Het is 09 mei 2024 18:59



Auteur Primes of zooms voor bruidsfotografie
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals het topic al doet vermoeden luid mijn vraag:

Wat werkt het beste voor bruidsfotografie primes of zoom objectieven?

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is?

Zelf heb ik al mijn bruiloften gedaan met zoomlenzen. Namelijk de 17-35, 28-70, en de nieuwe 70-200 allemaal van Canon L serie waarvan de eerste 2 oudere lenzen zijn zonder coating.

Nu heb ik ook de canon 85mm 1.8 en deze is echt super scherp en vind ik echt een heel erg fijn objectief. Ik had gedacht als ik hier een 35mm bij zou kopen dan kan ik wel uit de voeten op een bruiloft.
Mijn set zou dat bestaan uit Sigma 35mm 1.4 Art, Canon 85mm 1.8, Canon 70-200 F2,8 II.

Ik ben er van overtuigd dat deze set gaat zorgen voor heel erg veel scherpe foto's. Toch werd het mij door een fotograaf afgeraden omdat je je flexibiliteit kwijt bent en niet snel kan reageren op snel veranderende situaties. Als dit zo is dan zit er niets anders op dan doorsparen voor de Canon 24-70 F2.8 II. Deze schijnt prime waardig te zijn.

Wie heeft er ervaring met het fotograferen van bruiloften puur met primes? En hoe heb je dit ervaren.

Ik weet het nu even niet waar ik het beste mee ben. Mijn gevoel zegt dat primes mij wel kunnen helpen om mijn fotografie naar een hoger niveau te tillen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1496
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
fotopapa schreef:

Ik weet het nu even niet waar ik het beste mee ben. Mijn gevoel zegt dat primes mij wel kunnen helpen om mijn fotografie naar een hoger niveau te tillen.


Waarom denk je dat ?

Persoonlijk denk ik dat je met andere/beter lenzen niet beter gaat fotograferen. Met een 24-70 en 70-200 lens kun je volgens mij alles maken voor een bruidsshoot.

Wilbert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 03:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De paar bruiloften die ik (voor de lol) heb gefotografeerd, heb ik geschoten met zoomlenzen. De reden hiervoor was simpel: ik had toen geen prime lenzen.
Als ik nu een bruiloft moet schieten, dan doe ik het met de lenzen die ik nu heb: een combinatie van een standaard prime en een telezoomlens.
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Goede kwaliteit prime lenzen maken scherpere foto's dan goede kwaliteit zoomlenzen. Ook kun je vaak een kleinere scherptediepte behalen dan met een zoomlens.
Nadeel is dat je moet zoomen met je benen, maar dat vind ik geen probleem.
Net als met zoomlenzen kun je wel eens de verkeerde lens op de camera hebben zitten, waardoor er niks anders op zit dan deze te vervangen door een andere lens.
Als je de 70-200mm ook nog eens vervangt door een 200mm prime, dan heb je volgens mij met 35mm en 85mm een prachtig setje, waarmee je prachtige foto's moet kunnen maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 20:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Thanks ik zal er eens over nadenken!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Zelfs met goedkope lensen kun je aardige scherpe fotos maken op F8 of F11 ofzo, bijna alle lensen zijn dan op hun scherpst. Als scherptediepte belangrijk is dan moet je uiteraard in de buidel tasten voor een goede F2.8, F1.8 of F1.4 lens.

Ik heb geen ervaring met bruiloften maar wel met fotograferen van feestjes waarbij ik gewoon tussen iedereen doorliep en fotos maakte. Ik deed dit met de nikon AF-S 60mm F2.8 macro lens. echt geweldig werkte dat. Je hoeft niet bang te zijn dat je onderwerp te dichtbij staat want het is een macro lens. Ook vond ik het uitermate bevrijdend dat je niet hoeft te zoomen, k heb echt de meest geweldige fotos gemaakt zonder dat ik er echt heel hard over na hoefde te denken. Een prime lens dwingt je op een andere manier te fotograferen dan met zoom. Voor mij werkte dat dus heel geweldig met een prime lens, voor iemand anders kan het net andersom zijn.

Maar het ligt er misschien net aan wat de opdracht is. Als je alleen mooie fotos moet maken van de bruid en bruidegom is wat anders dan dat je ook raportages maakt van de festiviteiten rondom de bruiloft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een prime vraagt om creativiteit, daar waar je bij een zoomlens nog makkelijk van af kunt maken door even snel te zoomen. De vele 50mm projecten op diverse fotofora bewijzen dit keer op keer weer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49201
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat handig kan zijn is dat je je bruiloftsfoto's eens selecteert op brandpuntsafstand.
Je kunt dan zien wat je favoriete brandpuntsafstanden zijn.
Heeft natuurlijk veel te maken met de afstand die je fijn vindt werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Henry schreef:
Een prime vraagt om creativiteit, daar waar je bij een zoomlens nog makkelijk van af kunt maken door even snel te zoomen. De vele 50mm projecten op diverse fotofora bewijzen dit keer op keer weer.


Toen ik nog mijn Nikon 60mm prime macrolens nog had vond ik het fotograferen juist heel natuurlijk en vanzelfsprekend gaan en heel makkelijk. Ja zo af en toe moet je wel eens een extra rondje lopen of een paar stappen achteruit maar ik voelde dat niet aan als creatief. Het fotograferen met die lens ging gewoon makkelijker.

Maar voor anderen kan dat weer anders zijn. Doe gewoon wat je zelf het prettigst vind.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 11:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49201
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien is het fotograferen van feestjes toch weer wat anders als een bruiloft amateur123.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 12:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Nou op bruiloften geven ze ook feestjes hoor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Primes of zooms voor bruidsfotografie
BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 12:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49201
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sterker nog. Het is het mooiste feest van je leven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed