Wendy 81 schreef:
Ik zit te denken aan een overstap naar DSLR.... Ik wil een body die toch jaren meegaat. ...
Welke body raden jullie mij aan.
Mijn ervaring is dat lenzen veel langer meegaan dan een body.
1.
Goede lenzen gaan veel langer mee, simpelweg omdat de kwaliteit van lenzen niet zomaar flink kan worden verbeterd. De huidige lenzen zijn al erg goed.
2. In een body zit een sluiter en die sluiter gaat een beperkt aantal foto's (clicks) mee. Op het internet vind je
dit en
dit overzicht. Niet helemaal actueel meer, maar geeft je wel een beeld van hoe lang een bepaalde body mee gaat. Het vervangen van een sluiter kan, maar kost flink wat geld.
3. De grote verbeteringen vinden plaats aan een body. Denk eerst aan de pixel-race, nu aan het verbeteren van de ruisprestaties, zometeen aan de spiegel, etc. etc.
Dus... neem een camera die lekker in de hand voelt. De kwaliteit onderling verschilt niet veel.
Kijk wel met een schuin oog naar de lenzen, want elke leverancier is goed op zijn "terrein" en er zijn verschillen tussen de lenzen die je kunt kopen.
Tweedehands worden ook veel lenzen aangeboden, maar het aanbod verschilt ook per merk. Tweedehands lenzen zijn niet per definitie slecht. Er zijn zat mensen die een lens nieuw kopen om er vervolgens achter te komen dat de lens niet bevalt of dat de lens toch niet zo vaak wordt gebruikt.
In het algemeen geldt in de fotografie: alle waar naar zijn geld.