Het is 14 mei 2025 23:22

Auteur Advies over flitsers
 Advies over flitsers
BerichtGeplaatst: 15 jul 2008 20:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb al een tijdje een oogje op 2 flitsers:
de Sigma EF-530 DG SUPER en de Sigma EF-530 DG ST

De Super is zo'n € 80,- duurder en bevat onderstaande functies die de ST niet heeft.
Zijn deze functies dat prijsverschil waard en zo ja, onder welke omstandigheden heb je die echt nodig? Verder zijn beide flitsers zo goed als identiek.

FP Flitsfunctie
Bij spleetsluiters is de synchronisatietijd voor flitsers beperkt omdat de sluiter geheel geopend moet zijn tijdens de opname. Dankzij de FP functie is het toch mogelijk om snellere sluitertijden dan de normale synchronisatietijd te gebruiken. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld bij daglicht een grote diafragma opening te kiezen om de scherptediepte te beperken en hier de bijpassende snelle sluitertijd bij gebruiken. Deze functie is niet bij alle camera’s te gebruiken. Zie a.u.b. de compatibiliteitstabel

Synchronisatie op het 2e sluitergordijn
Bij flitsopnamen van bewegende objecten kan een onnatuurlijk effect ontstaan indien de normale flitssynchronisatie (op het 1e sluitergordijn) wordt gebruikt. Bij synchronisatie op het 2e sluitergordijn wordt de flitser ontstoken vlak voor dat het 2e sluitergordijn zich sluit. Hierdoor verkrijgt men een veel natuurlijker resultaat zoals zichtbaar is op de voorbeeldfoto’s van de rijdende auto.

Alvast bedankt voor de reacties... ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Advies over flitsers
BerichtGeplaatst: 15 jul 2008 20:43 
Lid
Fotografie

de eerste extra functie ken ik niet en ik denk niet dat je er veel aan hebt.
De tweede functie is wat mij betreft onmisbaar. Voor mooie (in)gefiltste foto´s een noodzakelijke optie.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Advies over flitsers
BerichtGeplaatst: 15 jul 2008 21:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Flitsen op het 2e gordijn is erg belangrijk als je bewegende voorwerpen in wilt flitsen. Als je bijvoorbeeld een fietser die voorbijkomt inflitst op het 1e gordijn (icm. een langere sluitertijd) lijkt het net of deze achteruit fietst omdat je eerst het beeld bevriest en dan de beweging van de lange sluitertijd pas krijgt. Bij flitsen op het 2e gordijn (icm. een langere sluitertijd) is het precies andersom. De beweging komt dan achter de scherpe fietser te liggen. en geeft de fietser snelheid (vooruit).

De FB flitsfunctie heeft ook grote voordelen omdat je dan op heldere dagen met tegenlicht toch een invulflits kunt gebruiken zonder dat je je diafragma helemaal dicht hoeft te knijpen om aan een sluitertijd van 1/200sec. (max. flits synchronisatie) te komen. Je kan dan gewoon een invulflits gebruiken bij 1/800sec.

De keuze lijkt mij dus niet zo moeilijk als ik beide flitsers vergelijk...

Advies over flitsers
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 12:31 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de info... :prima

Dan zal het de duurdere versie worden als ik er geld voor heb... ;-)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp