Ik ken maar weinig mensen die allerlei lenzen kopen, ze dan testen en vervolgens de beste (welke criteria worden dan gehanteerd?) houden. Dus ik ben benieuwd of hier iemand te vinden is die beide lenzen kent. Pas als een lens slecht presteert, gaan mensen op zoek naar een alternatief.
Dan nog iets over de criteria: die zijn eigenlijk voor een ieder verschillend. Als je geld zat op je rekening hebt staan en fotografie hoog op je prioriteitenlijstje, dan zul je bereid zijn om de hoofdprijs te betalen. In het andere geval zal het een kwestie van "een verstandige keuze maken" zijn. Variabelen die bij deze verstandige keuze een rol spelen zijn:
- de prijs van de lens
- de kwaliteit van de lens
- de mate waarin je de lens nodig hebt c.q. denkt te gaan gebruiken
- de body en de overige spullen die je nu zelf al bezit
Deze variabelen zorgen er in mijn ogen voor dat je uiteindelijk toch een eigen keuze zult maken.
Als je al van mening bent dat de Canon erg duur is, zeker in relatie tot hoe vaak je de lens zult gaan gebruiken, zegt mij dat deze lens voor jou al zal afvallen. De vraag die je jezelf moet stellen is dat als mensen zeggen dat de kwaliteit van de Sigma echt minder is, of je toch bereid bent om de Canon aan te schaffen.
Als je al van mening bent dat je beeldstabilisatie wilt hebben, dan valt de Tokina (ondanks dat hij goed schijnt te zijn; je eigen woorden) ook af.
Je hebt eigenlijk al de conclusie getrokken dat de Sigma een erg goed objectief is, dit n.a.v. het lezen van enkele reviews.
Al met al: mij advies aan jou zou zijn: koop die Sigma. Deze lens geeft je de meeste waarde voor je geld. Van het verschil in prijs met de Canon kun je weer andere leuke dingen van doen/kopen. De Tokina gaat je hoe dan ook teleurstellen. Op een gegeven moment mis je toch de beeldstabilisatie.