Het is 18 mei 2025 15:38

Auteur lens
 lens
BerichtGeplaatst: 31 aug 2013 21:29 
Lid
Offline op het foto forum

Goedendag,

Mijn naam is Wietse 35 jaar en ben in bezit van Canon 60 D met Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS lens.
Ik ben niet zo tevreden over de lens. Nu zat ik te denken om een betere lens te kopen. Echter zijn er zoveel lenzen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik fotografeer erg veel maar heb weinig theoretische kennis om te kunnen beoordelen welke lens het beste is. Ik fotografeer veel familie en vakantie shots en zowel binnen als buiten. Ook fotografeer ik veel aquariumvissen. Wat zouden jullie mij adviseren...zelf zat ik te denken aan Canon EF 24-105mm f/4L IS US.

De 24-105 kost 450 EUR meer tov de 18-135. Is deze lens veel beter dan de 18-135?
Of is het verschil nauwelijks zichtbaar.
De 18-135 is een nieuwere lens en mss daarom wel een betere lens...wat vinden jullie?
Ik zoek voornamelijk een lens die qua scherpte goed presteert. Ik vind de 18-135 te vaak niet scherp genoeg.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 lens
BerichtGeplaatst: 31 aug 2013 21:43 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom op dit leuke forum, Photodrome!
We stellen het op prijs als je je even voorstelt. Dat kan hier:
Ook kun je je profiel aanpassen, dat kan hier:

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 lens
BerichtGeplaatst: 31 aug 2013 21:44 
Lid
Fotografie

18-135 is een heel groot verschil in minimale en maximale brandpuntsafstand, wat meestal garant staat voor een kwalitatief niet zo'n geweldig presterende lens, zoals op vlakken als scherpte wat je zelf al aangeeft.
24-105 L is daarentegen een hele sterke. Niet voor niets uit de L serie, en heel veel verkocht. :) Ook een vast diafragma, F4, dus erg lichtsterk.

Overigens heb ik geen ervaring met beide lenzen. Wel met een Sony 18-200 (zelfde klasse schat ik), die mij op precies dezelfde vlakken als degene die jij benoemd flink tegenviel. Na wat twijfel toch voor een andere lens gegaan, scheelde werelden.

lens
BerichtGeplaatst: 01 sep 2013 09:07 
Lid
Fotografie

De 24-105 is zijn geld meer dan waard :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp