Het is 18 mei 2025 18:22

Auteur Advies voor een nieuwe camera?
 Advies voor een nieuwe camera?
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 11:51 
Lid
Offline op het foto forum

Goedendag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb absoluut 0 verstand van fotograferen. Tot nu toe heb ik altijd een redelijke simpele digitale camera van Olympus gehad, maar die is vorige zomer kapot gegaan. Eigenlijk ben ik nooit echt enthousiast geweest over de kwaliteit van de foto's, maar dat ligt voor een (groot) gedeelte ook aan mijn kwaliteiten als fotograaf.

Nu wil ik een nieuwe camera gaan aanschaffen. Deze mag best een duurdere prijsklasse zijn. Op dit moment heb ik een maximumbedrag van 500 euro in gedachten, maar als ik met iets meer erbij een beter toestel heb, neem ik dat zeker mee in de overweging.

Waarvoor wil ik het toestel gaan gebruiken? Dat is voor mij puur en alleen voor vakantie. Ik wil vooral gebouwen en landschappen fotograferen, maar dieren en mensen (festivals) zullen ook voorbij komen. Ook temperatuur verschillen zullen aan de orde komen.

Volgend jaar staat een vakantie naar Japan gepland, maar wil bijvoorbeeld ook naar Egypte en de Noordkaap in Noorwegen. Veel verschillen dus.

Mocht een camera ook geschikt zijn om onderwater mee te fotograferen is dat een pré, maar zeker geen vereiste.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 11:54 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Heb je een spiegelreflex in je hoofd, of een compactcamera?
Bij een spiegelreflex geldt: de camera is leuk, maar goed glas hebje ook nog nodig. :)
Dus dan kom je niet heel ver met € 500 denk ik, mogelijk een leuk instapmodel camera en objektief. :)

Daarnaast is het belangrijk te onthouden dat je voor mooie foo's niet genoeg hebt aan ene goede camera; het kost vooral inspanning om je camera goed te leren gebruiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 11:57 
Lid

Geslacht: Man
Hallo Barry,

ik zou naar een spiegelreflex uitkijken. Alle merken hebben wel een model van op of rond die prijs. Maar die steek je weer niet in je kontzak, dus het is even wat je handig vindt op je vakanties vooral. Door de grotere sensor is de kwaliteit van een spiegelreflex bijna altijd beter dan andere digitale camera's.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 12:07 
Lid
Fotografie

Als je niet dol bent op fotograferen, maar toch hele nette foto's wilt maken, kun je voor dat geld een goede compactcamera kopen.
Als je een spiegelreflex koopt, zit je oook weer vast aan goed glas kopen.

Leren werken met een spiegelreflex is toch ook weer wat ingewikkelder dan een compact.

Dus nicoz ik begrijp niet goed waar je op dit moment op baseert dat Barry een spiegelreflex moet gaan zoeken. Zeker niet omdat hij niet laat doorschemeren dat dit nou een grote hobby gaat worden.
Voor € 500 heb je echt geen goed glas en een nieuwe camera... Je hebt dan een kitlensje. :)
En je gaat een leerproces aan.
Tenzij Barry dat natuurlijk leuk lijkt! :D

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 12:36 
Lid
Fotografie

Als je alleen de camera op vakantie gaat gebruiken, dan zou ik een compact camera aanschaffen. De bekende merken hebben diverse modellen die niet veel van elkaar verschillen. Je hebt zelfs modellen waarvan je de lens kunt vervangen. Ik heb niet zoveel verstand van compact camera's, maar wellicht kan iemand anders daar zijn licht over laten schijnen. :)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 12:37 
Lid

Gemini, omdat Barry aangeeft vooral gebouwen en landschappen en dieren te fotograferen, mijns inziens maak je de betere foto's met DSLR Spiegelreflex kun je altijd uitbreiden door de lenzen in loop der tijd aan te schaffen, je hebt niet meteen 4 lenzen nodig om te kunnen beginnen.
Je hebt ook gelijk Gemini, ik ging er vanuit dat iemand die zich op een forum als dit meld, per definitie voor de uiteindelijk beste kwaliteit wil gaan, maar dat ligt niet zo eenvoudig.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 12:39 
Lid
Fotografie

De meesten die dit soort vragen komen stellen zie je niet meer terug. Wat uiteraard niet wil zeggen dat Barry daartoe behoort!! :D

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 12:48 
Lid
Fotografie

Je ziet inderdaad vaker dat degene die in zijn eerste post een camera-aanschaf-vraag stelt, de 10 postings niet haalt op dit forum. Hoeft uiteraard niet op Barry te slaan :)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2013 22:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je gaat dus heel veel geld uitgeven aan verre vakanties. En dan "maar" 500 euri aan een camera :wacko ? Je hebt al een negatieve ervaring met een net niet camera. En ik lees wel dat je veel wilt van je camera. Voor mij gaat eea niet echt samen. Uiteindelijk gaat het om keuzes maken. Ga eens met een vriend of vriendin mee die fotografie als echte hobby heeft. Bespreek je vragen met hem/haar. Ga eens langs bij een echte fotozaak. Neem een lidmaatschap op een fotoblad of koop er eens een paar. Kortom doe je voorwerk en maak je mind op. Dan weet je ook je vragen beter te stellen en toe te spitsen op wat je echt wil doen met je camera. En of en hoeveel geld je voor een camera en glas of meerdere wilt uitgeven. Een beslissing nemen is nu veel te vroeg volgens mij....Eerst een beetje verstand er van krijgen...Veel succes! :foto

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 17:47 
Lid

Bedankt voor de reacties en tips iedereen!
Ziet er naar uit dat de 500 euro die ik in gedachte had aan de lage kant is voor een echt goede camera.

Ik betwijfel of fotograferen echt een grote hobby gaat worden, maar ik zal zeker meer tijd gaan stoppen om te leren fotograferen.

Of ik op het forum terugkom weet ik nog niet. Zelf hoop ik van wel, maar dat ligt eraan hoe leuk ik het foto's maken ga vinden.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 17:51 
Lid
Fotografie

Je zit nu aan je tweede berichtje...

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 21:32 
Lid
Fotografie

Ik zeg: goeie compact, zit soms zelfs een cursusje bij... :)

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 21:35 
Lid
Fotografie

Als ik zo lees, ga ik met Gemini mee.

De Lumix serie van Panasonic en de G serie van Canon zijn de moeite waar om te bekijken bijvoorbeeld :)

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 21:42 
Lid
Fotografie

Heb je vrienden/kennisen met een dslr? Anders zou je hetzelfde merk dslr kunnen nemen. Dan kan je lenzen lenen van je vrienden/kennisen.

Verder is het wel de fotograaf die de plaatjes maakt, en niet de camera.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 23:36 
Lid
Fotografie

mocht je besluiten toch actief te worden hier dan stellen we het op prijs dat je je voorstelt in het topic ik ben en je profiel bijwerkt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp