Het is 11 jun 2025 21:43

Auteur overstap naar DSLR
 overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 14:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik zit te denken aan een overstap naar DSLR omdat ik met mijn huidige camera (Lumix DMC-FZ 200 met raynox voorzetlens )geen verbetering kan maken met dieptescherpte en ik kan er geen vlinders en libellen deftig mee trekken. Ik wil ook wat meer ruimte in de compositie. Na enige zoektocht ben ik uitgekomen op Nikon D5200 D7100 of canon 60D. Ik wil een body die toch jaren meegaat. De lenzen die ik momenteel zou kiezen zijn een macrolens en een kitlens voor de dagelijkse fotografie van de familie. De Nikon D7100 en Canon 60D is wat robuuster zwaarder en heeft meerdere knoppen op body voor snellere bediening. Ik heb ze allemaal al eens vastgenomen en vind dat de Nikon D7100 beter in de hand ligt. Ik heb wel last van mijn schouder en nek zou dit gewicht dan partij gaan spelen je moet hem toch altijd meedragen. De nikon D7100 mist wel een kantelbaarscherm en dit kan soms toch wel handig zijn. :)
Ik wil me zo goed mogelijk informeren want de stap zou toch pas binnen enkele maanden doorgaan.

Welke body raden jullie mij aan.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 14:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De SLT van Sony zijn ook erg fijn in gebruik :) Doordat de spiegel licht doorlaat is het resultaat direct te zien en niet pas na de klik ;)
Eigenlijk maakt het niet meer zoveel uit welk merk je wilt nemen... Echt slechte camera's vind je niet meer :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 16:38 
Lid
Fotografie

denk dat de nek klachten en dergelijke niet door een ander te bepalen zijn.
als iets leuk is kan je meer dan je denkt, tas boodschappen draag je waarschijnlijk ook nog.
het kantelscherm kan wel een uitkomst bieden als je een beperking hebt en ook met de macro kan het voordeel hebben, dat is op die manier dus wel een plus.

voor de rest volg ik wel mijn voor ganger, echt slechte zijn er niet meer .
het is vaak wat wil ik en wat heb of wil ik besteden.

succes er mee

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 20:26 
Lid
Fotografie

Wendy 81 schreef:
Ik zit te denken aan een overstap naar DSLR.... Ik wil een body die toch jaren meegaat. ...
Welke body raden jullie mij aan.
Mijn ervaring is dat lenzen veel langer meegaan dan een body.
1. Goede lenzen gaan veel langer mee, simpelweg omdat de kwaliteit van lenzen niet zomaar flink kan worden verbeterd. De huidige lenzen zijn al erg goed.
2. In een body zit een sluiter en die sluiter gaat een beperkt aantal foto's (clicks) mee. Op het internet vind je dit en dit overzicht. Niet helemaal actueel meer, maar geeft je wel een beeld van hoe lang een bepaalde body mee gaat. Het vervangen van een sluiter kan, maar kost flink wat geld.
3. De grote verbeteringen vinden plaats aan een body. Denk eerst aan de pixel-race, nu aan het verbeteren van de ruisprestaties, zometeen aan de spiegel, etc. etc.

Dus... neem een camera die lekker in de hand voelt. De kwaliteit onderling verschilt niet veel.
Kijk wel met een schuin oog naar de lenzen, want elke leverancier is goed op zijn "terrein" en er zijn verschillen tussen de lenzen die je kunt kopen.
Tweedehands worden ook veel lenzen aangeboden, maar het aanbod verschilt ook per merk. Tweedehands lenzen zijn niet per definitie slecht. Er zijn zat mensen die een lens nieuw kopen om er vervolgens achter te komen dat de lens niet bevalt of dat de lens toch niet zo vaak wordt gebruikt.

In het algemeen geldt in de fotografie: alle waar naar zijn geld.

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 20 nov 2014 00:25 
Lid
Fotografie

Ik als Nikon gebruiker zou de je canon aanraden. Omdat hier in Nederland meer 2e hands aanbod te vinden is in objectieven.

Wilbert

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 20 nov 2014 00:39 
Lid
Fotografie

Ergonomie is misschien wel het belangrijkste.
Je schouderklachten zijn hier niet te beoordelen.
Er zijn overigens clicksystemen waarmee je de camera aan bijvoorbeeld de broekriem kunt dragen.
Voor het fotograferen zelf kun je aan een monopod denken.

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 20 nov 2014 00:50 
Lid
Fotografie

N.a.v. opmerking van Frans:
Een monopod kan zeker een oplossing zijn, echter een monopod weegt ook iets.
Een lichte monopod kost echter weer veel meer dan een zware monopod.
Als je er veel mee loopt, zou ik voor een lichte monopod gaan. Een goede monopod is er eentje die je ook daadwerkelijk gebruikt.

En over de clicksystemen: er bestaan ook draagriemen die het gewicht beter verdelen / anders op je schouder drukken, maar wellicht is dit nog steeds niet een oplossing voor je schouder + nek probleem. Kijk eens bij blackrapid. Is wel duur, maar dan heb je ook wat!

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 11:45 
Lid
Fotografie

Wat misschien nog interessant is:
De Fuji XT-1.

Een collega van me heeft 'm en is er erg te spreken over.
http://www.dpreview.com/products/compar ... non_eos60d

Het gewicht is ook beduidend lager dan spiegelreflex systemen.
Nadeel schijnt wel de snelheid van het focussen te zijn volgens deze collega.
Dus je moet wel goed de voors en tegens afwegen.

overstap naar DSLR
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:04 
Lid

Systeem cameras zoals de sony A5100 of A6000 of Fuji X-E1, Samsung NX-3000 etc... hebben ook een APS-C sensor (dat is dezelfde sensor als in de meeste instap en midrange DSLR's). Voordeel is dat deze syteem cameras een stuk lichter wegen en ook de lensen wegen lichter maar kunnen wel gelijkwaardige resultaten kunnen bereiken als een DSLR. Je moet alleen overwegen of je de bediening prettig vind. Qua foto resultaten zijn de cameras gelijkwaardig, maar qua bediening niet.

Nadelen van systeem camera's zijn dat de batterijen minder lang mee gaan en dat er vaak geen optische zoeker aanwezig is dus je moet met liveview werken (vreet stroom en als de zon schijnt zie je vrijwel niks op je lcd schermpje). vanwege het kleine formaat ontbreken er misschien ook knoppen of zitten ze dusdanig dicht op elkaar gepropt dat het niet handig is qua bediening.

Belangrijk is ook hoe de camera aanvoelt in je hand. Ga gewoon is naar de winkel en houd een paar cameras in je hand. Je merkt snel genoeg wat je prettig vind en wat niet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp