Helemaal eens met Niels.
Wat ik op het internet regelmatig tegenkom is de opmerking dat goedkoop = duurkoop is, maar is een Gitzo dan de enige juiste koop? Deze stelling gaat niet alleen voor statieven op, maar ook voor bijna alles wat je kunt kopen. De keuze wordt echter bepaald door meer factoren, waaronder het beschikbaar budget, het gebruiksdoel en de gebruiksfrequentie. Als je een statief zelden gebruikt en je keuzes moet maken waar je je geld aan uitgeeft, dan kan ik me goed voorstellen dat je concessies doet en mogelijk leidt dit in de toekomst zelfs tot een upgrade...
Zelf heb ik nu een goedkoop Velbon driepoot statiefje, wat me helpt in geval ik een statief nodig heb, en een stevig eenpoot statief van Manfrotto met een goede kop en een extra vergrendeling zodat de camera niet per ongeluk van de kop los kan komen. De driepoot gebruik ik misschien 4 keer in het jaar (voornamelijk omdat ik een foto maak voor een maandopdracht), de eenpoot gebruik ik wekelijks. Ik maak veel sportfoto's (van mijn kinderen) en de camera + lens hebben inmiddels een behoorlijk gewicht bereikt. Ik vind dat extra hulpje dan wel handig. Ik had in het verleden (omdat ik het verschil op het internetplaatje niet zag) per ongeluk het te stevige (zware) eenpoot statief genomen van Manfrotto, maar door mijn camera upgrade ben ik er nu wel content mee.
De opmerking dat het draaggewicht minimaal een factor 3 dient te zijn van het gewicht van camera, lens en kop ben ik meerdere keren tegengekomen op het internet, waarna ik dit maar "als een goede richtlijn" voor mezelf zou hanteren, maar dit heeft uiteraard een sterke relatie met het gebruiksdoel, de gebruiksfrequentie en de situaties waarin je het statief wilt gaan gebruiken.
De richtlijn dat het draagvermogen minimaal 3x het gewicht moet zijn van camera + lens + statiefkop werkt denk ik in alle omstandigheden, ook in die omstandigheden waarbij jij en ik misschien niet eens naar buiten gaan om een foto te maken... Wat ik maar zeggen wil, is dat je ook goed je eigen situatie in de beslissing mee moet laten wegen.
Zoals Niels aangeeft vraagt macro veel meer om stabiliteit dan portretfotografie of een landschapsplaatje. Bij sportfotografie zie ik nauwelijks fotografen met een driepoot worstelen. de statieven voor portretfotografie in de studio zijn degelijk en zwaar (je hoeft er immers niet mee te sjouwen).

Update: typefout verwijderd