statieven van Sirui tegen van onder de 1 kilo, deze bijvoorbeeld.

Hebben jullie ervaring met het merk Sirui en hebben jullie misschien nog meer tips voor een goed, licht en stabiel statief? Eventueel om te bouwen naar monopod.

Laatst bijgewerkt door MarkSpeedmaster op 16 mei 2013 11:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 21:56 
Lid
Fotografie

Goed, licht en stabiel kan wel worden gecombineerd n een statie, maar dan betaal je simpelweg de hoofdprijs..... en die hoofdprijs kun je dan afhalen bij een van de gerenormeerde merken (Gitzo, Manfrotto, ...). Het feit dat je niet naar de topmerken kijkt, geeft in mijn ogen aan dat je al concessies doet aan je uitgangspunten :)

Uiteraard ligt er een relatie met de apparatuur die je op het statief wilt plaatsen.

Update: enkele typefouten verwijderd

Laatst bijgewerkt door Henry op 16 mei 2013 19:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 22:04 
Lid
Fotografie

Die consessies heb ik vooralsnog niet echt gedaan maar ik heb in beginsel vooral naar een laag gewicht gezocht. En dat bracht me bij Sirui .... :)

Maar hebben de gerenomeerde topmerken die jij noemt ook statieven van onder de 1 kilo? Uiteraard is m'n budget niet onbeperkt maar ik verdiep me meestal eerst in wat er te koop is en bepaal aan de hand daarvan wat ik er aan uit ga geven .... :D

Over de apparatuur die er onder andere op gaat komen is een 600D met Canon 18-135 IS of Canon 70-300 IS USM. Wat er in de toekomst nog op gaat komen heb ik nog geen echte plannen voor.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 22:19 
Lid
Fotografie

Ik ben persoonlijk nogal gecharmeerd van de gitzo-statieven.
Als je hem soms mee wilt nemen en op de groei wilt hebben, dan de 3-serie. Kan een mooie 300- of 400mm lens dragen + een stevige camera.
Als je gaat voor de vakantie (en je hebt de aanschaf van een apart statief voor over) dan de 2-serie of de 1-serie, afhankelijk van het te dragen gewicht. Eerlijk gezegd denk ik dat je al snel bij een 2-serie uit komt.

Het tweede cijfer moet een 5 zijn (staat voor carbon), het derde cijfer kan een 3 of een 4 zijn. Dit cijfer staat voor het aantal segmenten. Het vierde cijfer is het versienummer. Een 0 als er nog geen upgrades zijn geweest, een 1 als er een eerste upgrade is geweest, een 2 als... etc.

Al met al: een 354x of een 254x of wellicht een 154x, want ik zou persoonlijk een 4-segment statief nemen i.v.m. de kortere lengte.

Oh ja, gewicht.
1-serie: 1 kg
2-serie: 1,3 kg
Uiteraard zonder kop...

Update:
Ik heb even gezocht op het internet naar recensies over de sirui. Blijkt ook een goed statief te zijn. Meningen zijn verdeeld...

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 08:21 
Lid
Fotografie

Ben zelf aan het rondkijken, maar heb het budget nog lang niet rond.
Maar tot dusverre heb ik mijn oog op deze laten vallen: 3 Legged thing Brian Evo 2
1.6kg inclusief Balhoofd.
Klein op te vouwen.
Sterk genoeg voor zware combinaties.
En een maximale hoogte van ruim boven 2 meter is ook ongekend.

Komt ook goed uit tests.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 09:08 
Lid
Fotografie

Let goed op het draagvermogen: De meeste fabrikanten geven een draagvermogen op voor een statief. Dat is dan ook het draagvermogen en niet meer dan dat. Als er een draagvermogen van 5 kilo wordt opgegeven, dan zal dat statief het begeven als er een camera + objectief + statiefkop van 6 kilo wordt opgezet. Voor stabiliteit hoort het draagvermogen van het statief minimaal 3 keer het gewicht van je camera, objectief en statiefkop te zijn.

Uiteraard zijn er redenen om hier vanaf te wijken, bijvoorbeeld omdat je het statief niet veel gaat gebruiken en om voor die enkele keer...

:)

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 12:07 
Lid
Fotografie

Als ik dan kijk naar de Sirui T-1204X Traveller Statief en het opgegeven draagvermogen van 10kg dan zou die goed stabiel moeten zijn als ik m'n 600D (570gr) + 70-300 (630gr) erop zet met eventueel nog een statiefkop erbij.

@ bjornc :

Persoonlijk vind ik 1,6 kg incl kop al te zwaar. Met wandelen in de bergen gaat er al genoeg mee dus alle gewicht wat ik op een goede manier kan besparen is mooi meegenomen. Ik voorzie namelijk dat als ik m'n statief toch wat aan de zware kant vind voor een bepaalde wandeling dat ik hem dan thuis zal laten, en dan heb ik er nog niks aan .... :D

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 12:11 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Henry schreef:
Voor stabiliteit hoort het draagvermogen van het statief minimaal 3 keer het gewicht van je camera, objectief en statiefkop te zijn.

Uiteraard zijn er redenen om hier vanaf te wijken, bijvoorbeeld omdat je het statief niet veel gaat gebruiken en om voor die enkele keer...

Behalve als je een monopod gebruikt die je tot aan de helft de grond in mept met een rubber hamer... :D ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 12:26 
Lid
Fotografie

Wat niet duidelijk wordt is waarvoor je hem gaat gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat je bij lange sluitertijden in de nacht etc, of bij fanatiek macro fotografie een zeer stabiel statief nodig hebt.

Maar je moet je bedenken dat niet alleen het gewicht meedingt in het meezeulen de berg op.. Ook het formaat is dan van belang, past het statief niet in je tas, dan zal je dus 1 kilo aan je tas moeten laten bungelen, of loop je er mee in je hand.

Wil je lange sluitertijden, dan kun je ook heel goed zelf een stellage maken als je op de berg bent, door middel van wat stenen en een degelijk tafel statief, klein licht en goedkoop.

Wil je macro fotografie dan wordt het allemaal wat lastiger, dan moet je een heel goed statief hebben. Maar dat verwacht ik niet gezien de objectieven die je bezit. Wil je gewoon wat extra stabiliteit bij random foto's, dan is met jouw objectieven een stevige monopod eigenlijk meer dan voldoende.

Je hebt geen 500mm, en met een 70-300 IS USM, is op een normale dag prima uit de hand te fotograferen.

Ik denk dat je een goede en lichte monopod sneller in je tas steekt dan een statief, het is best wel een heel apparaat zo'n statief. Ik heb vaak zat dat ik dacht ik neem mijn statief mee voor panorama's, vogels heel ver weg etc.. Maar dat ik het teveel gedoe vindt om tijdens een wandeling het statief te pakken, een foto te maken van een weggevlogen vogel en alles weer in te pakken.

Dus bedenk je waarom je perse een 3poot wilt hebben die ultra ligt is.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 12:36 
Lid
Fotografie

Helemaal eens met Niels.

Wat ik op het internet regelmatig tegenkom is de opmerking dat goedkoop = duurkoop is, maar is een Gitzo dan de enige juiste koop? Deze stelling gaat niet alleen voor statieven op, maar ook voor bijna alles wat je kunt kopen. De keuze wordt echter bepaald door meer factoren, waaronder het beschikbaar budget, het gebruiksdoel en de gebruiksfrequentie. Als je een statief zelden gebruikt en je keuzes moet maken waar je je geld aan uitgeeft, dan kan ik me goed voorstellen dat je concessies doet en mogelijk leidt dit in de toekomst zelfs tot een upgrade...

Zelf heb ik nu een goedkoop Velbon driepoot statiefje, wat me helpt in geval ik een statief nodig heb, en een stevig eenpoot statief van Manfrotto met een goede kop en een extra vergrendeling zodat de camera niet per ongeluk van de kop los kan komen. De driepoot gebruik ik misschien 4 keer in het jaar (voornamelijk omdat ik een foto maak voor een maandopdracht), de eenpoot gebruik ik wekelijks. Ik maak veel sportfoto's (van mijn kinderen) en de camera + lens hebben inmiddels een behoorlijk gewicht bereikt. Ik vind dat extra hulpje dan wel handig. Ik had in het verleden (omdat ik het verschil op het internetplaatje niet zag) per ongeluk het te stevige (zware) eenpoot statief genomen van Manfrotto, maar door mijn camera upgrade ben ik er nu wel content mee.

De opmerking dat het draaggewicht minimaal een factor 3 dient te zijn van het gewicht van camera, lens en kop ben ik meerdere keren tegengekomen op het internet, waarna ik dit maar "als een goede richtlijn" voor mezelf zou hanteren, maar dit heeft uiteraard een sterke relatie met het gebruiksdoel, de gebruiksfrequentie en de situaties waarin je het statief wilt gaan gebruiken.

De richtlijn dat het draagvermogen minimaal 3x het gewicht moet zijn van camera + lens + statiefkop werkt denk ik in alle omstandigheden, ook in die omstandigheden waarbij jij en ik misschien niet eens naar buiten gaan om een foto te maken... Wat ik maar zeggen wil, is dat je ook goed je eigen situatie in de beslissing mee moet laten wegen.

Zoals Niels aangeeft vraagt macro veel meer om stabiliteit dan portretfotografie of een landschapsplaatje. Bij sportfotografie zie ik nauwelijks fotografen met een driepoot worstelen. de statieven voor portretfotografie in de studio zijn degelijk en zwaar (je hoeft er immers niet mee te sjouwen).

Update: typefout verwijderd

Laatst bijgewerkt door Henry op 17 mei 2013 07:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 00:04 
Lid
Fotografie

Ik wil TS natuurlijk niet de lol van een nieuw statief ontnemen. Maar als ik zie dat je rond de 300 kijkt, kun je voor het zelfde bedrag een goed (zwaar) statief kopen, en een monopod onder de kilo.

Een zwaar statief heeft ook een voordeel, het is namelijk in de regel stabieler.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 00:29 
Lid
Fotografie

een statief is het onder geschoven kindje.

maar o zo belangrijk.
moet zeggen dat ik nooit zonder weg ga!

waarschijnlijk als je het juiste statief voor jouw situatie koopt.
kan je een maand later je wel voor je kop slaan waarom je dat niet eerder gedaan hebt.

echter is er ook een hoop troep tekoop waar je niks aan heb.

heb nu een statief waar je kan kiezen wat de hoek is van de poten tov de midden kolom.
dit was voor mij een eyeopener. je wil niet weten hoeveel stabieler je statief wordt als je de poten breder uit kunt zetten !!! mits je de ruimte hebt natuurlijk.

grt
Maurice

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 08:03 
Lid
Fotografie

Ik ben het met je eens dat als je veel met lange sluitertijden experimenteert, dat een statief onmisbaar is. Voor landschappen en architectuur is een statief ook een erg handig instrument. Je kunt immers je compositie in alle rust bepalen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wel statief je hebt Maurice?

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 23:29 
Lid
Fotografie

oh niks bijzonders hoor een manfroto.

heb op de benen 2 keuzes normaal of breed uit.
zeg maar 30graden of 45 graden <== gokje
naast stabieliteit ook erg handig voor heuveltjes ;)

heel soms leen ik een sachtler V15 van mijn baas.
maar die is voor de particulier onbetaalbaar en natuurlijk eigenlijk een videostatief.

o ja en niet te vergeten een monopod.

grt
Maurice

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 23:38 
Lid
Fotografie

OOk ik de Manfrotto. 055XPROB. Voor mijn inkomen (nul dus) een pittige investering, maar god wat is dat ding het waard. :)

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 13:42 
Lid
Fotografie

Niels schreef:
Ik wil TS natuurlijk niet de lol van een nieuw statief ontnemen. Maar als ik zie dat je rond de 300 kijkt, kun je voor het zelfde bedrag een goed (zwaar) statief kopen, en een monopod onder de kilo.

Een zwaar statief heeft ook een voordeel, het is namelijk in de regel stabieler.

Bedoel je te zeggen dat je van mening bent dat je voor rond de €300 niet echt een goed, licht en stabiel statief kan kopen? Ik zoek bewust naar een licht en toch stabiel statief omdat ik hem ook tijdens de wandelvakantie's wil menemen :) Mijn wandelrugzak heeft genoeg mogelijkheden om er een statief aan te hangen zonder dat deze gaat bungelen, dus dat is het probleem niet :)

Waarvoor ik het statief wil gaan gebruiken? Voor oa landschapsfotografie en avond- en/of nachtfotografie of een combi hiervan. Ik ben geen professional dus ik hoef niet het allerbeste van het allerbeste en ik ga het statief ook zeker niet dagelijks gebruiken, misschien zelfs niet wekelijks. Maar als ik hem gebruik wil ik wel een goed stabiel statief hebben die dus goed mee te nemen is met wandelen.

@ Maurice :

Bij het Sirui statief kan je de poten ook onder verschillende hoeken zetten en dat lijkt me inderdaad erg handig in de bergen.

@ Henry : Waar heb jij die review gelezen van Sirui?

Ben ik nog steeds benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met Sirui?

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 18:02 
Lid
Fotografie

Mark, als je zoekt op:
- review Sirui
- Sirui vs Gitzo
vind je een aantal artikelen over de Sirui

De test tussen een aantal statieven die ook uit de resultaten van de google-actie hierboven komt, waaronder tussen de Gitzo en de Sirui, vind je hier. Een PDF met details kun je nog aanklikken. Anders vind je ook hier nog wat meer details.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 18:39 
Lid

Ik heb recentelijk een nieuwe tripod gekocht bij Cameranu.nl.

MEFOTO A0350Q0T (Made by Benro)

weegt 1.2 kilo. Kan 4 kilo hebben. Nu voor 119,-
Ingeklapt is dit statief maar 31.5cm lang en past dus mooi in een koffer.

Op de bovenverdieping had ik eerst naar een ander merk gekeken. Schitterend ding.
Carbon. Superlicht en stabiel..maar rond de 600 Euro.

Ik heb mijn statief tot nu toe slechts een paar keer gebruikt en hij voldoet prima voor die incidentele foto waarbij statief nodig is.

De Mefoto werd ook sterk aangeraden door de meneer van de Pro afdeling.

Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 19:10 
Lid
Fotografie

Er is genoeg positiefs te vinden over Sirui. Het bedrijf heeft hiervoor voor grote merknamen geproduceerd en brengt sinds enkele jaren statieven onder eigen merknaam op de markt.

Hier een filmpje van een twee in één.

Nog wat weetjes:

- Allereerst wordt elk statief, voordat het de fabriek verlaat, uitgebreid getest. De meeste merken volstaan met regelmatige steekproeven, zo niet Sirui. Elk afzonderlijk statief doorgaat een uitgebreide kwaliteitscontrole.

-De Sirui fabriek heeft twee ISO – standards op haar naam mogen zetten: ISO9001 en ISO14001. Dat wil zeggen dat alle bedrijfsonderdelen werken volgens de beste kwaliteits- en duurzaamheidsvoorschriften.

-U krijgt zes jaar garantie op alle onderdelen van het statief.

Slechte reviews ben ik (nog) niet tegen gekomen.
Zelf gebruik ik zelden tot nooit m'n drie- of éénpoot :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Licht en stabiel statief
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 21:44 
Lid
Fotografie

MarkSpeedmaster schreef:
Niels schreef:

Bedoel je te zeggen dat je van mening bent dat je voor rond de €300 niet echt een goed, licht en stabiel statief kan kopen? Ik zoek bewust naar een licht en toch stabiel statief omdat ik hem ook tijdens de wandelvakantie's wil menemen :) Mijn wandelrugzak heeft genoeg mogelijkheden om er een statief aan te hangen zonder dat deze gaat bungelen, dus dat is het probleem niet :)

Waarvoor ik het statief wil gaan gebruiken? Voor oa landschapsfotografie en avond- en/of nachtfotografie of een combi hiervan. Ik ben geen professional dus ik hoef niet het allerbeste van het allerbeste en ik ga het statief ook zeker niet dagelijks gebruiken, misschien zelfs niet wekelijks. Maar als ik hem gebruik wil ik wel een goed stabiel statief hebben die dus goed mee te nemen is met wandele

Ik weet te weinig van statieven om te beweren dat je dat voor 300 niet kunt vinden. Wel weet ik dat mijn eigen ervaring is dat ik hem niet pak, omdat als ik aan het wandelen ben geen zin en tijd heb om hem te pakken. Voro nacht fotografie kun je heel vaak ook wel af met een tafel statief, zet je die op eenr ots of zo, dan kun je prima's foto's maken. voor landschappen heb je in de regel geen 3 poot nodig.

Als je dan tijdens je wandeling moet stoppen omdat je het statief moet pakken, denk ik dat je dat heel gauw overslaat. Tenminste dat is mijn ervaring.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende