De meeste camera's hebben een CCD die kleiner is dan het oude filmnegatief. Dit zijn de zogenaamde cropcamera's c.q. DX camera's. De camera's waarbij de CCD evengroot zijn als het oude filmnegatief zijn bij Canon bijvoorbeeld de 5D en bij Nikon de D700

De compact camera's hebben een veel kleinere CCD dan de meeste DSLR's (...dus dan de meeste cropcamera's).
"Waarom is een grote CCD nu zo interessant?", vraag je je wellicht af. Als je de iso-waarde (lichtgevoeligheid) van een compact camera opschroeft boven de iso200, krijg je last van ruis in je beeld. Ruis wordt in het algemeen niet als mooi ervaren. Ruis is dus niet hetzelfde als filmkorrel bij een fotorolletjescamera (SLR).
Bij een cropcamera begin je van ruis al last van te krijgen vanaf (zeg maar) iso 800. Bij een full frame (FF) camera vanaf (zeg maar) iso 1600. De nieuwste DX en FF camera's bevatten de nieuwe technologie CCD's en bevatten ook anti-ruis software waardoor...
- de nieuwste DX camera's ruis veel beter onder controle hebben (bijvoorbeeld met mijn Nikon D300 kan ik rustig een foto maken op iso1250 zonder dat je last hebt van ruis).
- de nieuwste FF camera's (zoals de Canon 5D mark II en de Nikon D700) kunnen ruisarme foto's produceren tot (even uit mijn hoofd) iso 2500. Dit betekent dat je in principe binnenfoto's kunt maken zonder flits en dat de sfeer mooi behouden blijft in je foto

Of dit betekent dat je dan nooit meer hoeft te flitsen is een andere discussie...
Maar... ook hier geldt: alle waar naar zijn geld. Met andere woorden: een D700 of een 5D mark II zijn dure speeltjes

Let er ook op dat Nikon apparatuur iets duurder is dan Canon apparatuur. Is altijd al zo geweest en ik vraag me af of dit ooit nog eens gaat veranderen. Bijvoorbeeld:
- De Nikon D700 is duurder dan de Canon 5D mark II
- Een Nikon 70-200 f/2.8 is duurder dan de Canon 70-200 f/2.8
Of dit komt door kwaliteitsverschil of iets anders... ik kan het je niet goed uitleggen.
Heb nog even voor je opgezocht wat een Nikon 18-200 lens kost en een Canon 18-200 bij Konijnenberg (26/9/2008)
- Nikon 18-200: € 495
- Canon 18-200: € 465
- Tamron 18-250: € 377 (voor zowel Nikon als Canon)
De bediening van de camera's is ook verschillend. Het schijnt dat Canon iets gebruikersvriendelijker is dan Nikon, maar ik kan dit niet bevestigen omdat ik nooit met Canons gefotografeerd heb.
Sommige modellen zijn kleiner dan andere modellen. Ik vind dat een groter model lekkerder in de hand ligt. Helaas zijn grotere modellen ook zwaarder en duurder...
Ik heb nog even een link op internet opgezocht welke gaat over de
cropfactorDit is niet een heel duidelijk verhaal, maar het plaatje over de "vergrotingen" toont dat bij het fotograferen van een deur dan degene met een oude SLR filmcamera vooraan staat, gevolgd door de persoon die met een Nikon cropcamera fotografeert, dan die met een Canon cropcamera fotografeert, etc. als ze allemaal dezelfde lens hebben gemonteerd (zeg maar een 50mm lens).