Ik ben al enige tijd overtuigd om een ND filter te kopen zoals de LEE big stopper.
Toch vind ik de big stopper wel erg prijzig. Pfff 140,- voor een glaasje en dan komt er nog ruim 120,- voor een houdertje bij. Ik weet niet eens of het iets voor me is. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Toen kwam ik deze tegen:
(B+W 110 - 10-stops - ND Grijsfilter - 52mm)
https://www.saake-shop.nl/filters-en-to ... -52mm.htmlDe nadelen die ik zelf al bedenk zijn de montage en demontage. Je kan met de filter geen compositie maken en de belichtingsmeter kan (bijna) niks zien. Als mijn camera op statief staat ingesteld zoals ik dat wil moet ik dus voorzichtig dit filter op mijn lens schroeven. Gelukkig komt bij mijn landschap fotografie het niet voor dat een millimeter verschuiving effect heeft op mijn foto. Ik werk b.v altijd met een kleine diafragma opening en neem de compositie altijd iets ruimer om thuis te croppen.
Bovendien kan de filter uit de link alleen op een lens met een filtermaat van 52mm. Geen probleem want ik heb voorlopig geen plannen om mijn kitlens te vervangen.
De 2 genoemde nadelen neem ik op de koop toe. Denk ik er te makkelijk over ? Of zie ik nog een belangrijk nadeel niet ? B+W is een A-merk dus ik verwacht mooie foto's te kunnen maken met het filter.
Wat vinden jullie ? Zo'n big stopper is leuk maar pffff wat een geld zeg.
Wilbert